Przewoźnicy kolejowi rezygnują z wzajemnego honorowania biletów na trasie Warszawa – Skierniewice i tłumaczą to zakończeniem się prac modernizacyjnych na mazowieckim odcinku linii nr 1. Tymczasem wprowadzone we wrześniu częściowe honorowanie biletów PKP IC – PR miało stać się podwaliną do rozmów o wprowadzeniu podobnych rozwiązań na szerszą skalę.
Komentując zmiany, jakie wdrażane są wraz z nowym rozkładem jazdy, warto przyjrzeć się także korektom taryf. Obok korzystnych dla pasażera rozwiązań, np. obniżki cen przejazdów na krótkie odległości w pociągach PKP Intercity, wprowadzane są także – choć na mniejszą skalę – zmiany dla podróżnych bolesne.
Jedna z nich dotyczy trasy Skierniewice – Warszawa. Kończą się tam bowiem utrzymywane przez ostatnie dwa lata ułatwienia taryfowe związane z modernizacją odcinka, w tym przede wszystkim wzajemne honorowanie biletów PKP Intercity i Kolei Mazowieckich oraz jednostronne honorowanie KM – Przewozy Regionalne, a także wprowadzone stosunkowo niedawno podobne porozumienie pomiędzy PR a PKP IC.
Przewoźnicy argumentują, że współpraca biletowa wprowadzona była na okres największych utrudnień, na jakie narażeni byli podróżujący. – Zmiana zasad honorowania biletów na linii łódzkiej wynika z zakończenia prac modernizacyjnych na tej trasie. Honorowanie stanowiło formę uzupełnienia oferty w czasie trwania prac modernizacyjnych. Skutkowały one niską przepustowością samej linii i wydłużonymi czasami przejazdu – przypomina Anna Zakrzewska z PKP Intercity.
Koniec utrudnień, koniec rozmów
W podobnym tonie wypowiada się Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich. – Honorowanie zostało wprowadzone na czas utrudnień związanych z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi i przestaje obowiązywać w związku z ich zakończeniem – mówi i zaznacza, że kończy się także porozumienie KM – SKM Warszawa.
Warto jednak przypomnieć, że jeszcze niedawno plany dotyczące wprowadzenia wspólnych rozwiązań nie ograniczały się do okresu remontowego. Umowa pomiędzy PR a IC miała być bowiem początkiem rozmów o innych wspólnych rozwiązaniach taryfowych. – Jesteśmy otwarci także na szerszą współpracę z PKP Intercity w sferze wzajemnego honorowania biletów – mówił nam w marcu Michał Stilger z biura prasowego PR. – Rozpoczęliśmy już wstępne rozmowy w tej sprawie – wskazywał.
Czy pomysł unii taryfowej powróci?
Zamiast rozwiązań, które mogłyby funkcjonować w skali krajowej albo przynajmniej na niektórych liniach, na których pociągi kilku przewoźników tworzą w sumie o wiele lepszą ofertę niż każdego z nich oddzielnie, pasażerowie muszą się jednak liczyć z końcem jedynego praktycznie funkcjonującego w Polsce wspólnego biletu kolejowego. Taką rolę spełniał bowiem przez szereg miesięcy bilet Kolei Mazowieckich, a w ostatnim okresie od 12 września – bilet okresowy PKP Intercity wydany w relacji Skierniewice – Warszawa – Skierniewice.
Czy skrócenie czasu podróży zrekompensuje podróżnym – patrząc na rzecz realnie – radykalne zmniejszenie liczby pociągów, z których mogą korzystać użytkownicy biletów okresowych? – Będziemy obserwowali, jak nowa oferta będzie funkcjonowała – zapewnia Anna Zakrzewska, dając nadzieję na ewentualne zmiany.