NUMER 03/2020
NUMER 05/2020
Temat numeru:
Koronawirus a kolej
szukaj
Śledź nas:

Znika hala wachlarzowa Parowozowni Dęblin

| jar, Rynek Kolejowy 02.04.2016 123

Znika hala wachlarzowa Parowozowni Dęblin
Fragment hali wachlarzowej w Dęblinie - stan na 2014 r.Rafał Jasiński
Jeden z naszych czytelników poinformował o trwającej rozbiórce hali wachlarzowej dawnej Parowozowni w Dęblinie. Jak udało się ustalić „Rynkowi Kolejowemu”, nieużytkowany od lat obiekt został sprzedany przez zarządcę nieruchomości kolejowych w 2014 r.
Do „Rynku Kolejowego trafił list z informacją o fizycznej likwidacji zabytkowej hali wachlarzowej Parowozowni Dęblin. Autor wskazał w nim, że obiekt sprzedano z zastrzeżeniem, że znajdujące się na działkach budynki nie zostaną rozebrane.

Nieruchomość już nie kolejowa

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Maciej Bułtowicz z Biura Prasowego Polskie Koleje Państwowe SA działki wraz z budynkami dawnej Lokomotywowni Dęblin zostały sprzedane w października 2014 r. Zarządca zbył obiekt Lokomotywowni Dęblin po okresie ok. 12 lat od momentu, kiedy przestał być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem. Nie było także większych zastrzeżeń odnośnie możliwości użytkowania terenu. – Nabywca nieruchomości ma prawo swobodnie zarządzać nieruchomością w granicach obowiązującego prawa – wyjaśnia Bułtowicz.

Informacje te znajdują potwierdzenie w dokumentach opublikowanych stronach PKP. Z ogłoszenia o przetargu wynika, że w ramach licytacji oferowano dwie działki o powierzchni ok. 1,6 ha, w momencie sprzedaży zabudowane 7 budynkami, w tym halą wachlarzową. Do licytacji przystąpiła 1 osoba. Całość została sprzedana za 850 000 zł netto. Z księgi wieczystej nieruchomości wynika, że obecnie użytkownikiem wieczystym gruntu wraz z prawem własności do budynków jest osoba fizyczna, powiązana z branżą budowlaną. Na stronach Urzędu Miasta Dęblin można znaleźć informację o wystąpieniu w 2015 r. spółki Budomex Fenster S.A. Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na "Uruchomieniu fabryki okien i drzwi drewnianych" na jednej z działek, która została sprzedana we wspomnianym przetargu przez PKP SA.

Znika wyjątkowy obiekt

Hala wachlarzowa dawnej Parowozowni Dęblin została wybudowana podczas II wojny światowej – oddano ją do użytku 1943 r. Jak można przeczytać w Atlasie Linii Kolejowych Polski 2011 to największa parowozownia w Polsce. Zapewne dlatego obiekt o powierzchni użytkowej 6 208,8 m2 został wpisany na listę 100 najbardziej wyjątkowych obiektów i miejsc kolejowych Polski (jako jeden 4 obiektów zlokalizowanych w województwie lubelskim). Mimo niewątpliwych walorów, żaden z budynków dawnej parowozowni nie został wpisany ani do rejestru zabytków ani nawet do gminnej ewidencji zabytków. Być może miało to związek z pomysłami na zagospodarowanie tego terenu. W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Dęblin (działki nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego) teren jest przeznaczony pod aktywność gospodarczą. Również w Programie promocji rozwoju zaplecza dla branży logistycznej, firmowanym przez starostę ryckiego oraz w dokumencie opisującym potencjał inwestycyjny powiatu ryckiego, działki dawnej Lokomotywowni Dęblin były wskazywane jako teren pod inwestycje. Jednocześnie wskazywano w nich, że słabą stroną tych działek jest konieczność wyburzenia istniejących budynków.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dęblin (26)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dęblin (26)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2020
NUMER 05/2020
W majowym raporcie poruszamy najgorętszy obecnie temat związany z transportem szynowym w czasie pandemii. Zastanawiamy się, jak szalejąca epidemia wpłynęła na koleje w regionach, w całym kraju a także za granicą. Przyglądamy się, w jaki sposób kolej pomagała w akcji #LOTdoDomu. Ponadto, analizujemy scenariusze wyjścia kolei z kryzysu, pochylamy się nad przyszłością całej branży po powrocie do normalności.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5