Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Likwidacja linii Smętowo – Szlachta po przecięciu przez A1

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Likwidacja linii Smętowo – Szlachta po przecięciu przez A1
fot. Gdaniec, lic. CC BY-SA 4.0Dawny dworzec Stara Jania na likwidowanym odcinku
Trwa fizyczna likwidacja ok. 45-kilometrowego odcinka linii nr 218 na Kociewiu. Trasa ze Smętowa przez Skórcz do Szlachty jest rozbierana po trwającym 16 lat procesie likwidacyjnym. Kilka lat temu tor został przecięty przez autostradę A1, co wykluczało możliwość odtworzenia ruchu.

Rozpoczęła się rozbiórka fragmentu linii nr 218 pomiędzy Smętowem a Szlachtą. To fragment dawnego ciągu z Myślic, który dziś eksploatowany jest jedynie w ruchu towarowym, i to tylko na 27-kilometrowym odcinku Prabuty – Kwidzyn – Nowy Dwór Kwidzyński. Fizyczną likwidację prowadzi PKP SA, ostatecznie kończąc wieloletni proces wyłączania odcinka z ruchu.

Infrastruktura nie jest wpisana do rejestru zabytków

– Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych podjął uchwałę w sprawie likwidacji odcinka linii kolejowej nr 218 Smętowo – Szlachta w roku 2002 – przypomina Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych. – W kwietniu 2003 r. PKP PLK podjęły uchwałę zmieniającą wspomnianą uchwałę z 2002 r., likwidując odcinek linii nr 218 od km 76,072 do km 121,550 [nieco skrócony został odcinek objęty likwidacją, wcześniej jako punkt początkowy obrano km 75,041 – dop. kf]. Mienie po zlikwidowanym odcinku zostało przekazane do PKP SA w kwietniu 2016 r. – opisuje.

Nowy zarządca rozbieranej właśnie linii zapewnia, że przed rozpoczęciem robót skonsultował swoje plany ze wszystkimi potencjalnie zainteresowanymi odtworzeniem ruchu podmiotami. – Informację o zamiarze przystąpienia do rozbiórki naniesień znajdujących się na zlikwidowanym odcinku linii kolejowej nr 218 otrzymali m.in. przewoźnicy kolejowi (PKP Intercity, Przewozy Regionalne, PKP Cargo), PKP Polskie Linie Kolejowe, inne spółki kolejowe, a także samorządy gminne i wojewódzkie. Nie otrzymaliśmy żadnych zastrzeżeń do zaplanowanych przez nas działań. Należy dodać, że nieczynna infrastruktura nie jest wpisana do rejestru zabytków – usłyszeliśmy od rzecznika PKP SA.

Nad autostradą powstał tylko wiadukt drogowy

Zainteresowanie przejęciem gruntów po fizycznej likwidacji nieczynnych torów wyraziła gmina Osieczna. – Gminy Lubichowa i Skórcz nie były zainteresowane współpracą w tym obszarze – dodaje nasz rozmówca. Po rozmowach z samorządami PKP SA ogłosiły przetarg na roboty rozbiórkowe, który został rozstrzygnięty w listopadzie 2017 r. – Szacujemy, że prace zostaną zakończone do czerwca tego roku – informuje nasz rozmówca.

Według słów Michała Stilgera przywrócenie przejezdności linii na jej likwidowanym fragmencie było obecnie niemożliwe. – Jeszcze przed podpisaniem umowy dotyczącej sprzedaży złomu PKP SA wystąpiły do PKP Polskich Linii Kolejowych z wnioskiem o potwierdzenie zasadności demontażu nawierzchni torowej. Otrzymaliśmy odpowiedź potwierdzającą nieodwracalny brak możliwości otworzenia ruchu kolejowego na trasie Smętowo – Skórcz – Szlachta z uwagi na fakt, że w miejscowości Kopytkowo ciągłość linii została przerwana poprzez wybudowanie autostrady A1 – powiedział nam rzecznik prasowy PKP SA. O ile biegnąca równolegle do toru droga wojewódzka nr 231 została poprowadzona nowo wybudowanym wiaduktem, o tyle trasa kolejowa została przecięta, a na torowisku ustawiono kozły oporowe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Resztki kolei wąskotorowej w Kleczewie do rozbiórki

Infrastruktura

Resztki kolei wąskotorowej w Kleczewie do rozbiórki

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2017

PKP SA rozbiorą linie 331 i 338

Infrastruktura

PKP SA rozbiorą linie 331 i 338

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2017

Trwa rozbiórka linii do Złotego Stoku

Infrastruktura

Trwa rozbiórka linii do Złotego Stoku

Kasper Fiszer 06 września 2017

Znika hala wachlarzowa Parowozowni Dęblin

Infrastruktura

Znika hala wachlarzowa Parowozowni Dęblin

jar, Rynek Kolejowy 02 kwietnia 2016

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Resztki kolei wąskotorowej w Kleczewie do rozbiórki

Infrastruktura

Resztki kolei wąskotorowej w Kleczewie do rozbiórki

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2017

PKP SA rozbiorą linie 331 i 338

Infrastruktura

PKP SA rozbiorą linie 331 i 338

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2017

Trwa rozbiórka linii do Złotego Stoku

Infrastruktura

Trwa rozbiórka linii do Złotego Stoku

Kasper Fiszer 06 września 2017

Znika hala wachlarzowa Parowozowni Dęblin

Infrastruktura

Znika hala wachlarzowa Parowozowni Dęblin

jar, Rynek Kolejowy 02 kwietnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5