Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
11-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą
fot. M. SzymajdaStacja kolejowa w Rawie Ruskiej
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę z lutego 2022 r. PKP PLK dokonały dużych inwestycji w infrastrukturę zapewniającą możliwość dojazdu do przejść granicznych. Po okresie intensywnego finansowania licznych prac nakłady na zadania z tego obszaru istotnie spadły. W dużej mierze wynika to z zakończenia założonych robót

Po 24 lutego 2022 r. polski zarządca infrastruktury zrealizował szereg robót mających poprawić jakość połączeń kolejowych z Ukrainą. Dotyczyły one zarówno infrastruktury szerokotorowej wykorzystywanej głównie w ruchu towarowym, jak i normalnotorowej przydatnej także dla przewoźników pasażerskich. Po wieloletniej przerwie wznowiony został ruch pasażerski na przejściu Hrebenne – Rawa Ruska, przywrócona została też przejezdność linii nr 102 biegnącej z Przemyśla w kierunku Malhowic i ukraińskich Niżankowic (w tym przypadku pociągi nie zostały wciąż uruchomione).

W 2024 r. toczyła się tylko jedna inwestycja

W grudniu 2023 r. PKP PLK szacowały nakłady poniesione w latach 2022 – 2023 na ponad 200 mln zł. Poza dużymi przedsięwzięciami pieniądze pozwoliły także na poprawę stanu infrastruktury punktowej na stacjach granicznych, np. w Medyce czy Dorohusku, i w innych miejscowościach położonych w ich pobliżu, np. w Hurku czy Przemyślu. Listę wydatków związanych z obsługą ruchu z Polski na Ukrainę i z powrotem uzupełniło wygłaszanie zapowiedzi stacyjnych w języku ukraińskim w Rzeszowie i Przemyślu, co okazało się przydatne zwłaszcza tuż po rosyjskiej agresji.

Na tym tle nakłady poniesione w pierwszym półroczu 2024 r. są bardzo niewielkie. Spółka pytana o przeprowadzone inwestycje i ważniejsze prace utrzymaniowe wskazuje wyłącznie na roboty zrealizowane w ciągu linii nr 108 na odcinku Sanok – Ustrzyki Dolne – Krościenko. Remont obiektów inżynieryjnych toczył się tam od maja do czerwca.

W najbliższych miesiącach nie będzie większych remontów

– W tym roku zrealizowaliśmy zadanie za blisko 2 mln 900 tys. zł – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla przy tym, że nakłady spółki na remont tej trasy poniesione w latach 2022 – 2023 były znacznie większe. Dotychczas wydatkowano bowiem w sumie ok. 20 mln zł netto. Przywrócenie przejezdności odcinka ma skutkować wznowieniem regularnych przewozów pasażerskich, co zgodnie z zapowiedziami prywatnego przewoźnika SKPL Cargo ma nastąpić w grudniu tego roku.

– Poza pracami bieżącymi nie planujemy obecnie większych robót na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko – stwierdza nasza rozmówczyni. PKP PLK nie wskazały także innych tras, na których zakładano by realizację znaczniejszych inwestycji. Tymczasem zapotrzebowanie na przewozy w relacji Polska – Ukraina – Polska może się nadal zwiększać. Przypomnijmy, że PKP Intercity oceniło niedawno, iż dalszy rozwój oferty połączeń międzynarodowych jest ograniczany przez możliwości infrastrukturalne.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

Infrastruktura

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 10 lipca 2024

PLK PLK uruchamia nowoczesną sieć WAN na sieci kolejowej

Infrastruktura

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Redakcja/przegląd prasy 09 lipca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

Infrastruktura

PLK podpisały umowę na rewitalizację dolnośląskiej linii 276

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 10 lipca 2024

PLK PLK uruchamia nowoczesną sieć WAN na sieci kolejowej

Infrastruktura

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Redakcja/przegląd prasy 09 lipca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5