Partnerzy serwisu:
Pasażer

Siemianowice Śląskie: Wróciły pociągi. Czy wrócą postoje?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Siemianowice Śląskie: Wróciły pociągi. Czy wrócą postoje?
fot. Igor Kmiecik - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Od połowy czerwca część pociągów kursujących pomiędzy Wrocławiem i Krakowem wykorzystuje nieużywaną dotychczas w ruchu pasażerskim trasę przez Siemianowice Śląskie. W tym przeszło 60-tysięcznym mieście nie wyznaczono jednak postojów. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że nie ma tam zdatnych do użytku peronów, ale rozważa możliwość ich budowy.

Zgodnie z zapowiedziami z początku czerwca od kilkunastu dni wybrane pociągi obsługujące trasę Wrocław – Kraków kursują objazdem z Gliwic przez Bytom do Mysłowic. Tym samym po wieloletniej przerwie wznowiony został ruch pasażerski na linii 161 Katowice-Szopienice Północne – Chorzów Stary, która przebiega m.in. przez przeszło 60-tysięczne Siemianowice Śląskie.

Budowa peronów możliwa, ale nie ma finansowania

Miasto nie odzyskało jednak utraconego w 1968 r. dostępu do kolejowych połączeń pasażerskich, bo na tamtejszej stacji nie wyznaczono postoju handlowego (uwzględnionego w rozkładzie jazdy zatrzymania, podczas którego możliwe jest wsiadanie i wysiadanie). – Obecnie nie ma infrastruktury peronowej, która umożliwiałaby zatrzymywanie się pociągów – tłumaczy Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie został tym samym spełniony zgłaszany od dawna postulat miejscowego samorządu, który chciałby, by po przeszło pół wieku przerwy mieszkańcy znów mogli korzystać z połączeń kolejowych bez konieczności dojazdu do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Istnieje możliwość odbudowy przystanków – zapewnia nasz rozmówca. Zaznacza jednak, że do tego celu konieczne byłoby zapewnienie finansowania inwestycji, którego póki co zarządca infrastruktury nie zdobył. Warunkiem byłoby też zadeklarowanie przez przewoźników i organizatora transportu zamiaru stałego utrzymywania przewozów do Siemianowic w przyszłości. Póki co województwo śląskie nie ogłosiło takiego planu. Pociągi finansowane z budżetu krajowego zostały zaś skierowane na linię nr 161 jedynie tymczasowo.

Aktualnie PLK prowadzą prace studialne, które dotyczą rozważanej przebudowy linii ważnych w kontekście ruchu towarowego. Mowa tu o ciągach Katowice-Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec-Jęzor oraz Katowice-Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. – Szarlej – Radzionków. – Określą one zakres potencjalnych inwestycji, ich efekty i koszty. Studium nie wyklucza budowy peronów w Siemianowicach – stwierdza przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Opracowanie ma być gotowe w czwartym kwartale tego roku. Wówczas kwestia ewentualnego powrotu kolei pasażerskiej do miasta mogłaby zostać potencjalnie rozstrzygnięta.

Kilka tras towarowych z czasowym ruchem pasażerskim

Objazd przez Siemianowice został wprowadzony w związku z trwającą modernizacją węzła katowickiego, która znacznie ogranicza przepustowość głównych tras pasażerskich. Linia 161 nie jest jedyną co do zasady nieczynną w ruchu planowym trasą, na którą skierowano pociągi jadące objazdem.

Wykorzystywany jest też ciąg Katowice Towarowe – Hajduki (linia 651) – Radoszowy – Panewnik (linia 141) – Katowice Ligota. – Dodatkowo jedna para IC „Przemyślanin” kierowana jest przez Mysłowice, Stawiska, Katowice-Muchowiec (linia 171), Katowice Kostuchnę (linia 142) i Tychy – uzupełnia Hamarnik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Infrastruktura

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Roman Czubiński 25 czerwca 2025

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

inf. pras. PKP PLK 24 czerwca 2025

PLK planuje prace na stacji Olza i Wodzisław Śląski

Infrastruktura

Zobacz również:

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Infrastruktura

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Roman Czubiński 25 czerwca 2025

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

inf. pras. PKP PLK 24 czerwca 2025

PLK planuje prace na stacji Olza i Wodzisław Śląski

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5