Od połowy czerwca część pociągów kursujących pomiędzy Wrocławiem i Krakowem wykorzystuje nieużywaną dotychczas w ruchu pasażerskim trasę przez Siemianowice Śląskie. W tym przeszło 60-tysięcznym mieście nie wyznaczono jednak postojów. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że nie ma tam zdatnych do użytku peronów, ale rozważa możliwość ich budowy.
Zgodnie z zapowiedziami z początku czerwca od kilkunastu dni wybrane pociągi obsługujące trasę Wrocław – Kraków kursują objazdem z Gliwic przez Bytom do Mysłowic. Tym samym po wieloletniej przerwie wznowiony został ruch pasażerski na linii 161 Katowice-Szopienice Północne – Chorzów Stary, która przebiega m.in. przez przeszło 60-tysięczne Siemianowice Śląskie.
Budowa peronów możliwa, ale nie ma finansowania
Miasto nie odzyskało jednak utraconego w 1968 r. dostępu do kolejowych połączeń pasażerskich, bo na tamtejszej stacji nie wyznaczono postoju handlowego (uwzględnionego w rozkładzie jazdy zatrzymania, podczas którego możliwe jest wsiadanie i wysiadanie). – Obecnie nie ma infrastruktury peronowej, która umożliwiałaby zatrzymywanie się pociągów – tłumaczy Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie został tym samym spełniony zgłaszany od dawna postulat miejscowego samorządu, który chciałby, by po przeszło pół wieku przerwy mieszkańcy znów mogli korzystać z połączeń kolejowych bez konieczności dojazdu do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Istnieje możliwość odbudowy przystanków – zapewnia nasz rozmówca. Zaznacza jednak, że do tego celu konieczne byłoby zapewnienie finansowania inwestycji, którego póki co zarządca infrastruktury nie zdobył. Warunkiem byłoby też zadeklarowanie przez przewoźników i organizatora transportu zamiaru stałego utrzymywania przewozów do Siemianowic w przyszłości. Póki co województwo śląskie nie ogłosiło takiego planu. Pociągi finansowane z budżetu krajowego zostały zaś skierowane na linię nr 161 jedynie tymczasowo.
Aktualnie PLK prowadzą prace studialne, które dotyczą rozważanej przebudowy linii ważnych w kontekście ruchu towarowego. Mowa tu o ciągach Katowice-Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec-Jęzor oraz Katowice-Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. – Szarlej – Radzionków. – Określą one zakres potencjalnych inwestycji, ich efekty i koszty. Studium nie wyklucza budowy peronów w Siemianowicach – stwierdza przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Opracowanie ma być gotowe w czwartym kwartale tego roku. Wówczas kwestia ewentualnego powrotu kolei pasażerskiej do miasta mogłaby zostać potencjalnie rozstrzygnięta.
Kilka tras towarowych z czasowym ruchem pasażerskim
Objazd przez Siemianowice został wprowadzony w związku z trwającą modernizacją węzła katowickiego, która znacznie ogranicza przepustowość głównych tras pasażerskich. Linia 161 nie jest jedyną co do zasady nieczynną w ruchu planowym trasą, na którą skierowano pociągi jadące objazdem.
Wykorzystywany jest też ciąg Katowice Towarowe – Hajduki (linia 651) – Radoszowy – Panewnik (linia 141) – Katowice Ligota. – Dodatkowo jedna para IC „Przemyślanin” kierowana jest przez Mysłowice, Stawiska, Katowice-Muchowiec (linia 171), Katowice Kostuchnę (linia 142) i Tychy – uzupełnia Hamarnik.