PKP PLK zaktualizowały podstawową listę programu przejazdowego - polegającego na likwidacji przejazdów kolizyjnych i zamiany ich w bezkolizyjne. Na listę podstawową wpisano przejazdy na Poprzecznej we Wrocławiu a także lokalizacje w Buku, Palędziu, Włocławku oraz Wymysłowie.
Pierwotne wyniki naboru poznaliśmy w wakacje, kiedy do realizacji zakwalifikowano 16 zadań. Ich pełną
listę można znaleźć tutaj. Teraz jednak PLK dokonała aktualizacji listy rankingowej. Została ona przyjęta uchwałą Polskich Linii Kolejowych i obejmuje zmiany w liście podstawowej, rezerwowej oraz w wykazie zadań niezakwalifikowanych. Korekty są wynikiem aktualnych deklaracji i decyzji wnioskodawców dotyczących dalszego udziału w projekcie oraz gotowości do finansowania inwestycji. W efekcie aktualizacji zmienił się skład listy podstawowej. Część zadań pierwotnie wskazanych do realizacji nie będzie kontynuowana w I etapie projektu, natomiast do listy podstawowej włączono pięć nowych lokalizacji: Wrocław (ul. Poprzeczna), Wymysłowo, Buk, Włocławek oraz Palędzie. Z listy podstawowej wypadły Ząbki (ul. Łodygowa), Jaworzno (Stefana Batorego), a także Kartuzy - ul. Kościerska, ul. Gdańska.
Ważną informacją dla wnioskodawców jest to, że wszystkie zadania znajdujące się obecnie na liście rezerwowej z etapu I automatycznie zostaną poddane rankingowaniu w etapie II w oparciu o uzyskaną liczbę punktów w przeprowadzonej analizie wielokryterialnej w ramach etapu I, jeżeli Wnioskodawca formalnie nie zrezygnuje z udziału w naborze do II etapu.
Informacje o projekcie
Założeniem projektu jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę w ich miejsce skrzyżowań dwupoziomowych na terenie całej Polski. Projekt ma charakter konkursowy i skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych.
Środki przeznaczone na dofinansowanie zadań w ramach projektu pochodzą z budżetu państwa i wynoszą łącznie 861 mln zł. Na każdy z etapów zaplanowano środki w wysokości po 430,5 mln zł, a maksymalna wartość dofinansowania PLK do jednego zadania wynosi 60 mln zł.
Warunkami koniecznymi do udziału w Projekcie są m.in.: likwidacja przejazdu/ów kolejowo-drogowych, włączenie obiektu w lokalny układ komunikacyjny i uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji. PLK w ramach projektu współfinansuje część obiektu w obrębie nad lub pod torami linii kolejowej, dokumentacji projektowej w tym samym zakresie (w trybie Projektuj i Buduj) oraz finansuje koszty likwidacji przejazdu/ów.