Zielone Mazowsze przesłało stołecznemu ZDM-owi wniosek o utworzenie tymczasowego, a docelowo stałego, przejścia dla pieszych na wysokości Błękitnego Wieżowca przy przystanku tramwajowo-autobusowym Metro Ratusz Arsenał 09.
Według treści petycji, utworzenie tego przejścia dla pieszych jest koniecznie, ponieważ trwa remont wind prowadzących z przejścia podziemnego na przystanek, co uniemożliwia lub znacznie utrudnia osobom z bagażem, wózkami dziecięcymi lub niepełnosprawnym dostanie się na przystanek. Aby nie korzystać ze schodów w przejściu podziemnym (ponad 20 schodów w dół i w górę, ok. 10 metrów różnicy poziomów) takie osoby muszą dokonać obejścia liczącego nawet 200 metrów, a mogłyby przejść zaledwie 7 metrów przez jezdnię. Dodatkowo w przejściu podziemnym (zwłaszcza na schodach prowadzących na przystanek) w godzinach szczytu panuje nadmierny tłok, który sprzyja działalności kieszonkowców oraz niekorzystnie wpływa na przepływ pieszych, co może powodować niepotrzebny stres dla pasażerów oraz negatywne opinie o zarządzaniu transportem publicznym. Zielone Mazowsze przypomina, że w strefie I polityki transportowej m.st. Warszawy, w której ruch pieszy powinien być preferowany przed ruchem pojazdów mechanicznych i gdzie istniejące przejścia podziemne powinny być uzupełniane przejściami z poziomie jezdni, jako wyraz tejże preferencji.
ZM uważa, że utworzenie tego przejścia dla pieszych jest możliwe, ponieważ obecnie most Śląsko-Dąbrowski i al. Solidarności od mostu do Dworca Wileńskiego jest ulicą zamkniętą dla ruchu samochodów prywatnych i już od pl. Bankowego obserwowany jest znacznie mniejszy potok pojazdów, co minimalizuje ryzyko potrącenia pieszego na tak utworzonym przejściu dla pieszych. Pieszych zmierzających na przystanek do komunikacji miejskiej, jest znacznie więcej, niż pojazdów poruszających się ulicą. Według organizacji ustnieje możliwość włączenia przejścia dla pieszych w cykl sygnalizacji świetlnej skrzyżowania al. Solidarności i ul. Andersa bez pogarszania przepustowości skrzyżowania dla samochodów, a nawet bez żadnej zmiany cyklu sygnalizacji świetlnej.
Z calością petycji można zapoznać się tutaj. Na tej samej stronie można wyrazić swoje poparcie.
- Jest za wcześnie, aby oceniać szanse na realizację tego pomysłu - powiedziała TVN Warszawa Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM. - Musimy przeprowadzić szczegółowe analizy i badania, sprawdzić przepustowość i określić szacunkową liczbę pieszych, którzy mieliby z niego korzystać - dodała.
Przeciw pomysłowi Zielonego Mazowsza już zaooponowała inna organizacja pozarządowa: Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Więcej na ten temat tutaj.