Partnerzy serwisu:
Pasażer

Polscy studenci wygrali międzynarodowe zawody kolejowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PUTrain Poznań

Podziel się ze znajomymi:

Studenci z Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego z projektem PUTrain zwyciężyli w 12 międzynarodowych zawodach Railway Challenge uzyskując tytuł Grand Champion. Finał zawodów odbył się w dniach 23-25 czerwca na torze Stapleford Miniature Railway w Wielkiej Brytanii. Organizatorem konkursu jest Institution of Mechanical Engineers. Lokomotywa studentów z Poznania wyróżniła się swoją niezawodnością, designem oraz zastosowaną innowacją - panelami fotowoltaicznymi na dachu lokomotywy.

Zespół PUTrain działa w ramach Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego przy Politechnice Poznańskiej. Jego działania skupiają się na budowie lokomotywy w skali 1:5,5, która startuje w odbywających się w Anglii zawodach Railway Challenge organizowanych przez Railway Division of Institution of Mechanical Engineers, gdzie konkuruje z podobnymi konstrukcjami budowanymi przez studentów innych europejskich uczelni bądź młodych pracowników branży kolejowej. Tak nietypowa skala budowy podyktowana jest rozstawem toru, na którym obywają się zawody - wynosi on 10 ¼ cala (ok. 260 mm). Sam tor mieści się w Stapleford w hrabstwie Leicestershire w Wielkiej Brytanii. W ramach Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego działa też zespół PUTcab, który skupia się na budowie zaawansowanego symulatora stanowiska pracy maszynisty oraz sekcja badawcza zajmująca się prowadzeniem różnego typu badań naukowych czy opracowywaniem systemu diagnostycznego dla lokomotywy PUTrain.

Zawody Railway Challenge organizowane były w tym roku po raz 12, udział wzięło w nich 11 drużyn, z czego 8 pojawiło się na torze ze swoimi lokomotywami. W ramach zawodów każdy z zespołów przystępuje do 12 konkurencji, wśród których wyróżnić można konkurencje „miękkie” takie jak jakość przygotowanej dokumentacji, czy prezentacja biznesowa, konkurencje statyczne takie jak np. wymiana zestawu kołowego na czas czy wymiana źródła energii, po konkurencje dynamiczne, obejmujące m.in. zdolność odzysku energii z hamowania, komfort jazdy czy generowany hałas.

Zespół poznańskich studentów informuje, że wystartował w zawodach po raz pierwszy w 2019 roku. W następnych latach, ze względu na trwającą pandemię, zawody odbywały się jedynie w formie zdalnej. Na kolejne odbywające się w 2022 roku w Stapleford zawody zespół zbudował swoją drugą lokomotywę, której konstrukcje w tym roku udoskonalił przez modernizację większości jej układów oraz poszycia. Do innowacji zaprezentowanych podczas tegorocznych zawodów w lokomotywie PUTrain zaliczyć można nowe zestawy kołowe z kołami otworowanymi czy instalację fotowoltaiczną umieszczoną na dachu lokomotywy, z której energia wykorzystywana jest do zasilania nie tylko układów pomocniczych, ale także baterii trakcyjnych.

- W tym roku dzięki staraniom całej drużyny lokomotywa skonstruowana przez zespół wygrała klasyfikacje generalną całych zawodów pozostawiając na trzecim miejscu ubiegłorocznych zwycięzców z FH Aachen oraz pozostałe drużyny, zostając pierwszym polskim zwycięzcom zawodów. Poza wygraną całych zawodów zespół zdobył pierwsze miejsce w kategoriach Refuelling oraz Reliability. Konkurencja Refuelling polega na jak najszybszej wymianie źródła energii w lokomotywie, w przypadku PUTrainu jest to wymiana akumulatorów, której studenci dokonali w nieco ponad 21 sekund, ustanawiając tym samym rekord zawodów. Natomiast w konkurencji Reliability oceniana jest gotowość i brak usterek w pojeździe, również tu lokomotywa PUTrain ex aequo z lokomotywami Network Rail and Colas Rail oraz University of Derby and Alstom okazała się najlepsza - informują członkowie Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego.

Wygrana w zawodach Railway Challenge jest trzecią wygraną zespołu PUTrain w tym roku. Wcześniej innowacyjność lokomotywy doceniona została na Konkursie Konstrukcji Studenckich odbywającym się w Krakowie, gdzie dzięki projektowi dostosowania jej do częściowego zasilania przy użyciu alternatywnych źródeł energii studenci z Poznania zostali laureatami kategorii „Railway”. Drugim tegorocznym sukcesem lokomotywy była wygrana w pierwszej edycji zawodów European Railway Challenge odbywających się w Bad Schussenried w Niemczech, których formuła tożsama jest z zawodami Railway Challenge w Wielkiej Brytanii.

Wartym odnotowania jest fakt, że zgodnie z tradycją zawodów zwycięska lokomotywa po ogłoszeniu wyników podejmuje próbę poprowadzenia pociągu wiozącego uczestników zawodów, gości oraz sędziów. Lokomotywa PUTrain sprostała temu zadaniu wykonując pełne okrążenie po torze z pociągiem, nad którym powiewała polska flaga, a jego masa przekroczyła 10 ton.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowoczesna maszyna TEM kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

Fotorelacje

Nowoczesna maszyna TEM kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

inf. pras PKP PLK 08 września 2023

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

Innowacje

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

inf. pras UTK 25 sierpnia 2023

Co gubią pasażerowie w metrze?

Pasażer

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 21 sierpnia 2023

Co gubią pasażerowie w metrze?

Pasażer

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 26 sierpnia 2023

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Pasażer

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Koleje Śląskie 14 sierpnia 2023

Zobacz również:

Nowoczesna maszyna TEM kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

Fotorelacje

Nowoczesna maszyna TEM kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

inf. pras PKP PLK 08 września 2023

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

Innowacje

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

inf. pras UTK 25 sierpnia 2023

Co gubią pasażerowie w metrze?

Pasażer

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 21 sierpnia 2023

Co gubią pasażerowie w metrze?

Pasażer

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 26 sierpnia 2023

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Pasażer

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Koleje Śląskie 14 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5