Partnerzy serwisu:
Biznes

Zbigniew Chyliński, AREX: SEMSRail – rewolucja w zasilaniu infrastruktury kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
17-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-09-2025
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
informacja prasowa AREX

Podziel się ze znajomymi:

SEMSRail to nowy inteligentny system zasilania gwarantowanego wykorzystujący energię odnawialną, który podnosi bezpieczeństwo pracy krytycznych urządzeń infrastruktury kolejowej.  – Dzięki systemowi SEMSRail ograniczamy i optymalizujemy zużycie energii, co przekłada się na wymierne korzyści zarówno dla firmy, jak i środowiska. Jednak bezdyskusyjnie najważniejszą wartością rozwiązania jest poprawa bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego – mówi Zbigniew Chyliński, dyrektor Oddziału Energetyki Kolejowej Zakładu Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. (spółka GRUPY WB).

Co kryje się pod nazwą SEMSRail?
Podróżując pociągiem, musimy mieć pewność, że systemy sterowania i automatyki, takie jak sygnalizatory, rogatki przejazdów kolejowych, napędy zwrotnic czy urządzenia nastawni kolejowych, działają stabilnie i w trybie ciągłym. Przerwa w działaniu tych kluczowych urządzeń jest niedopuszczalna z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, a co za tym idzie: podróżujących pasażerów, przewożonych towarów, w tym o statusie „niebezpieczne”, czy bezpieczeństwa obszarów kolejowych bezpośrednio stykających się z terenami zurbanizowanymi.

Obecnie systemy automatyki i sterowania ruchem kolejowym zasilane są z sieci dystrybucyjnej z wykorzystaniem linii podstawowej i rezerwowej, a dodatkowo awaryjnie przez UPS i agregat prądotwórczy. AREX wprowadza do tego systemu nowy element: magazyn energii współpracujący z instalacją fotowoltaiczną. SEMSRail zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo systemu zasilania, a także wpisuje się w rozwiązania ekologiczne. 

Nowy produkt bazujący na wieloletnim doświadczeniu

Infrastruktura kolejowa w Polsce jest wyposażana od lat w produkty AREX. Należą do nich system elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych oraz oświetlenia terenów kolejowych wraz z systemem nadzoru SMUE. Ten ostatni pozwala na stały monitoring pracy systemu w każdej lokalizacji. Systemy AREX do ogrzewania rozjazdów i sterowania oświetleniem zewnętrznym sprawdzają się w praktyce od wielu lat w licznych wdrożeniach. W oparciu o te doświadczenia opracowany został SEMSRail – przeznaczony dla obszaru sterowania i automatyki kolejowej.

Kluczowa jest poprawa bezpieczeństwa
Bezprzerwowe zasilanie urządzeń automatyki i sterowania ruchem kolejowym to konieczność. Jeśli nie zostanie to zapewnione, może dojść do zakłóceń w ruchu pociągów, a w najgorszym przypadku nawet do katastrofy. Dlatego poprawa bezpieczeństwa to główna zaleta SEMSRail.

Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, SEMSRail wspiera branżę kolejową w dostosowywaniu się do nowych norm dotyczących OZE i zeroemisyjności. Ważny jest także aspekt finansowy: SEMSRail optymalizuje i zmniejsza zużycie energii oraz obniża poziom mocy zamówionej.

Efektywność energetyczna jako priorytet rozwojowy
SEMSRail to jeden z wielu dostarczanych przez AREX systemów dla branży kolejowej. W ofercie spółki są rozwiązania sprawdzone od lat w praktyce, stale rozwijane i unowocześniane. Mocną stroną spółki AREX są wysokie kompetencje inżynierskie oraz olbrzymie doświadczenie produkcyjne i wdrożeniowe, pozwalające na tworzenie nowych systemów.

Jednym z naszych stałych priorytetów rozwojowych jest poprawa efektywności energetycznej. Przykładem jest ESAR – Energooszczędny System Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów z adaptacyjnym układem dystrybucji ciepła na rozjeździe kolejowym. Zgodnie z założeniami, umożliwia redukcję zużycia energii poprzez adaptacyjne sterowanie dystrybucją mocy grzewczej w obrębie rozjazdu. Co ważne, możliwa jest modernizacja istniejących systemów elektrycznego ogrzewania rozjazdów, bez potrzeby wymiany zasadniczej części okablowania na stacji, jak również wymiany grzejników w rozjazdach. Minimalizowany jest w ten sposób nakład pracy niezbędny do wdrożenia ESAR.

Oszczędności energii i kosztów zapewnia także LMP, czyli inteligentny system zarządzania infrastrukturą oświetleniową na terenach kolejowych. Kluczową innowacją LMP jest dynamiczne sterowanie intensywnością świecenia źródeł światła, które uwzględnia rzeczywisty ruch pociągów oraz obecność ludzi na peronach. W ten sposób system potrafi na bieżąco dostosowywać oświetlenie do zmieniających się warunków i potrzeb.

AREX dostarcza także rozwiązania monitoringu i wizualizacji pracy systemów. Platforma SMUE (System Monitorowania Urządzeń Elektroenergetycznych) zapewnia kompleksowy wgląd w działanie infrastruktury, zabudowanej rozwiązaniami elektrycznego ogrzewania rozjazdów (EOR) i oświetlenia, w każdej lokalizacji, z dowolnego miejsca. SMUE jest powszechnie wykorzystywany przez PKP PLK S.A do nadzoru systemu EOR i oświetlenia terenów kolejowych w całej Polsce, podnosząc efektywność ich wykorzystania. Obecnie AREX rozwija kolejne aplikacje tego typu, proponując integrację w kolejnych obszarach infrastruktury kolejowej, w tym z systemem SEMSRail, tak by dostarczać kompleksowe rozwiązania, umożliwiające poprawę efektywności i bezpieczeństwa oraz redukcję kosztów.

Spółka bierze pod uwagę wymagania dotyczące udziału odnawialnych źródeł energii, które musi spełniać branża kolejowa. Dlatego aktywnie buduje ofertę w obszarze magazynowania i przetwarzania energii elektrycznej. Celem jest zintegrowanie wszystkich dotychczasowych osiągnięć z OZE oraz nowymi produktami dla energetyki i automatyki kolejowej. To wyraz konsekwentnego dążenia do innowacji i elastycznego dostosowywania się do nowych trendów w branży kolejowej.

O AREX:

Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. (część GRUPY WB) działa na rynku  kolejowym, wojskowym i elektromobilności. Dla kolejnictwa firma oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie systemów ogrzewania rozjazdów kolejowych oraz sterowania oświetleniem zewnętrznym wraz z systemem zdalnego monitorowania urządzeń elektroenergetycznych. W ramach AREX do realizacji zadań dla obszaru rynku kolejowego, wydzielono organizacyjnie Oddział Energetyki Kolejowej, zajmujący się tylko klientami i zagadnieniami z otoczenia tego rynku, co pozwala na wnikliwe i sprawne odpowiadanie na potrzeby branży.

 
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Medcom zaprezentuje na TRAKO tylko urządzenia SiC

Tabor i technika

Medcom zaprezentuje na TRAKO tylko urządzenia SiC

inf. pras. Medcom 17 września 2025

Škoda na TRAKO 2025: Od ComfortJeta po system antyzderzeniowy dla tramwajów

Tabor i technika

Artur Ząbek, Petrosoft.pl: Naszą największą siłą jest RAILSoft [WYWIAD]

Biznes

Artur Ząbek, Petrosoft.pl: Naszą największą siłą jest RAILSoft [WYWIAD]

informacja prasowa Petrosoft.pl 15 września 2025

Zobacz również:

160 km/h z jednym maszynistą - mamy potwierdzenie i termin

Prawo i polityka

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Medcom zaprezentuje na TRAKO tylko urządzenia SiC

Tabor i technika

Medcom zaprezentuje na TRAKO tylko urządzenia SiC

inf. pras. Medcom 17 września 2025

Škoda na TRAKO 2025: Od ComfortJeta po system antyzderzeniowy dla tramwajów

Tabor i technika

Artur Ząbek, Petrosoft.pl: Naszą największą siłą jest RAILSoft [WYWIAD]

Biznes

Artur Ząbek, Petrosoft.pl: Naszą największą siłą jest RAILSoft [WYWIAD]

informacja prasowa Petrosoft.pl 15 września 2025

Zobacz również:

160 km/h z jednym maszynistą - mamy potwierdzenie i termin

Prawo i polityka

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij