NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

| Michał Szymajda 27.02.2017 255

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja
Fot. PKP PLK (zdjęcie ilustracyjne)
Transportowy Dozór Techniczny zwrócił uwagę na windy dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, zainstalowane na wschodnim odcinku magistrali E20. Okazało się, że kilka z nich wymaga obsługi przez przeszkolonego pracownika, co może utrudniać korzystanie z nich. Sprawdziliśmy, czy problem nie jest większy.
W tej sprawie interpelował poseł Stanisław Żmijan. Zdaniem posła problemy z natychmiastowym użyciem wind mogą mieć pasażerowie na trzech stacjach: Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski. Kulisy sprawy opisał podsekretarz stanu w MIB Kazimierz Smoliński. Okazuje się, że problem nie jest tak duży.

Niepełnosprawny sam nie skorzysta

– Podczas przeprowadzonych przez TDT w 2016 r. badań okresowych na stacji Międzyrzec Podlaski, inspektor TDT zalecił dostosowanie wind do postanowień dokumentacji techniczno-ruchowej, zgodnie z którymi urządzenia te winny być obsługiwane za pomocą specjalnego klucza przez osoby do tego uprawnione – odpowiada podsekretarz stanu w MIB, Kazimierz Smoliński. – W instrukcji użytkowania ww. urządzeń zapisano, że „korzystanie z urządzenia jest dozwolone tylko dla osób upoważnionych, posiadających klucz uprawniający sterowanie, który może być wyjęty po zakończeniu każdego przejazdu”. Na mocy powyższego zalecenia, urządzenia te przestały być ogólnodostępne i powinny być obsługiwane przez przeszkolonego pracownika – wyjaśnia.

Smoliński zwraca jednak uwagę, że windy nie zostały z tego powodu unieruchomione, nie doszło też do ograniczeń w korzystaniu z nich. Urządzenia na stacji Siedlce i Łuków są ogólnodostępne, natomiast te w Międzyrzecu Podlaskim są obsługiwane przez uprawnioną osobę. Ponowne dopuszczenie ich do użytku w Międzyrzecu Podlaskim jako ogólnodostępne planowane jest na marzec, po aktualizacji dokumentacji techniczno-ruchowej przez wykonawcę. Potwierdza to PKP PLK. Będą też inne zmiany, zakazujące stosowania w przyszłości wind tego typu na sieci kolejowej.

Takich wind więcej nie będzie

– W obowiązujących od 1 marca 2017 r. wytycznych architektonicznych dla kolejowych obiektów obsługi podróżnych PKP PLK wprowadziły zakaz instalowania wind wymagających obsługi przez drugą osobę (w tym pracownika kolei). Przepisy dotyczą montażu i wymiany urządzeń, realizowanych w trakcie prac inwestycyjnych i remontowych – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Jak wiele wind, gdzie w dokumentacji zapisano konieczność obsługi ich przez przeszkoloną osobę, posiada jeszcze PKP PLK?

– Użytkujemy 5 tzw. platform hydraulicznych, wymagających obsługi przez przeszkolonych pracowników w dwóch lokalizacjach: Międzyrzec Podlaski – 3 urządzenia, Łańcut – 2 urządzenia. Do tej pory nie było żadnych zgłoszeń o wyłączeniu urządzeń. Zarządca infrastruktury prowadzi działania związane z dostosowaniem wind do samodzielnej obsługi przez użytkownika. Konieczne jest wprowadzenie i zatwierdzenie zmian w dokumentacji technicznej, a następnie przeprowadzenie prac w terenie – powiedział Mirosław Siemieniec.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Międzyrzec Podlaski (1)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5