Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zakorkowane przejście w Terespolu można ominąć przez Litwę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zakorkowane przejście w Terespolu można ominąć przez Litwę
Fot. RK
Litwa spodziewa się intensywnego wzrostu przewozów towarowych w dwóch kierunkach: z Rosji do Kaliningradu oraz z Białorusi przez Litwę do Polski. – Wierzymy, że znaczenie tego połączenia będzie rosło ze względu na zakorkowanie przejścia granicznego pomiędzy Polską a Białorusią Brześć – Terespol – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Rokas Masiulis, minister transportu i komunikacji Litwy.

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: Litwa ma bardzo ambitne plany inwestowania w kolej. To nie tylko linia Rail Baltica, ale też np. elektryfikacja sieci kolejowej. Jak będzie się kształtować udział kolei w przewozach po zakończeniu planowanych inwestycji?

Rokas Masiulis, minister transportu i komunikacji Litwy: Najpierw musimy zrealizować niezbędne inwestycje. W tym roku zakończymy inwestycję w połączenie do Kowna, dzięki czemu możliwe będzie uruchomienie “zielonych połączeń” towarowych do terminali intermodalnych, gdzie nastąpi przeładunek na szeroki tor. Jeśli chodzi o przewozy pasażerskie, w tym roku mamy zamiar skrócić podróż między Wilnem a Kownem do 55 minut. W dalszej kolejności musimy wydłużyć linię Rail Baltica z Kowna do granicy litewskiej i dalej do Tallina – to nasz największy priorytet. Musimy też zbudować magistralę pasażerską z Kowna do granicy polskiej o prędkości maksymalnej 250 km/h, co znacznie skróci czas przejazdu pociągów. Dzięki temu możliwa będzie podróż z Kowna do Warszawy w trzy godziny, a z Wilna – w około cztery godziny. To będzie naprawdę duża zmiana w przewozach.

Drugim ważnym projektem jest elektryfikacja sieci kolejowej. Ze względu na to, że Litwa leży na szlaku wschód – zachód większość towarów wjeżdża do naszego kraju z Rosji i kierowana jest w kierunku portów morskich. Dodatkowo, w związku z inicjatywą Chin Jeden Pas – Jedna Droga [tzw. Nowy Jedwabny Szlak – przyp. JM], spodziewamy się wzrostu przewozów w dwóch kierunkach: do Kaliningradu, co strona rosyjska już uzgodniła z Chinami, oraz przez Litwę do Polski. Wierzymy, że znaczenie tego połączenia będzie rosło ze względu na zakorkowanie przejścia granicznego pomiędzy Polską a Białorusią Brześć-Terespol. Nawet planowane obecnie inwestycje nie rozwiążą w naszej ocenie całego problemu, co otwiera szansę do prowadzenia przewozów z Białorusi do Polski przez Litwę. Chciałbym podkreślić, że w tym wariancie wszystkie towary w dalszym ciągu będą przejeżdżać przez Polskę, zmienia się jedynie sposób wjazdu do waszego kraju.

Poza tymi towarami, które zostaną skierowane do Kaliningradu…

To prawda. Te przewozy zostały już uruchomione, ale nie jest to szczególnie duża liczba pociągów. Jesteśmy przekonani, że Polska pozostanie częścią najważniejszego korytarza na Jedwabnym Szlaku, choć oczywiście nie mamy żadnego wpływu na treść porozumień pomiędzy Rosją a Chinami. Litwa jest w pełni otwarta na współpracę z Polską w tym zakresie, ale sprawę komplikuje to, że strona rosyjska ma prawo zatwierdzać całą trasę przewozu – nie tylko część dotyczącą jej własnego terytorium.

Cała rozmowa ukaże się w numerze 7/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Biznes

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2015

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Fotorelacje

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2015

Małaszewicze: Nietypowy obiekt wymaga specjalnych rozwiązań

Biznes

Małaszewicze: Nietypowy obiekt wymaga specjalnych rozwiązań

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 26 grudnia 2015

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Biznes

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2015

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Fotorelacje

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2015

Małaszewicze: Nietypowy obiekt wymaga specjalnych rozwiązań

Biznes

Małaszewicze: Nietypowy obiekt wymaga specjalnych rozwiązań

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 26 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5