Partnerzy serwisu:
Biznes

Małaszewicze: Nietypowy obiekt wymaga specjalnych rozwiązań

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
26-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Małaszewicze: Nietypowy obiekt wymaga specjalnych rozwiązań
Centrum Logistyczne Małaszewicze przejęły obiekty historyczne, które w założeniu miały pełnić funkcje cywilne i wojskowe. O tym jak prowadzi się operacje logistyczne na nietypowym obiekcie, mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym, Jarosław Tarasiuk, prezes spółki PKP Cargo CL Małaszewicze. 

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy": W jaki sposób umowy międzynarodowe regulują ruch pociągów na granicy polsko-białoruskiej i obsługę logistyczną w terminalach po obu stronach granicy?

Kwestię, po której stronie granicy dokonuje się przeładunku reguluje umowa SMGS. Generalną zasadą jest to, że obsługą pociągów zajmuje się  przewoźnik, do którego pociąg wjeżdża. To znaczy, że np. Małaszewicze  przeładowują pociągi jadące ze wschodu na zachód. Jednak zgodnie z umową,  przewoźnicy mogą między sobą ustalić, że w konkretnych przypadkach może być odwrotnie. Przykładem może być obsługa projektu „Kaługa”, gdzie  strona polska obsługiwała pociągi jadące w obie strony  do Kaługi, a białoruska do Niżnego Nowogrodu. Sytuacja była dość prosta kiedy w obu krajach funkcjonował tylko jeden przewoźnik narodowy. Jednak od czasu kiedy w Polsce pojawiła się konkurencja w przewozach cargo, możliwe są różne rozwiązania.

Małaszewicze są nietypowym centrum logistycznym, gdyż poszczególne obiekty są oddalone od siebie w niektórych przypadkach o kilkanaście kilometrów. Jak wpływa to na codzienne funkcjonowanie i planowane inwestycje?

Przejęliśmy obiekty historyczne, które w założeniu miały pełnić funkcje cywilne i wojskowe. Cztery terminale, które służyły dawniej logistyce wojskowej, umiejscowiono w lesie i oddalono je od siebie, co było podyktowane względami  militarnymi. Aby kierować pracą na tak dużym obszarze, w Małaszewiczach stosujemy systemy radiowo-telefoniczne oraz pełny monitoring do zarządzania i monitorowania sytuacji. Istnieje też możliwość śledzenia tego co dzieje się z  ładunkami poprzez elektroniczny system wspomagania zarządzania. Ponadto klient może do nas przyjechać i zobaczyć na żywo pracę w terminalach na każdym etapie obsługi jego ładunku. 

Obecnie spore odległości między poszczególnymi częściami CL Małaszewicze generują wyższe koszty, aniżeli ma to miejsce w terminalach skoncentrowanych w jednej lokalizacji. Z tego też powodu koncepcje budowy nowego terminala na terenach Wolnego Obszaru Celnego zakładają wybudowanie obiektu w jednej lokalizacji.

Jakie prace modernizacyjne są prowadzone na obszarze centrum logistycznego i co planują Państwo w przyszłości?

Modernizujemy układ drogowy wokół Terminala Kontenerowego i fronty przeładunkowe wszystkich obiektów. Obecnie jesteśmy w trakcie przebudowy zaplecza socjalnego Terminalu Kontenerowego, a na przyszły rok, z uwagi na rozwój rynku, planujemy budowę  hali do obsługi przesyłek drobnicowych. Ponadto mamy możliwość rozbudowy obecnego Terminala Kontenerowego w obecnej lokalizacji zwiększając jego przepustowość o ok. 15 proc. Dysponujemy przygotowaną działką na terenie Wolnego Obszaru Celnego i opracowaną koncepcją budowy nowego terminala kontenerowego. Planujemy wzniesienie dużej hali wysokiego składowania. Zakładamy możliwość współinwestowania z partnerem biznesowym.

W tej chwili wykonujemy w ciągu roku pracę przeładunkową o wielkości około 30-40 tys. UTI, a dysponujemy możliwościami ponad dwukrotnie większymi. A zatem mamy rezerwy na wypadek szybkiego wzrostu zapotrzebowania na nasze usługi, co zresztą obserwujemy w ostatnich kilku miesiącach. Możemy teoretycznie odprawiać już teraz dwa razy więcej kontenerów, choć trzeba pamiętać, że są to dane przybliżone, a liczba pociągów oczywiście zależy od specyfiki technicznej obsługi składów.

W zakresie infrastruktury liniowej na linii północnej Jedwabnego Szlaku koleje polskie podejmują intensywne działania. Linia E20 jest modernizowana, podobnie jak linia szerokotorowa. Trwa ostatni etap modernizacji szerokotorowej linii nr 60. Co ważne, PKP PLK dostosowuje ją do standardów kolei szerokotorowej, o co wnioskowaliśmy.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Biznes

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Łukasz Malinowski 25 stycznia 2023

Zakorkowane przejście w Terespolu można ominąć przez Litwę

Infrastruktura

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Biznes

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2015

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Fotorelacje

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2015

Zobacz również:

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Biznes

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Łukasz Malinowski 25 stycznia 2023

Zakorkowane przejście w Terespolu można ominąć przez Litwę

Infrastruktura

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Biznes

Chińczycy chcą wozić towary z Europy kolejami

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2015

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Fotorelacje

Małaszewicze rozwijają usługi intermodalne (zdjęcia)

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5