Centrum Logistyczne Małaszewicze obsługuje coraz więcej pociągów przewożących kontenery na trasie Europa – Chiny. To ważny punkt przeładunkowy na styku sieci normalnotorowej i szerokotorowej. W ubiegłym tygodniu mieliśmy okazję zobaczyć pracę terminalu kontenerowego. Przedstawiamy relację fotograficzną.
Spółkę PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze założono w 2010 r. Od tamtej pory spółka rozszerza działalność. Początkowo odbywały się tu tylko przeładunki szerokotorowo-normalnotorowe. Obecnie CL Małaszewicze oferuje kompleksowe usługi logistyczne, takie jak konfekcjonowanie, kruszenie węgla itp. Większość pracy przeładunkowej stanowią tu towary masowe. Kontenery obecnie to 15 proc. przeładunków, ale spółka liczy na rozwój przewozów na kierunku Europa – Chiny, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj.
Małaszewicze to historyczny kompleks powstały w latach 70-tych ubiegłego stulecia. Jest tam 16-18 terminali (różne dane wynikają stąd, że część terminali ma dwóch właścicieli i czasem liczone są jako dwa obiekty). Jest też strefa wolnocłowa, posterunek celny Kobylany i tereny inwestycyjne. Składy szerokotorowe wjeżdżają ze wschodu do Kobylan i są kierowane na poszczególne terminale gdzie odbywa się przeładunek, a następnie wyjazd na tor normalny na zachód. W Małaszewiczach odbywają się także przeładunki z pociągów na samochody.
Spadek po wojsku
Specyfiką Małaszewicz są duże odległości pomiędzy poszczególnymi obiektami, sięgające nieraz kilkunastu kilometrów. Jest to spuścizna po pierwotnym przeznaczeniu obiektu, który pełnił funkcje cywilne i wojskowe. Budowle które służyły wojsku zlokalizowano w lesie i oddalono je od siebie ze względów taktycznych.
Terminal kontenerowy wybudowano w 1976, a rozbudowano w 2010 r. Obecnie posiada dwa fronty przeładunkowe. Front A ma dwie pary torów szerokich i normalnych i dzięki temu można na raz przeładowywać dwa pociągi. W 2010 wybudowano front B. Front A posiada 3 suwnice, na froncie B pracuje suwnica Kalmar i dwa reachstackery. Obecnie możliwości składowe terminalu wynoszą ok. 2000 TEU. Kierunek chiński obejmuje obecnie trzy czwarte przeładowanych kontenerów. Obecnie Centrum odprawia 14 pociągów na zachód i 4 pociągi na wschód na tydzień. Terminal dostosowany jest też do przeładunków samochodowych.
Nie tylko kontenery
Kontenery wymieniane są w cyklu ośmiogodzinnym. Wymiana towaru odbywa się na trzech pociągach jednocześnie 3 razy w ciągu doby. Teoretycznie więc terminal może przeładować 9 pociągów na dobę, jednakże w praktyce zależy to od bieżącej sytuacji, na którą wpływ mają opóźnienia pociągów.
W Centrum Logistycznym Małaszewicze oprócz terminalu kontenerowego są cztery terminale uniwersalne, gdzie odbywa się przeładunek drewna, węgla i biomasy. Obecnie Małaszewicze coraz częściej stosują obok suwnic sprzęt mobilny taki jak koparki, czy ładowarki.
W CL Małaszewicze działa także terminal specjalistyczny Kowalewo, gdzie znajduje się front przeładunków spaletyzowanych i obsługiwane są duże przeładunki samochodów oraz towarów sypkich.