PKP PLK informuje, że zakończył się finansowany z budżetu remont linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Batowice – Tunel.
Jak informuje PKP PLK,
roboty na linii numer 8 na odcinku Tunel – Kraków Batowice zakończyły się w grudniu. Wartość prac to ponad 36 mln zł. Zostały sfinansowane z budżetu państwa. Większość robót wykonało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa, spółka zależna PLK.
Przeszło 130 pociągów w dobie
Jak informuje PLK, w styczniu zniesiono ograniczenia prędkości na odcinku pomiędzy krakowskimi Batowicami a Tunelem, na jednej z ważniejszych tras kolejowych na południu Polski. Zarządca informuje, że ze sprawniejszych przejazdów korzystają podróżni pociągów dalekobieżnych, łączących Kraków z Kielcami, Łodzią, Warszawą i Trójmiastem oraz składów regionalnych, dowożących mieszkańców Słomnik, Miechowa czy Kozłowa do stolicy Małopolski. W ciągu doby na trasie jest przeszło 130 pociągów.
Jak zauważyli jednak nasi Czytelnicy, efektów prac nie ma w rozkładzie jazdy. Czas przejazdu nie poprawił się ani w grudniu, ani teraz, w styczniu. – Zniesienie ograniczeń prędkości na wybranych odcinkach linii numer 8 wynika z zakończenia prac inwestycyjnych prowadzonych na drugim torze. Zmiany w rozkładach jazdy pociągów, związane z zakończeniem prac na linii numer 8, zostały już uwzględnione podczas ogłaszania rozkładu jazdy w grudniu. Chodzi szczególnie o większą ilość dostępnych dla przewoźników torów –wyjaśnia Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Jak tłumaczy, największą niedogodnością na fragmentach tej linii było powtarzające się obniżanie/podnoszenie torów, do którego dochodziło szczególnie w okresie zimowym. Skutkowało to koniecznością wprowadzania tymczasowych ograniczeń prędkości na krótkich odcinkach i zamykania torów na czas drobnych napraw. – Obecnie, po przeprowadzeniu gruntownego remontu, problem ten nie występuje – zapewnia.
Zakres pracJak podaje PLK, dzięki inwestycji naprawiono niemal 18 km torów. Wymiana ich elementów oraz wzmocnienie nasypów pozwoliły usunąć ograniczenia prędkości. Duży zakres zadań związany był z wymianą sieci trakcyjnej. Wykonawcy zamontowali przeszło 500 nowych słupów i wymienili wszystkie elementy sieci na obu torach pomiędzy Niedźwiedziem a Zastowem. Nowa sieć trakcyjna jest mniej awaryjna i gwarantuje większą efektywność zasilania. Ograniczone zostanie też ryzyko kradzieży, gdyż zainstalowano nie metalowe lecz kompozytowe elementy, których nie można sprzedać w skupach złomu. Prace realizowano odcinkami, aby nie wstrzymywać ruchu pociągów.
W ramach prac na linii wybudowano nowoczesny peron w Łuczycach – w miejscu starej konstrukcji. Peron ma odpowiednią wysokość, co ułatwia wsiadanie do pociągów. Jest wyposażony w specjalnie wyprofilowane ścieżki naprowadzające, dzięki czemu z przystanku lepiej mogą korzystać pasażerowie o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek ma nowe oświetlenie wiaty i ławki. Nagłośnienie zapewnia informacje o kursowaniu pociągów – podsumowuje inwestor.