Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zachodniopomorskie: Uruchomilibyśmy pociągi Złocieniec – Choszczno, ale nie mamy środków na remont

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zachodniopomorskie: Uruchomilibyśmy pociągi Złocieniec – Choszczno, ale nie mamy środków na remont
fot. Danuta Sikora/PKP PLKStacja Złocieniec
Samorząd regionalny nie wyłoży środków na remont linii kolejowej nr 410. Mimo to władze wojewódzkie zauważają potencjał trasy łączącej Złocieniec z Drawnem i Choszcznem i wskazują na zasadność finansowania połączeń pasażerskich w przyszłości. Aktualnie wszystkie możliwości realizacji niezbędnych prac infrastrukturalnych zostały jednak wyczerpane.

W zeszłym roku PKP PLK rozważały możliwość przywrócenia przejezdności nieczynnego odcinka linii kolejowej nr 410 Drawno – Choszczno przy wykorzystaniu środków unijnych. Inwestycja miała być połączona z dobudową infrastruktury pasażerskiej pomiędzy Złocieńcem a Drawnem, gdzie właśnie zakończył się remont prowadzony na potrzeby stacjonującego w Drawnie wojska. W zeszłym miesiącu spółka poinformowała jednak, że w związku z brakiem wolnych środków w krajowych programach UE nie zrealizuje tych planów. Podkreśliła także, że pieniądze na ten cel z programu regionalnego mogłoby wyasygnować województwo zachodniopomorskie.

Są pieniądze na remonty dróg, ale nie linii kolejowych

Tak się jednak nie stanie. – Zgodnie z wytycznymi ministra odpowiedniego do funduszy europejskich nie uwzględniliśmy w programie regionalnym Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego środków finansowych na cele związane z modernizacją czy odbudową linii kolejowych – mówi Tomasz Tokarzewski, podinspektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego. Samorząd nie rozważa też finansowania remontu trasy z Choszczna do Drawna w żaden inny sposób.

Środki z programu FEdPZ na lata 2021 – 2027 mają natomiast zostać przeznaczone m.in. na zakup taboru kolejowego i bezemisyjnego taboru komunikacji miejskiej. Wśród obszarów objętych dotacjami znalazły się także rozbudowa i modernizacja dróg wojewódzkich, podczas gdy analogiczne działania w odniesieniu do infrastruktury kolejowej nie będą podejmowane. Tym niemniej samorząd stwierdza, że linia 410 na wyremontowanym odcinku Złocieniec – Mirosławiec – Kalisz Pomorski – Drawno oraz pomiędzy Drawnem a Choszcznem mogłaby pełnić uzupełniającą rolę w regionalnym transporcie pasażerskim.

Warunkiem koniecznym jest odbudowa odcinka do Choszczna

Region zwraca przy tym uwagę, że oprócz odbudowy infrastruktury przystankowej wskazane byłoby także odtworzenie mijanek w Drawnie, Mirosławcu lub Wierzchowie. – Najważniejszą stacją w ciągu linii nr 410 jest jednak Choszczno – podkreśla nasz rozmówca. Bez odtworzenia przejezdności fragmentu Drawno – Choszczno do wznowienia przewozów pasażerskich z pewnością zatem nie dojdzie.

Regularne pociągi pasażerskie przestały obsługiwać trasę Złocieniec – Choszczno w 1996 r. Przypomnijmy, że przed rozpoczęciem zakończonego remontu wojskowego PKP Polskie Linie Kolejowe rozważały przeprowadzenie inwestycji uzupełniającej, której zakres skupiałby się na odtworzeniu infrastruktury pasażerskiej, której budowy nie sfinansowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Resort skupił się bowiem z oczywistych względów na zapewnieniu możliwości dojazdu do wojskowych bocznic w Mirosławcu i Drawnie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5