NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Zachodniopomorskie tłumaczy się z dziwnych kryteriów przetargu na tabor

| jm, Rynek Kolejowy 29.04.2013 150

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2013-04-29 14:09:01 Autor: Korrek
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W mediach wielki płacz - wszystkie przetargi mają jako kryterium 100 % ceny.
Pojawia się przetarg, w którym jest inaczej - od razu kolejny krzyk - to oszustwo, preferowanie jednego oferenta ...
Ĺťenada.
2013-04-29 14:17:22 Autor: Profesor Gąbka
---.adsl.inetia.pl
A jakie zdanie ma na ten temat Stoker vel Bodek?
2013-04-29 14:25:48 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
\"Minimalizują zagrożenie utraty być może niepowtarzalnej szansy pozyskania środków pomocowych, pozwalających na gruntowną zmianę oblicza transportu publicznego w województwie – odpowiadają urzędnicy marszałka.\"

Kłamstwo! Cały projekt z dofinansowania POIiŚ należy rozliczyć do końca 2015r i przyspieszenie dostawy 3 pierwszych sztuk nie ma z tym nic wspólnego. Jeśli chodzi o dotację z rezerwy celowej budżetu państwa (7 mln zł) to należy ją rozliczyć do końca roku kalendarzowego, tymczasem nawet bez tego kryterium w SIWZ zapisano maksymalny termin dostawy 2 pierwszych sztuk (wartych ok. 20 mln zł) do 5 grudnia 2013r. Oznacza to, że nie ma żadnego zagrożenia utraty jakichkolwiek dotacji, a powyższa wypowiedź jest kłamstwem.

\"– W postępowaniu wdrożono mechanizmy eliminujące nieuczciwą konkurencję, polegającą na oferowaniu nierealnie krótkiego czasu dostawy. Zamawiający nie wymaga skróconego terminu dostaw, a nawet eliminuje nierealnie krótkie terminy. Terminy dostaw zawarte są w rozdziale VII SIWZ. Wobec powyższego nieuprawnione są jakiekolwiek spekulacje w tym zakresie – kończą z mocą przedstawiciele urzędu marszałkowskiego.\"

Kłamstwo numer 2. Ów minimalny termin dostawy to 30 dni. Jest on nierealny dla każdego, kto już nie posiada gotowych składów, kłamstwem jest więc twierdzenie, że zamawiający eliminuje nierealnie krótkie terminy. Co więcej do nich zachęca nadając temu kryterium aż 40% wagę. Biorąc pod uwagę podaną szacunkową wartość jednego EZTa na 20 mln zł, dla odrobienia zaledwie 12 dni różnicy w terminie dostawy należałoby obniżyć cenę do 16 mln zł. Jest to kwota niemożliwie niska jak za czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny. Po przemnożeniu przez 17 sztuk oznacza to, że zamawiający jest w stanie dopłacić 68 mln zł za skrócenie terminu dostawy 3 pierwszych sztuk o 12 dni. Biorąc pod uwagę stan faktyczny (zgodnie z PZP zamawiający musi mieć rozeznanie na rynku) tj. fakt że Pesa posiada prawie gotowe składy nieodebrane przez innego zamawiającego powoduje, że nikt inny nie jest w stanie złożyć oferty konkurencyjnej pod względem terminu dostawy, a nadanie temu kryterium wagi aż 40% (co jest niezgodne z PZP zgodnie z orzeczeniem KIO 361/2010) oznacza, że zamówienia nie może zdobyć nikt inny jak Pesa Bydgoszcz. Oznacza to również, że zamawiający kłamie twierdząc, że eliminuje nieuczciwą konkurencję - on ją stworzył i jej broni.
2013-04-29 14:27:38 Autor: zenek
---.dynamic.gprs.plus.pl
\\\"Wdrożono mechanizmy eliminujące nieuczciwą konkurencję\\\". To nawet by się zgadzało. Praktycznie wyeliminowano całą konkurencję.
2013-04-29 14:29:07 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@Korrek
To jest oszustwo dużo gorsze niż 100% cena. Bo 100% cena odbija się tylko na jakości, tutaj mamy warunki odbijające się negatywnie zarówno na cenie, jak i na jakości poprzez eliminację konkurencji.
2013-04-29 14:34:12 Autor: DarekP
---.internetdsl.tpnet.pl
I trudno się z Tobą nie zgodzić. Co więcej wymaganie krótkiego terminu dostawy byłoby uczciwe, gdyby wykorzystano typowe rozwiązania lub dopuszczono inne rozwiązania. A tak mamy falowniki na dachu i chłodzone cieczą, czego wcześniej powszechnie nie stosowano.
2013-04-29 14:35:03 Autor: Juzinek
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Dobrze kombinują. Łapią tego kto ma spory potencjał, przy okazji unifikują tabor co do producenta. W całej perspektywie eksploatacji sprzętu na pewno się opłaci.
2013-04-29 14:48:57 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
Jaki spory potencjał? Łapią tego, komu zamawiający nie odebrał pociągów i teraz próbują je opchnąć. Zero w tym potencjału i konkurencji. Unifikacja to też fikcja bo wspólne będzie najwyżej kilka śrubek. I jest to po prostu niezgodne z prawem - zamawiający nie może sobie wybrać co kupi i ustawiać przetargu, ma obowiązek zapewnienia uczciwej konkurencji, a na końcu wybrać lepszą ofertę. Tutaj konkurencja została wyeliminowana.

@DarekP
Falowniki na dachu wymagane są tylko w PGZ. Co nie zmienia faktu, że to szczyt głupoty. Tutaj zostaje chłodzenie cieczą, co i tak jest zbędne bo nie jest to rozwiązanie lepsze z punktu widzenia eksploatacyjnego, a równoważna alternatywa jest zakazana. To tylko dodatek do terminu dostawy by mieć pewność, że nikt nie zagrozi Pesie.
2013-04-29 15:15:44 Autor: ks
---.scansafe.net
Nie wiem po co taka dyskusja skoro KIO jeszcze wyroku nie wydało. Jest właściwie pewne że przynajmniej w części zarzuty zostaną uwzględnione i KIO nakaże zmienić warunki zamówienia. Taka polemika ze strony urzędu marszałkowskiego nic tu nie pomoże. Sądzę że przegrają w KIO ponieważ naruszenia PZP według mnie są ewidentne i zostaną obciążeni kosztami postępowania. Ciekawe czy to faktycznie jest zagrywka pod Pesę? Prosiłbym redakcję o śledzenie tego tematu.
2013-04-29 18:50:31 Autor: jatal.
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ redakcja
Jeśli chcecie żeby ktokolwiek Wam w przyszłości na coś odpowiadał, to szanujcie swoich rozmówców, bo tytuł \"Zachodniopomorskie tłumaczy się z dziwnych kryteriów przetargu na tabor\" jest zupełnie nieadekwatny do zawartej treści. UM zrobił Wam uprzejomość i odpowiedział, a po takim jednoznaczym (pejoratywnym) tytule rodem z Faktu więcej chętnych możecie już nie znaleźć.
2013-04-29 19:35:18 Autor: hmmm
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A moze to jest zabezpieczenie przed pewna niepowazna firma , co wygrywa przetarg i nie chce podpisac lub opozna podpisanie umowy . Chce przesuniecia terminu dostawy juz po podpisaniu ?
Jakby tam nie wiedzeli , ile moze potrwac wyprodukowanie nowego typu pojazdu i homologacja ?

Przykład : Lubuskie i ostatni przetarg
2013-04-29 20:32:14 Autor: Urzedas
---.dynamic.gprs.plus.pl
Przykładów fałszu kłamstw i magii cyfr doświadczamy na każdym kroku. Jeżeli kęs jest z duży to należy podzielić go na mniejsze może swoi się załapią. Kolejny trik to wpisanie wymogów, które spełnia tylko jeden oferent lub nie wpisanie ich wcale, co znowu ułatwi start koledze. Następna sztuczka no manipulacja ceną jakiś pakiecik tańszy i już jest wygrana inny o wiele droższy, aby uzupełnić kaskę i przyjaciele znowu zadowoleni. I nie mówimy tu o marnych 100 tysiączkach, bo za takie grosze to swoich jak powiedział Bronek się nie rusza
2013-04-29 21:42:05 Autor: g0sc123
---.fucio.net
@sphinx1: Nieuczciwa konkurencja to konkurencja ze strony Newagu. Tu ją wyeliminowano, więc jak najbardziej UM ma rację w tym tłumaczeniu :)

@jatal.: Odpowiedź na pytania nie jest grzecznością a obowiązkiem. Gdyby UM nie odpowiedział, sąd by go do tego zmusił. Nie zmienia to jednakowoż faktu, że tytuł jest co najmniej niesmaczny...
2013-04-30 07:24:05 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
Nazwanie warunków tego przetargu dziwnymi to czysty wersal. Trudno chyba o bardziej bezczelną ustawkę. Nie po to są przetargi, żeby zamawiający wyznaczał zwycięzcę. Jeśli wyznacza, to łamie prawo wydając pieniądze podatników i unijne dotacje (zakładając, że mu nie przepadną przez takie sztuczki), a to powinno pachnąć kryminałem.
2013-04-30 07:40:01 Autor: Kinga13!
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nie zgadzam sie z większością Was. To co robi teraz NEWAG to zasłona dymna, aby m.in. Pesa myślała że będzie jedynym oferentem. To już przerabialiśmy. Newag narzekał a potem złożył ofertę. Wyliczenia NEWAGU sa czysto teoretyczne, gdyż na tym etapie nikt nie zapewnić PESIE kontraktu. Czy istnieje zagrożenie dot. rezerwy z budżetu państwa to odpowiadam że istnieje realne zagrożnie. Pragnę zwrócić uwagę na ostatnie przetargi gdy wykonawcy nie wywiązywali się z terminów zawartych w umowie a Zamawiającemu ciśnienie skakało do 200. Każda wpadka to strata najmniej 7 mln zł. Na to żadne wojewodztwo nie może sobie pozwolić. Co zrobi KIO - odrzuci protest Neawgu w częsci dot. zakwestionowanego terminu dostawy. Pragnę zwrócić uwagę na fakt, iż zamawiający nie wskazał 30 dniowego terminu dostawy lecz dopuscil taką możliwość. Jak wykonawca nie może dostarczyć pojazdów szybciej to może złożyć ofertę z innymi terminami dostawy. Możecie sobie narzekać ale województwo jest w tym przypadku górą. ponadto pragnę zwrócić uwagę na korzyści jakie osiągnie województwo jak będzie miało szybciej pojazdy. Tego już NEWAG nie uważa za korzyść. NEWAG i PESA już kilkakrotnie przegrały przed KIO gdy odwoływali się od szybkich terminów dostawy. Sami pokazali że można dostarczyć pojazdy w terminie nawet kilku dni. KIO stoi na stanowisku, iż pojazdy są już obecnie produkowane na zapas (jak do salonu). Dlaczego NEWAG nie protestował jak województwo śląskie dało kilkanaście dni na dostawę trójczłonowego pojazdu spalinowego od podpisania umowy. Newag nawet te terminy skrócił i dostaczył pojazd w kilka dni. Podobny przetarg był na dostawę EZT dla Śląska. Wszystkie protesty zostały oddalone przez KIO. Jeżeli chodzi o rozwiązanie dot. falowników to obawiam się że wyrok może być niekorzystny dla zamawiającego. Województwa winny skorygować w tym zakresie SIWZ np. poprzez dodanie dodatkowego kryterium w zakresie tego rozwiązania dając np. 5 pkt. za falownik na dachu a 0 pkt. za inne rozwiązania. I w taki sposób można preferować rozwiązania które są korzystne. Powyższy jest przykładem rozwiązania a nie moją opinią że rozwiązanie przyjęte przez województwa jest korzystniejsze.
2013-04-30 07:48:31 Autor: max
---.dynamic.chello.pl
płatni forumowicze Newagu ! może czas wspomniec niedawne sławne przetargi w Kolejach Śląskich!ani ustawka , ani czas dostawy jakoś wam nie przeszkadzał. tak jak i kosmiczne ceny...
2013-04-30 09:24:22 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
@max:
A nie przyszło Ci do głowy, że każdy ustawiony przetarg oznacza ograniczenie konkurencji i mniej efektywne wydawanie publicznej kasy? W tym przypadku wystarczyło wykorzystać okazję i wyznaczyć warunki tak, żeby Newag mógł je realnie spełnić, wtedy Pesa chcąc opchnąć swoje pojazdy musiałaby zejść mocniej z ceną. Zamykając w praktyce furtkę drugiemu producentowi zachęcono Pesę do złożenia droższej oferty.
2013-04-30 10:32:01 Autor: tjakuszewicz
---.gorzow.mm.pl
NEWAG się kiedyś chwalił, że będzie sprzedawał pociągi \"z półki\", jak z salonu. Będzie miał gotowe człony, które wystarczy tylko poskładać i doposażyć wg zamówienia co pozwoli na znaczne skrócenie czasu dostaw. Więc o co ten wrzask?
Druga rzecz. Jeśli nie mogę spełnić wymogów postawionych w przetargu, jeśli nie mam odpowiednich technologi, papierów itd to nie biorę udziału w takim postępowaniu. Nieuczciwe jest wymuszanie na zamawiającym obniżenia np komfortu wnętrza czy rezygnacji z dopuszczenia pociągu do ruchu po sieci DB bo akuratnie czegoś tam potencjalny oferent nie ma. My zamawiamy, my płacimy, my wymagamy. A zwycięzca przetargu ma nam bez marudzenia dostarczyć to czego sobie życzymy.
A po trzecie - doświadczenie z przetargiem w lubuskim na szczęście czegoś nauczyło kolejnych zamawiających.
2013-04-30 11:41:04 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
@tjakuszewicz

Newag opowiada różne rzeczy, ale jak doświadczenie uczy, nie musi to mieć przełożenia na rzeczywistość. Na marketingowych opowieściach nie można budować warunków w przetargach.

Wymuszenie na zamawiającym zmiany kryteriów, czy rezygnacji z wymagań, jeśli te mają racjonalne podstawy, nie jest możliwe.

Organizując przetarg ze środków publicznych zamawiający nie może kierować się swoimi sympatiami, ambicjami itd., a ma obowiązek ustawić warunki tak, by to co konieczne kupić jak najlepiej. Skracanie terminów eliminujące część potencjalnych wykonawców, wymaganie konkretnych szczegółowych rozwiązań technicznych bez jasnego celu, czy bezsensowne domaganie się nietypowych parametrów wymuszających przekonstruowanie istniejących i sprawdzonych pojazdów jest równoznaczne z kupowaniem drożej, niż to konieczne, a przeważnie także z negatywnym wpływem na jakość pojazdu (terminy, nowe rozwiązania).

Kupując duży i wygodny samochód osobowy mogę ustalić kryteria tak, że nic na świecie oprócz Skody Superb ich nie spełni. Mogę też świadomie ustawić je tak, by mogły się załapać przynajmniej Hyundai, Chevrolet, Toyota i jeszcze parę droższych firm, bo może jedna z nich będzie bardzo chciała nam coś sprzedać za wszelką cenę. Nawet jeżeli i tak w rezultacie kupię Skodę, to w drugim przypadku dostanę lepszy, a w najgorszym razie taki sam deal. To dość oczywiste, prawda? Tylko czemu nie mogą tego zrozumieć samorządowcy zamawiający pociągi?
2013-04-30 15:53:13 Autor: hmmm
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A SIWZ wyraznie pisze ,ze te kryterium 40% , czasu dostawy , to suma czasu dostawy T1+T2+T3
wyrazona w dniach od terminu podpisania umowy . To moze być np. 50+80+110 , według propozycji producenta , kiedy może dostarczyć.
2013-05-01 00:33:45 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@Kinga13!
\"Nie zgadzam sie z większością Was. To co robi teraz NEWAG to zasłona dymna, aby m.in. Pesa myślała że będzie jedynym oferentem. To już przerabialiśmy. Newag narzekał a potem złożył ofertę.\"
Tam chodziło o zdobycie papierka, tutaj musieliby zacząć produkcję.

\"Czy istnieje zagrożenie dot. rezerwy z budżetu państwa to odpowiadam że istnieje realne zagrożnie. Pragnę zwrócić uwagę na ostatnie przetargi gdy wykonawcy nie wywiązywali się z terminów zawartych w umowie a Zamawiającemu ciśnienie skakało do 200. Każda wpadka to strata najmniej 7 mln zł.\"

Kiedy właśnie wymaganie nowych rozwiązań oznacza wydłużanie terminów! A wysokie punktowanie skracania terminu dostawy w niczym nie pomoże bo zarówno termin skrócony, jak i maksymalnie długi wystarczają do wykorzystania dotacji. 7 mln zł? Za skrócenie terminu dla 3 sztuk o 12 dni zamawiający jest w stanie dopłacić 4 mln zł od sztuki do wszystkich 17!

\"Co zrobi KIO - odrzuci protest Neawgu w częsci dot. zakwestionowanego terminu dostawy. Pragnę zwrócić uwagę na fakt, iż zamawiający nie wskazał 30 dniowego terminu dostawy lecz dopuscil taką możliwość. Jak wykonawca nie może dostarczyć pojazdów szybciej to może złożyć ofertę z innymi terminami dostawy.\"

Tylko, że Newag nie odwołuje się od samego terminu, tem im pasuje. Odwołuje się od jego skracania nawet do 30 dni oraz przede wszystkim - punktowania. Aż 40% oznacza, że przetarg może wygrać TYLKO ten kto może mocno skrócić termin dostawy. A może tylko Pesa bo ma nieodebrane składy. Vide - przetarg może wygrać tylko Pesa.

\"Możecie sobie narzekać ale województwo jest w tym przypadku górą. ponadto pragnę zwrócić uwagę na korzyści jakie osiągnie województwo jak będzie miało szybciej pojazdy. Tego już NEWAG nie uważa za korzyść. NEWAG i PESA już kilkakrotnie przegrały przed KIO gdy odwoływali się od szybkich terminów dostawy.\"

Pytanie ile warta jest ta korzyść? Bo chodzi o punktowanie. Jeszcze raz - nikt nie odwoływał się od terminów dostawy bo one są odległe (one pokazują rzeczywiste potrzeby zamawiającego), odwołanie jest od tego, że skróceniu nadano ważność aż 40%. Identyczne odwołanie (od zbyt dużej wagi kryterium skrócenia dostawy) KIO już kiedyś uwzględniła - na korzyść odwołującego.

\"Dlaczego NEWAG nie protestował jak województwo śląskie dało kilkanaście dni na dostawę trójczłonowego pojazdu spalinowego od podpisania umowy. Newag nawet te terminy skrócił i dostaczył pojazd w kilka dni. Podobny przetarg był na dostawę EZT dla Śląska. Wszystkie protesty zostały oddalone przez KIO.\"

Wtedy protestowała Pesa. Newag nie protestował bo to był ustawki pod niego. Nikt ich wtedy nie bronił (ja też nie), a teraz śląskimi przetargami zajmują się odpowiednie służby. Mam nadzieję, że tak będzie i tym razem bo to jedna z 3 najbezczelniejszych ustawek z ostatnich lat. Jeśli KIO faktycznie przyjęła, że pojazdy kolejowe stoją na półkach to zrobiła gruby błąd wypaczając rynek (bo nawet samochody nie stoją na półkach, po prostu produkcja jest krótka).


\"Jeżeli chodzi o rozwiązanie dot. falowników to obawiam się że wyrok może być niekorzystny dla zamawiającego. Województwa winny skorygować w tym zakresie SIWZ np. poprzez dodanie dodatkowego kryterium w zakresie tego rozwiązania dając np. 5 pkt. za falownik na dachu a 0 pkt. za inne rozwiązania. I w taki sposób można preferować rozwiązania które są korzystne. Powyższy jest przykładem rozwiązania a nie moją opinią że rozwiązanie przyjęte przez województwa jest korzystniejsze.\"

A widzisz, w zachodniopomorskim nie było odwołania od falowników, było w PGZ i KIO je odrzuciła, mimo że tam zamawiający wymaga podwójnej bzdury - falowników nie dość, że chłodzonych powietrzem to jeszcze na dachu. Zauważyłem, że ostatnio KIO olewa odwołania kolejowe uwalając wszystko słowami \"nie udowodniono\". Już nikt nie wie jak w ogóle coś przed KIO udowodnić, pewnie dopóki ktoś prosto z mostu nie użyje słów \"przedmiotem zamówienia jest dostawa x sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych Pesa Elf\" KIO nie kiwnie palcem.
2013-05-01 00:55:33 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@max
\"płatni forumowicze Newagu ! może czas wspomniec niedawne sławne przetargi w Kolejach Śląskich!ani ustawka , ani czas dostawy jakoś wam nie przeszkadzał. tak jak i kosmiczne ceny... \"

1. Nikt nikomu nie płaci, chyba że w Pesie.
2. Tamtych przetargów nikt nie bronił, wszyscy się zgodzili, że były pod Newag. Fani Pesy jak widać mają krótką i wybiórczą pamięć - pamiętają tylko to, co im pasuje.

@tjakuszewicz
\"NEWAG się kiedyś chwalił, że będzie sprzedawał pociągi \"z półki\", jak z salonu. Będzie miał gotowe człony, które wystarczy tylko poskładać i doposażyć wg zamówienia co pozwoli na znaczne skrócenie czasu dostaw. Więc o co ten wrzask?\"

Nikt się tym nie chwalił. Chodziło o ofertę wynajmu lokomotyw \"z półki\" czyli wcześniej zmodernizowanych przez producenta. A więc bardziej najmu (długoterminowego) i lokomotyw, głównie dla przewoźników towarowych. O pociągach pasażerskich wspomniano tyle, że może kiedyś, w przyszłości, jak biznes się rozkręci to z nimi spróbują.

\"Druga rzecz. Jeśli nie mogę spełnić wymogów postawionych w przetargu, jeśli nie mam
odpowiednich technologi, papierów itd to nie biorę udziału w takim postępowaniu. Nieuczciwe jest
wymuszanie na zamawiającym obniżenia np komfortu wnętrza czy rezygnacji z dopuszczenia pociągu
do ruchu po sieci DB bo akuratnie czegoś tam potencjalny oferent nie ma. My zamawiamy, my płacimy,
my wymagamy. A zwycięzca przetargu ma nam bez marudzenia dostarczyć to czego sobie życzymy.\"

No właśnie nie do końca. Zamawiający wydaje publiczne pieniądze i nie może strzelać fochów i wymagać bzdur. Minąłeś się z prawdą w 2 miejscach:
1. To nie jest kwestia posiadania technologii bo to żadna czarna magia. Tu chodzi np. o nie dawanie czasu na produkcję zgodnie z tą technologią. czasu dano tak mało, że nie może wystartować nikt, kto pojazdów już nie posiada. A gotowych EZTów dobrowolnie nie trzyma nikt, jak ktoś ma to jest to efekt zdarzeń niezależnych od niego (zamawiający nie odebrał). Nie można przetargów ustawiać i wydawać publicznych pieniędzy żeby ulżyć prywatnej firmie (do tego przepłacając).
2. Mówimy o konkretnym przetargu, w którym nikt nie domaga się obniżenia komfortu. Wręcz przeciwnie to sam zamawiający działa na swoją niekorzyść wymagając zastosowania rozwiązań cech...jących się równorzędnymi parametrami eksploatacyjnymi, a droższych w zakupie i obsłudze.

@hmmm
\"A SIWZ wyraznie pisze ,ze te kryterium 40% , czasu dostawy , to suma czasu dostawy T1+T2+T3
wyrazona w dniach od terminu podpisania umowy . To moze być np. 50+80+110 , według propozycji
producenta , kiedy może dostarczyć. \"

Tak, tylko, że to wciąż jest aż 40%. Powoduje to, że dłuższy termin dostawy każdego pojazdu o zaledwie 12 dni (w sumie więc \"aż\"36 dni) powoduje, że trzeba obniżyć cenę ze spodziewanych, rynkowych 20 mln zł do 16 mln zł. Złożyć ofertę może każdy, ale wygrać - nikt oprócz Pesy, która na skutek niezależnych od siebie zdarzeń ma nieodebrane pojazdy.
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5