NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata

| Roman Czubiński 10.05.2022 3,7k

Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata
fot. WZP
Wagon motorowy SN61-183 raczej nieprędko powróci do ruchu. Zabytkowy pojazd wymaga gruntownej naprawy, której sfinansowanie przekracza obecne możliwości samorządu Pomorza Zachodniego. Mimo to województwo nie rezygnuje z planów przywrócenia cennego eksponatu do stanu czynnego – wynika z odpowiedzi zachodniopomorskiego Urzędu Marszałkowskiego na nasze pytania.
SN61-183 jest wagonem wyprodukowanym przez węgierskie zakłady Ganz-Mavag w 1972 r. Po wycofaniu z ruchu w latach 90. ubiegłego wieku przez szereg lat był wykorzystywany do przewozów okolicznościowych. W 2010 r. spółka PKP Cargo przekazała go Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Zachodniopomorskiego, a ten z kolei – miejscowemu oddziałowi ówczesnych Przewozów Regionalnych (dziś POLREGIO). Dziś pojazd jest nieczynny. Znajduje się na terenie Sekcji Utrzymania Wzgórze Hetmańskie Zachodniopomorskiego Zakładu tej ostatniej spółki. Opiekę nad nim sprawuje Stowarzyszenie Miłośników Kolei oraz pracownicy POLREGIO.

Zadanie na wiele lat


Jak informuje UMWZ, przywrócenie pojazdu do ruchu będzie wymagało przeprowadzenia naprawy głównej (poziom P5). – Konieczne w tym celu jest odtworzenie dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR) oraz Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru (WTWiO). Naprawa główna połączona będzie w istocie z częściową rekonstrukcją pojazdu, w którym będą musiały być wymienione praktycznie wszystkie podzespoły elementów nadwozia, części biegowych, układu napędowego, a także instalacja elektryczna, paliwowa, wodna, kanalizacyjna i pneumatyczna – wylicza Tomasz Maciejewski z biura prasowego Urzędu.

Przywracanie wagonu do stanu czynnego będzie więc musiało sporo kosztować i potrwać wiele lat. Co gorsza, większość niezbędnych części nie jest już produkowanych ani dostępnych na rynku. – Często nie istnieją również firmy, które je wyprodukowały (np. w przypadku silnika) – dodaje przedstawiciel samorządu. Jak przyznaje, wobec tego – jak również biorąc pod uwagę obecny kryzys gospodarczy – trudno nawet wskazać realną perspektywę czasową. Zapewne dlatego nie dostaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy i w jakiej wysokości w budżecie Województwa na kolejne lata zabezpieczono środki na naprawę wagonu.

Plany na razie nieokreślone


Nasz rozmówca przypomina, że województwo sfinansowało już wiele prac przy wagonie. – Dzięki środkom finansowym Województwa, przeznaczonym na zakup niezbędnych materiałów, członkowie stowarzyszenia przeprowadzili w latach 2018-19 szereg prac, obejmujących m. in. naprawę rozrusznika, regenerację chłodnicy, lakierowanie pojazdu i inne drobne prace konserwacyjno-utrzymaniowe – podkreśla. Wymiana tapicerki była zaś możliwa dzięki wsparciu firmy Growag.

W przyszłości województwo planuje wykorzystywać wagon w podobny sposób, jak przed odstawieniem. – Chcemy, aby w przyszłości mógł być użytkowany jako pojazd historyczny, m. in. podczas wydarzeń organizowanych dla miłośników kolei, kursów okolicznościowych oraz eventów promujących Województwo Zachodniopomorskie – deklaruje Maciejewski. Nie wiadomo natomiast, czy jeszcze przed naprawą wagon będzie udostępniany zwiedzającym jako zimny eksponat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro 706

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro

Infrastruktura Metro w Charkowie – drugim największym mieście Ukrainy, znajdującym się na wschodzie kraju, blisko granicy z Rosją – przestało kursować 24 lutego. Lokalne władze przekonują, że konieczne jest rychłe wznowienie kursowania kolei podziemnej, by normalnie mogła funkcjonować gospodarka miasta. Ponowny start zapowiadany jest na 24 maja.


Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju 2,1k

Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju

Zintegrowany transport W poniedziałek, 23 maja, rozpoczną się pierwsze roboty budowlane na ul. Gagarina, związane z nową trasą tramwajową oraz kolektorem ściekowym. Ulica zostanie zwężona do dwóch pasów w stronę Wisłostrady i do jednego w kierunku centrum – ruch będzie się odbywać po jednej jezdni. Zmiany będą także wprowadzone na skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską.

WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5