Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
10-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata
fot. WZP
Wagon motorowy SN61-183 raczej nieprędko powróci do ruchu. Zabytkowy pojazd wymaga gruntownej naprawy, której sfinansowanie przekracza obecne możliwości samorządu Pomorza Zachodniego. Mimo to województwo nie rezygnuje z planów przywrócenia cennego eksponatu do stanu czynnego – wynika z odpowiedzi zachodniopomorskiego Urzędu Marszałkowskiego na nasze pytania.

SN61-183 jest wagonem wyprodukowanym przez węgierskie zakłady Ganz-Mavag w 1972 r. Po wycofaniu z ruchu w latach 90. ubiegłego wieku przez szereg lat był wykorzystywany do przewozów okolicznościowych. W 2010 r. spółka PKP Cargo przekazała go Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Zachodniopomorskiego, a ten z kolei – miejscowemu oddziałowi ówczesnych Przewozów Regionalnych (dziś POLREGIO). Dziś pojazd jest nieczynny. Znajduje się na terenie Sekcji Utrzymania Wzgórze Hetmańskie Zachodniopomorskiego Zakładu tej ostatniej spółki. Opiekę nad nim sprawuje Stowarzyszenie Miłośników Kolei oraz pracownicy POLREGIO.

Zadanie na wiele lat


Jak informuje UMWZ, przywrócenie pojazdu do ruchu będzie wymagało przeprowadzenia naprawy głównej (poziom P5). – Konieczne w tym celu jest odtworzenie dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR) oraz Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru (WTWiO). Naprawa główna połączona będzie w istocie z częściową rekonstrukcją pojazdu, w którym będą musiały być wymienione praktycznie wszystkie podzespoły elementów nadwozia, części biegowych, układu napędowego, a także instalacja elektryczna, paliwowa, wodna, kanalizacyjna i pneumatyczna – wylicza Tomasz Maciejewski z biura prasowego Urzędu.

Przywracanie wagonu do stanu czynnego będzie więc musiało sporo kosztować i potrwać wiele lat. Co gorsza, większość niezbędnych części nie jest już produkowanych ani dostępnych na rynku. – Często nie istnieją również firmy, które je wyprodukowały (np. w przypadku silnika) – dodaje przedstawiciel samorządu. Jak przyznaje, wobec tego – jak również biorąc pod uwagę obecny kryzys gospodarczy – trudno nawet wskazać realną perspektywę czasową. Zapewne dlatego nie dostaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy i w jakiej wysokości w budżecie Województwa na kolejne lata zabezpieczono środki na naprawę wagonu.

Plany na razie nieokreślone


Nasz rozmówca przypomina, że województwo sfinansowało już wiele prac przy wagonie. – Dzięki środkom finansowym Województwa, przeznaczonym na zakup niezbędnych materiałów, członkowie stowarzyszenia przeprowadzili w latach 2018-19 szereg prac, obejmujących m. in. naprawę rozrusznika, regenerację chłodnicy, lakierowanie pojazdu i inne drobne prace konserwacyjno-utrzymaniowe – podkreśla. Wymiana tapicerki była zaś możliwa dzięki wsparciu firmy Growag.

W przyszłości województwo planuje wykorzystywać wagon w podobny sposób, jak przed odstawieniem. – Chcemy, aby w przyszłości mógł być użytkowany jako pojazd historyczny, m. in. podczas wydarzeń organizowanych dla miłośników kolei, kursów okolicznościowych oraz eventów promujących Województwo Zachodniopomorskie – deklaruje Maciejewski. Nie wiadomo natomiast, czy jeszcze przed naprawą wagon będzie udostępniany zwiedzającym jako zimny eksponat.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

Tabor i technika

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

inf. prasowa wzp, oprac. ms 15 października 2018

Ganz znów w historycznych barwach [zdjęcia]

Fotorelacje

Ganz odzyskał historyczny wygląd

Warte uwagi

Ganz odzyskał historyczny wygląd

jm, Rynek Kolejowy/UMWZ 23 listopada 2015

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Warte uwagi

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Gazeta Wyborcza, 28 listopada 2010 02 grudnia 2010

Zobacz również:

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

Tabor i technika

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

inf. prasowa wzp, oprac. ms 15 października 2018

Ganz znów w historycznych barwach [zdjęcia]

Fotorelacje

Ganz odzyskał historyczny wygląd

Warte uwagi

Ganz odzyskał historyczny wygląd

jm, Rynek Kolejowy/UMWZ 23 listopada 2015

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Warte uwagi

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Gazeta Wyborcza, 28 listopada 2010 02 grudnia 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5