Partnerzy serwisu:
Fotorelacje

Ganz znów w historycznych barwach [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Autor:

UMWZ

Data publikacji:
26-11-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UMWZ

Podziel się ze znajomymi:

Pasja pracowników Przewozów Regionalnych oraz wsparcie finansowe Województwa Zachodniopomorskiego pozwoliły na odrestaurowanie wagonu motorowego SN61-183. Pojazd został zaprezentowany podczas konferencji prasowej 25 listopada 2015 roku, na Wzgórzu Hetmańskim w Szczecinie.  

250 sztuk wagonów serii SN61 zostało wyprodukowane w latach1960-1975 przez węgierską firmę Ganz-Mavag z Budapesztu, na zlecenie PKP. Egzemplarz zachowany w Szczecinie to pojazd oryginalnie oznaczony numerem 189 i wyprodukowany w 1972 roku. Jest to jedyny czynny wagon tego typu w północnej części Polski i jeden z dwóch tego typu zachowanych w kraju w stanie czynnym.

Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie w listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP Cargo, która przeznaczyła go na złom. Za pojazd zapłacono 36 000,00 zł. Został on przekazany operatorowi świadczącemu przewozy pasażerskie na terenie województwa, spółce Przewozy Regionalne i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.

Działania renowacyjne i remontowe przeprowadzone zostały bezpłatnie, po godzinach pracy przez Koło Miłośników Kolei przy Zachodniopomorskim Oddziale spółki Przewozy Regionalne. Województwo Zachodniopomorskie natomiast przekazało środki na zakup niezbędnych materiałów do przeprowadzenia prac, w wysokości 32 000 zł.

– Dla mnie ten wagon ma wartość sentymentalną, jest moim rówieśnikiem. Dzięki Waszej pasji i trosce udało się ocalić go od złomowania. Macie powody do satysfakcji i dumy. Dla osób w moim wieku to okazja do wspomnień, ale już dla naszych dzieci będzie to niezwykła atrakcja. A jej wartość tylko będzie rosła z upływem czasu – mówił marszałek Olgierd Geblewicz, który złożył też życzenia z okazji Dnia Kolejarza i przypadającego w tym roku 70-lecia kolei na Pomorzu Zachodnim.

Prace ochotników pod nazdorem

O pracach opowiedział Czesław Krawczyński Naczelnik Sekcji Eksploatacji i Utrzymania Taboru Szczecin Wzgórze Hetmańskie, który nadzorował prace ochotników. – W 2014 roku przeprowadziliśmy próbę uruchomienia silnika, która zakończyła się powodzeniem. Później skoncentrowaliśmy się na pracach remontowych – pomalowaliśmy go, wymieniliśmy linoleum, stare przewody elektryczne. Dopóki nie zostanie wykonana naprawa główna, będzie miejscem spotkań miłośników kolei – dodał.

Andrzej Chańko, dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Przewozów Regionalnych przyznał, że również ma nadzieję, że wagon jeszcze kiedyś wyjedzie na tory. – Już teraz mamy propozycje, aby go wykorzystywać do różnego rodzaju komercyjnych wycieczek – powiedział.

Pierwotnie spalinowe wagony motorowe typu SN61 zakupiono z myślą o obsłudze pociągów regionalnych, przez pewien czas wykorzystywano je jednak także do obsługi pociągów dalekobieżnych – w tym ekspresów. Prowadziły one m.in. pociągi łączące Szczecin z Warszawą, Gdańskiem, Olsztynem, a nawet Krakowem. Z uwagi na niezbyt komfortowe wyposażenie oraz hałas generowany przez silnik spalinowy w połowie lat 70 zrezygnowano z obsługi pociągów dalekobieżnych tymi pojazdami, kierując je wyłącznie do obsługi ruchu regionalnego i lokalnego.

Bez papierów nie będzie pasażerów

Problemem związanym z dalszymi planami eksploatacji pojazdu jest brak pełnej dokumentacji technicznej niezbędnej do wykonania naprawy głównej oraz uzyskania świadectwa sprawności technicznej. A jest to niezbędne, aby  „Ganz” mógł znowu przewozić pasażerów.

"Ganz” będzie jedną z atrakcji na planowanych na 28 listopada br. obchodach 55 rocznicy uruchomienia lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata

Tabor i technika

Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata

Roman Czubiński 10 maja 2022

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

Tabor i technika

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

inf. prasowa wzp, oprac. ms 15 października 2018

Ganz odzyskał historyczny wygląd

Warte uwagi

Ganz odzyskał historyczny wygląd

jm, Rynek Kolejowy/UMWZ 23 listopada 2015

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Warte uwagi

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Gazeta Wyborcza, 28 listopada 2010 02 grudnia 2010

Zobacz również:

Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata

Tabor i technika

Zachodniopomorskie: Remont SN61-183 potrwa lata

Roman Czubiński 10 maja 2022

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

Tabor i technika

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

inf. prasowa wzp, oprac. ms 15 października 2018

Ganz odzyskał historyczny wygląd

Warte uwagi

Ganz odzyskał historyczny wygląd

jm, Rynek Kolejowy/UMWZ 23 listopada 2015

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Warte uwagi

SN61 wykoleił się podczas przejazdu okolicznościowego

Gazeta Wyborcza, 28 listopada 2010 02 grudnia 2010

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij