NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Zachodnia Grupa Zakupowa zapłaci za przyspieszoną dostawę pociągów 72 mln złotych?

| jm, Rynek Kolejowy 24.04.2013 146

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2013-04-24 13:26:57 Autor: asad
---.ssp.dialog.net.pl
fakt. bezczelna ustawka pod PESE.
2013-04-24 13:28:10 Autor: rysiek
---.internetdsl.tpnet.pl
Ale jak NEWAG dał do KŚ nowego impulsa chwilę po podpisaniu kontraktu to wszystko było ok. Szynobus też wyprodukowali \"rekordowo\" szybko...
2013-04-24 13:37:21 Autor: P.
---.warszawa.vectranet.pl
To identyczna historia jak PESA Vs. Stadler dla KM. Wygrał Stadler ale przetarg wzięła PESA.Potem opóźniała dostawy pociągów ale kar umownych nie było. Ostatnie dwa pojazdy były dostarczane na \"trupa\" i ich budowa była dokańczana w lokomotywowni W-wa Grochów. Też bez kar bo przecież wyjechały za bramę zakładów w Bydgoszczy.
2013-04-24 13:46:26 Autor: a
---.174.250.110
Newag może powoli zwijać interes. Pesa ma wyjątkowy dar przekonywania...
2013-04-24 13:51:49 Autor: ciekawy
---.174.250.110
Wie ktoś coś o ofertach w warmińsko - mazurskim? Dzis było otwarcie.
2013-04-24 14:04:14 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
To ja się odniosę do kwestii wykorzystania środków rezerwy celowej, o czym wspomniał przedstawiciel innego województwa. Otóż czas na ich rozliczenie jest do końca roku kalendarzowego. Tymczasem nawet bez kryterium skrócenia terminu dostawy, w SIWZ zawarto MAKSYMALNY termin dostawy pierwszych dwóch pojazdów (o wartości wystarczającej na wykorzystanie całej dotacji) to 5 grudnia tergo roku. Innymi słowy - nawet całkowita rezygnacja z przyspieszenia dostaw nie zagraża wykorzystaniu środków z dotacji!

@rysiek
Nie było i nikt tego nie bronił, w przeciwieństwie do powyższej ustawki.
2013-04-24 19:54:50 Autor: b
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Bezczelność Newagu nie ma granic. Skąd się im wzięły te 72 miliony? Skoro projekt ma określony budżet to chyba kupujący wiedzą co robią. Jak cena będzie za wysoka to przetarg unieważnią.
2013-04-24 20:11:21 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
Albo dołożą brakującą kwotę. W razie unieważnienia musieliby od nowa rozpisać przetarg, czekać na rozstrzygnięcia itp. Tymczasem termin rozliczenia dotacji z POIiŚ zbliża się nieubłaganie i do tego czasu wszystkie EZTy mają być oddane.

Nie wiem skąd się wzięły 72 mln zł, ale wytłumaczę 85 mln. Pesa daje termin dostawy 3 sztuk 30 dni, Newag 42 dni za 20 mln zł sztuka, Pesa nawet jak da 25 mln zł/szt. to wygra!. To kryterium ma tak kosmicznie dużą wagę, że 12 dni w środku roku (długo przed nowym rozkładem) dla 3 sztuk (z 17) kosztuje 5 mln zł sztuka. 5mln zł x 17 sztuk = 85 mln zł. 85 mln zł za 12 dni! To działa też w drugą stronę - jeśli Pesa da \"tylko\" 2 mln zł narzutu (co zamawiający może przełknąć), z ceną 22 mln zł za sztukę nie jest możliwe by ktoś się do niej nawet zbliżył na punkty. Uprzedzając peany chwalebne niektórych piszących - nawet PESA nie umie tak szybko produkować EZTów, po prostu marketing załatwił sposób na opchnięcie pojazdów nieodebranych przez innego zamawiającego.
2013-04-24 20:55:57 Autor: Paul86
---.152.144.31.dsl.dynamic.t-mobile.pl
Najważniejsze, żeby się nie psuły! W sobotę rozkraczył się niestety lubuski SA133 z Jeleniej Góry. Dwie godziny czekania na autobus zastępczy.
2013-04-24 21:42:06 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
Będą się psuł na 100% i na życzenie zamawiającego. Z dwóch powodów: składanie na kolanie w 30 dni oraz wymaganie falowników chłodzonych cieczą - układ chłodzenia czasem defektuje, a zimą nawet zamarza, co unieruchamia skład.
2013-04-25 08:52:06 Autor:
---.ghnet.pl
Ta układ chłodzenia mający temp. zamarzania -30 stopni C zamarznięte zimą Chłopiec obudź się jak w Polsce jest -20 to dzień stulecia. Nie było zimy tak mroźnej KŚ 200 lat.
2013-04-25 08:53:14 Autor:
---.ghnet.pl
Sorry autokorekta te cholerne Smartphone
2013-04-25 10:59:04 Autor: gość 12
---.internetdsl.tpnet.pl
Przyganiał kocioł garnkowi. Jak przetarg \"ustawiano\" pod nas to było ok. jak pod konkurencję to be i krzyk wielki. Jeszcze niedawno newag dostarczał pojazdy do KŚ w miesiąc a teraz wyjaśnia, że potrzebuje od 6 do 9 miesięcy.
2013-04-25 22:06:16 Autor: arrivederci
---.adsl.inetia.pl

arrivederci
A jak tam przetarg w Kuj-Pomie? Jak tam Newag? Dostarczy pewnie po 5mln/szt żeby tylko pod bramą Pesy smigały ;)
2013-04-26 00:05:56 Autor: laik
---.skarzysko.vectranet.pl
Kolego sphinx1:
Falownik chłodzony ciecza posiada przeważnie ( logicznie) 2 obiegi mały i duży( z chłodnicą zewnetrzną, rozłącza i załącza je zawór trójdrożny sterowany temp. zew wiec nie ma mowy o jakichś zamarźnięciach skąd ten pomysł hahaha troche techniki i człowiek dziki ale co tam piszcie dalej znawcy..
2013-04-26 03:15:31 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@
\"Ta układ chłodzenia mający temp. zamarzania -30 stopni C zamarznięte zimą Chłopiec obudź się jak w Polsce jest -20 to dzień stulecia. Nie było zimy tak mroźnej KŚ 200 lat.\"
Regularnie, co roku jest kilka nocy podczas których temperatura spada do -30 stopni w zasadzie w całym kraju.

@gość 12
Jak przetarg był ustawiony pod Newag to nie było ok i również o tym, że mamy do czynienia z ustawką, wyraźnie mówiłem.

@Arrivederci
Po raz kolejny przesunięto otwarcie ofert.

@laik
Co ci po obiegach jak płyn zamarznie? Skąd pomysł? Z praktyki bo zamarzały kilka razy np. Flirtom i to w Polsce.
2013-04-26 10:22:34 Autor: zeus04
---.133.22.13
@ sphinx1:
Dzięki umieszczeniu falownika na dachu np. 34WE (pisał o tym Ryszard Piech w artykule pt. \"Trako 2011: Czas na Elfiątko\") uzyskano dodatkowe miejsca siedzące, więc dlaczego tego nie robić? Cieczą chłodzona jest większość lokomotyw np. Griffin i część ezetów. We Flircie to chyba nie płyn zamarzł, tylko rozszczelniły się jakieś uszczelki.
W samochodzie mam płyn i jeszcze mi nigdy nie zamarzł, a nie mam garażu:)
2013-04-26 11:40:24 Autor: Falownik
---.31.187.100.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@sphinx:
Dokladnie jak pisze zeus04, plyn jest taki sam jak w samochodach i zamraza chyba dopiero w -40 czy -50 stopniach celcjusza, zaleznie jaka mieszanke sie stosuje. Tej, ani poprzedniej zimy przeciez zaden ELF nie zamarzl.

Tu sobie zobacz wykres:
http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i/0911091533.jpg
2013-04-26 13:42:15 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@zeus04
Tym niemniej chłodzenie cieczowe to dodatkowe źródło problemów. W 34WE uzyskano dodatkowe miejsca, ale nie dzięki chłodzeniu cieczą, a umieszczeniu falowników na dachu - takie rozwiązanie zastosowała tylko Pesa (oj głupi Bombardier, Siemens, Alstom, CAF nie dorównują genialnością Bydgoszczy), efektem tego oprócz dodatkowych 4 miejsc jest większy % wysokiej podłogi, koszmar utrzymaniowy (trudny dostęp, praca na wysokości, bliskość sieci trakcyjnej). Ma się to nijak do artykułu bo jak wspomniałem - różnicę zrobiło umieszczenie na dachu, a nie typ chłodzenia. W ZGZ nie ma też problemu z miejscami bo wymaganą ilość zapewni klasyczny EZT z szafami aparaturowymi po obu stronach.

Cieczą chłodzone jest większość lokomotyw i np. 34WE, ale z innego powodu. Jest nim moc pojedyńczego falownika. Gdy przekracza ona 1 MW, nawet przy wysokiej sprawności ilość wydzielanego ciepła jest zbyt duża stąd chłodzenie cieczowe. W 34WE (i 21WE) zastosowano jeden falownik o większej mocy dlatego muszą chłodzić to cieczą. A w razie awarii skład jest trwale unieruchamiany i blokuje tor bo nie ma drugiego falownika na którym można kontynuować jazdę.

W ZGZ zamawiający wyraźnie napisał o falownikach w liczbie mnogiej czyli powinny być min. 2 na skład. Nie ma więc konieczności chłodzenia cieczą bo moc nie będzie przekraczać 1 MW. Nie ma żadnego uzasadnienia dla zakazu chłodzenia powietrzem.

@Falownik
Większość Elfów ma falowniki chłodzone powietrzem. Chłodzenie cieczą to ich nowy wynalazek, którego wciskanie ma jedną zaletę (dla Pesy, nie zamawiającego) - utrudnia życie głównemu konkurentowi.
2013-04-26 15:35:45 Autor: zeus04
---.133.22.13
@ sphinx1:
Większy procent wysokiej podłogi nie ma żadnego praktycznego znaczenia. Toalet się tam nie umieszcza i nic nie ulega pogorszeniu dla osób z dysfunkcjami, a pracownicy kolei i tak muszą mieć pierwszą kategorie zdrowia i w każdym istniejącym pociągu muszą pokonać 2 lub trzy stopnie do kabiny maszynisty. Dodatkowych miejsc w takim ezt jest więcej niż cztery, bo co najmniej osiem. Siemens - wg. art. Ryszarda Piecha - stara się wszystko upychać na dachu i pod podłogą i maksymalnie wykorzystuje dostępną powierzchnie dla dobra pasażerów. Pierwsze TGV i ICE miały wydzielone człony napędne/lokomotywy, a ICE3 już nie, dlaczego? EN96 i 21WE mają po dwa falowniki (no jak zasilić dwa daleko od siebie umieszczone wózki napędne? skoro w EN96 jest układ osi B0\'2\'B0) i nawet nie poczujesz różnicy, gdy maszynista wyłączy jeden (ostatnio jechałem w kabinie EN76-006 i prędkość 120 km/h bez problemu i błyskawicznie uzyskiwaliśmy na jednym wózku napędnym). Każdy kto potrafi już wyprodukować falownik, potrafi zastosować dowolny sposób chłodzenia. Co to jest za problem przy ogólnej złożoności konstrukcji falownika? Firma produkująca np. telewizory LCD nie potrafiłaby wyprodukować opakowania do nich? Ktoś wyobraża sobie wymianę uszkodzonego IGBT na szlaku? Ostatnio kilka razy miałem okazję porozmawiać z maszynistami KŚ i wg. kilku z nich, cała ewentualna naprawa nowoczesnych ezt sprowadza się do obsługi panelu operatorskiego lcd w kabinie i nic więcej ich nie interesuje.
2013-04-27 00:23:09 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
W Elfie wyrzucenie falowników na dach dało tylko cztery miejsca. Zmniejszenie przedziału maszynowego nastąpiło tylko z jednej strony. ICE ma limit długości dla trakcji podwójnej i chcą upchać tam jak najwięcej siedzeń. W krajowych przetargach jest określona minimalna ilość miejsc i w obu grupach zakupowych bez problemu zapewnia ją konstrukcja z falownikami zabudowanymi.
Kto pisał o naprawie na szlaku? Ale skład trzeba ściągnąć albo w miejsce bez druta, albo wyłączyć prąd, do tego ze względu na pracę na wysokościach należy zapewnić asekurację, a i sama praca mechanika w takich warunkach do najprzyjemniejszych nie należy. Wysoki rachunek za takie naprawy otrzyma właściciel. Czy warte jest to dodatkowych 4 miejsc? Wg mnie nie, i nie tylko wg mnie bo w regionalnych EZTach oprócz Pesy nikt się w to nie bawi, nawet wspomniany Siemens.
I wciąż schodzimy z tematu. Artykuł jest o przetargu w ZGZ, falownik może być zabudowany gdziekolwiek. Po jaką ch...rę pchać się w chłodzenie wodne i tego wymagać? Oczywiście, technicznie da się niemal wszystko, tylko po co? Wciąż nie usłyszałem jaka tragedia by się zamawiającemu stała gdyby dopuścił chłodzenie powietrzem. Nie ma żadnego powodu żeby wymagać chłodzenia cieczowego, które jest droższe (w zakupie i obsłudze) i potencjalnie bardziej awaryjne.
2013-04-28 09:24:33 Autor: zeus04
---.133.22.13
W odpowiedzi na post sphinx1:
"W Elfie wyrzucenie falowników na dach dało tylko cztery miejsca. Zmniejszenie przedziału maszynowego nastąpiło tylko z jednej strony. ICE ma limit długości dla trakcji podwójnej i chcą upchać tam jak najwięcej siedzeń. W krajowych przetargach jest określona minimalna ilość miejsc i w obu grupach zakupowych bez problemu zapewnia ją konstrukcja z falownikami zabudowanymi.
Kto pisał o naprawie na szlaku? Ale skład trzeba ściągnąć albo w miejsce bez druta, albo wyłączyć prąd, do tego ze względu na pracę na wysokościach należy zapewnić asekurację, a i sama praca mechanika w takich warunkach do najprzyjemniejszych nie należy. Wysoki rachunek za takie naprawy otrzyma właściciel. Czy warte jest to dodatkowych 4 miejsc? Wg mnie nie, i nie tylko wg mnie bo w regionalnych EZTach oprócz Pesy nikt się w to nie bawi, nawet wspomniany Siemens.
I wciąż schodzimy z tematu. Artykuł jest o przetargu w ZGZ, falownik może być zabudowany gdziekolwiek. Po jaką ch...rę pchać się w chłodzenie wodne i tego wymagać? Oczywiście, technicznie da się niemal wszystko, tylko po co? Wciąż nie usłyszałem jaka tragedia by się zamawiającemu stała gdyby dopuścił chłodzenie powietrzem. Nie ma żadnego powodu żeby wymagać chłodzenia cieczowego, które jest droższe (w zakupie i obsłudze) i potencjalnie bardziej awaryjne."
1) http://inforail.pl/admin/FCK/editor/plugins/ibrowser/scripts/popup.php?url=/files/43198/p1140308_760.jpg&clTxt=Schemat%2034WE.%20Fot.%20Pesa
Wyraźnie widać że przybyło osiem miejsc (Pesa umieściła tam o 16 więcej niż w EN76, ale w układzie siedzeń
takim samym jak w EN76 byłoby to tylko osiem więcej).
2) Na wysokości pracowało mi się zawsze bardzo dobrze i wygodnie (dalej czasami wychodzę na dach lokomotywy).
Było to zawsze znacznie wygodniejsze niż praca we wnętrzu lokomotywy czy na podwoziu (z kanału rewizyjnego).
3) Linie lotnicze jednak znają wartość zwiększenia miejsc siedzących.
4) Tramwaje niskopodłogowe mają wyposażenie energoelektroniczne zabudowane jednak na dachu
5) Pojazd z uszkodzonym falownikiem \"zholuje\" się sam, więc nie ma obawy o holowanie. Prawdopodobieństwo holowania jest identyczne jak w innych konstrukcjach.
2013-04-28 12:29:51 Autor: soundaddict
---.play-internet.pl

soundaddict
Chciałbym zapytać skąd informacja, że ELFy dla wielkopolski zostały wykorzystane przy budowie ELFów dla KŚ? To teraz RK pozwala sobie na publikowanie domysłów?
2013-04-28 23:33:02 Autor: arrivederci
---.adsl.inetia.pl

arrivederci
Ręce opadają. Zamiast jednej dużej serii taboru będzie \"milion pięćset sto dziewiećset\" seryjek po 3-5 sztuk, bo musi być pseudokonkurencja...
2013-04-30 23:35:49 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
1. A tutaj tylko 4:
http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/19572/2d68d09e3258fa5753cb66220f00614f_d.jpg

I ciekawostka - Zarówno przyszły dwuczłonowy Impuls, jak i dwuczłonowy Flirt, mimo zabudowania falowników w przedziałach maszynowych na obu końcach składu, mają równie dużą ilość miejsc siedzących jak 34WE.
2. To tylko Twoja opinia. I nie mienia ona faktu, że owe \"15 minut\" to bzdura i taki układ wcale nie jest mniej czasochłonny w obsłudze.
3 i 4. Tak, tam się liczy każdy milimetr podłogi, w tramwajach wszystko się upycha po kątach żeby przy tej samej długości wycisnąć jak najwięcej miejsc. Ale patrz punkt 1! Falowniki na dachu nie dodają miejsc! Tylko pozwalają Pesie zamaskować wady swojej konstrukcji jaką jest mniejsza ilość miejsc niż u konkurencji. Ustawiać przetarg pod Pesę rozwiązaniem, które nie daje Pesie przewagi nad konkurencją a jedynie maskuje ułomność?
5. A skąd będzie brać prąd? Coś takiego zdarzyło się na prezentacji EN62 (falownik na dachu). Podskoczyło napięcie (co się zdarza na naszej sieci), zabezpieczenie nie wiem czy zadziałało czy nie, ale skład był unieruchomiony. Jakoś skok napięcia Impulsa czy Flirta nie unieruchomił.

@Arrivederci
Podziękuj za to zamawiającym bo wymagają kwiatków technicznych, które wymyśla Pesa, a nikt inny nie stosuje bo to bzdura. Poza tym móimy o województwie, które nie ma nowych EZTów.
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5