Partnerzy serwisu:
Biznes

Zachodnia Grupa Zakupowa zapłaci za przyspieszoną dostawę pociągów 72 mln złotych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
24-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Zachodnia Grupa Zakupowa zapłaci za przyspieszoną dostawę pociągów 72 mln złotych?
Nowosądecki Newag odwołał się od warunków przetargu na dostawę co najmniej dziewięciu pociągów dla Zachodniej Grupy Zakupowej. Kontrowersje wzbudza to, że zamawiający prawie tak samo wysoko jak cenę ocenia skrócenie czasu dostawy, ale tylko trzech pierwszych pociągów. Może to kosztować województwo 72 mln złotych.

Przypomnijmy – zamówienie województwa zachodniopomorskiego obejmuje dostawę 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością wykorzystania prawa opcji do dodatkowo 8 ezt oraz możliwością złożenia zamówienia uzupełniającego na jeszcze dwa pociągi. Z podstawowego zamówienia dwa składy trafią do uczestniczącego w projekcie województwa lubuskiego.

Wprawdzie termin dostawy pojazdów mija 30 kwietnia 2015 roku, ale cena stanowi tylko 60 procent kryterium zamówienia. Aż 40 proc. punktów można natomiast uzyskać za skrócenie terminu dostawy trzech pierwszych pociągów do minimum, którym jest jeden miesiąc. To budzi niemałe wątpliwości – jak wylicza Newag w odwołaniu, które opisujemy poniżej, dostawca, który skróci czas zamówienia będzie mógł podyktować aż o 72 mln złotych wyższą cenę niż ten, który dostarczy pociągi na czas. Właśnie tyle pieniędzy może kosztować województwo skrócenie terminu dostawy trzech pociągów.

– Rozumiem województwo zachodniopomorskie. Skrócenie czasu dostawy kilku pociągów pewnie jest konieczne ze względu na osławione środki z rezerwy celowej – mówi „Rynkowi Kolejowemu” jedna z osób odpowiedzialnych za przetargi taborowe w innej części kraju. Środki z rezerwy celowej marszałkowie otrzymali w zamian za zgodę na przejęcie Przewozów Regionalnych. Mogą je jednak wykorzystać tylko przez krótki okres – w ostatnim kwartale roku. – Aby otrzymać te pieniądze, tabor musi być już odebrany i zapłacony – zaznacza nasz rozmówca.

Newag: Pesa ma już gotowe pociągi…

Nowosądecki Newag uznał, że warunki zamówienia nie są sprawiedliwe, i złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Czytamy w nim, że uniemożliwiono mu przystąpienie do postępowania na skutek preferowania jednego wykonawcy – konkretnie: bydgoskiej Pesy – i utrudnianie startu innym. Newag domaga się zmiany wagi ceny zamówienia na 100%, lub ewentualnie 95%. Dlaczego?

Newag przypomina, że specyfikacja na dostawę 22 ezt (czteroczłonowe Elfy) dla Wielkopolski jest zbliżona do zamówienia Zachodniej Grupy Zakupowej. Ze względu na problemy finansowe woj. wielkopolskiego (z ich powodu zresztą region ten wycofał się z projektu zakupu taboru, o którym piszemy), może się ono w opinii Newagu zgodzić na odroczenie dostawy pojazdów – i terminu płatności. Tak zresztą było pod koniec 2012 roku w przypadku dostaw Elfów dla Kolei Śląskich, co potwierdził w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” prezes Kolei Wielkopolskich, Włodzimierz Wilkanowicz. Odroczenie dostaw Elfów dla Wielkopolski pozwoliło wtedy Pesie wykorzystać częściowo zbudowane pociągi do budowy ezt dla KŚ (choć i tak nie obyło się bez opóźnień).

Newag wskazuje, że w związku z już zatwierdzonymi przesunięciami dostaw dla Kolei Wielkopolskich (za co nie policzono kar umownych), Pesa dysponuje już trzema praktycznie gotowymi pojazdami – akurat tyloma, ile chce otrzymać szybciej woj. zachodniopomorskie. Natomiast nowosądecka spółka potrzebuje na produkcję od sześciu do dziesięciu miesięcy. Jak konkluduje producent, taka budowa kryterium ma po prostu zagwarantować Pesie zwycięstwo.

Milionowe kary za opóźnienia

Zdaniem producenta z Nowego Sącza, interesy Newagu narusza nie tylko premiowanie krótkiego terminu dostawy, ale i sposób naliczania kar umownych. Będą one naliczane za każdy dzień zwłoki w dostawie każdego pojazdu w wysokości 0,1% całego kontraktu. Jeśli zatem cena brutto za pojazd wyniesie 24 mln złotych, to kara za opóźnienie o dzień wyniesie 21 600 złotych, a w przypadku skorzystania z opcji – prawie 40 tys. złotych.

Newag uważa, że to „absurdalne” wysokie kary, bo w podanych przez niego innych przetargach kary umowne wylicza się jako 0,1% kosztu jednego pojazdu, a nie całej umowy. Nowosądecki producent domaga się zatem wyliczania kar w odniesieniu do wartości opóźnionego pociągu i określenia innego maksymalnego limitu kar.


Sprostowanie

W artykule znalazło się nieprawdziwe stwierdzenie, iż „województwo zachodniopomorskie nie określiło maksymalnej kwoty kar umownych”. W rzeczywistości zostały one określone na maksymalnie 10% wartości brutto zamówienia, a Newag domaga się jedynie odniesienia ich do ceny pojedynczego ezt.

Dokumentację przetargową wraz z odwołaniem Newagu można znaleźć tutaj.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Dwa dodatkowe Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

Tabor i technika

Dwa dodatkowe Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

jm, Rynek Kolejowy/Newag 20 listopada 2015

Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

Tabor i technika

Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

jm, Rynek Kolejowy 04 listopada 2013

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Dwa dodatkowe Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

Tabor i technika

Dwa dodatkowe Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

jm, Rynek Kolejowy/Newag 20 listopada 2015

Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

Tabor i technika

Impulsy dla Zachodniej Grupy Zakupowej

jm, Rynek Kolejowy 04 listopada 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5