Operatorzy Średzkiej Kolei Powiatowej i Grodziskiej Kolei Drezynowej otrzymali od PKP Polskich Linii Kolejowych szyny i podkłady – poinformował zarządca infrastruktury. Przekazano też nieużywany sprzęt do muzeów w Lubaczowie i Zielonej Górze.
Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” po raz kolejny za pośrednictwem Powiatu Średzkiego w Środzie Wielkopolskiej otrzymało materiały, elementy toru, które usprawnią przejazd Średzką Koleją Powiatową. Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych to przede wszystkim korzyść dla zwiedzających i podróżujących. Kolejka wąskotorowa jest atrakcją powiatu, a składy prowadzone głównie parowozami kursują na odcinku Środa Wielkopolska – Zaniemyśl.
Grodziska Kolej Drezynowa, będzie mogła organizować atrakcyjne przejazdy. Kolej oferuje atrakcje na trasie Grodzisk Wlkp. – Kościan. Organizacja otrzymała od PLK m.in. drewniane podkłady. Materiał zostanie wykorzystany m.in. na moście w Bonikowie i bocznicy w Ujeździe. Dzięki współpracy kolejarzy będą sprawne wyprawy drezynami.
Powiat Hajnowski wprowadził ruch drezynowy. Na potrzeby przedsięwzięcia PLK przekazały ponad 400 drewnianych podkładów, szyny i elementy potrzebne w torze. Materiały będę wykorzystane do poprawy stanu „linii drezynowej” od Nieznanego Boru do Białowieży.
Polskie Towarzystwo Krajoznawcze w Zielonej Górze uzyskało od PLK ponad 500 stalowych podkładów z linii Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Elementy toru przypomną o historii kolei w Muzeum Lokalnym Kolei Szprotawskiej. Wcześniej do PTK trafiły mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym z lat 30. XX w.
Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa otrzymało mechaniczne urządzenia wykorzystywane wcześniej na nastawni Poznań Wola. To m.in. aparat blokowy, nastawnica, zegary i semafor kształtowy. W przyszłym roku będzie można zobaczyć i dotknąć historii w jednym z pomieszczeń dworca w Stęszewie.
Gmina Lubaczów ustawi semafor kształtowy w skansenie kolejowym w Baszni Dolnej. Urządzenie pozyskane od PLK będzie atrakcją turystyczną. Przypomni dawną technikę kolejową mieszkańcom regionu i turystom – informuje PKP PLK.
W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały blisko 100 darowizn instytucjom, które dbają o historię kolei. W 2020 roku PLK wsparły lokalne kolejki. Elementy infrastruktury trafiły do Żuławskiej Kolei Dojazdowej i Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Wyeksploatowane elementy „dużej kolei” pozwalają na działanie mniejszych organizacji. Współpraca z PLK sprzyja tworzeniu lokalnych atrakcji i promocji regionów.
Zachować historię i kształcić kadry
Wysłużony sprzęt kolejowy PKP Polskie Linie Kolejowe przekazują szkołom, muzeom i stowarzyszeniom. W tym roku wyposażenie kolejowych posterunków trafiło do placówek oświatowych kształcących przyszłych kolejarzy, gdzie wzbogaciło pracownie dydaktyczne. Politechnika Wrocławska otrzymała m.in. semafor kształtowy oraz świetlny, tarczę manewrową, ławę nastawczą, skrzynię zależności i dźwignię zwrotnicową. Zespół Szkół Komunikacji imienia Hipolita Cegielskiego w Poznaniu otrzymał nastawnicę mechaniczną scentralizowaną – urządzenie m.in. do nastawiania sygnałów na semaforach – podał zarządca infrastruktury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.