Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

X-12: Atom w służbie amerykańskich kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
16-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
X-12: Atom w służbie amerykańskich kolei
fot. "An Atomic Locomotive. A Feasibility Study", University of Utah, 1954
Czy najpotężniejsze opanowane przez człowieka źródło energii można wykorzystać w transporcie kolejowym? W latach 50. zarówno Rosjanie, jak i Amerykanie próbowali wykazać, że tak. W przypadku tych drugich powstał szczegółowy projekt ogromnej lokomotywy o napędzie atomowym, nazwanej X-12.

Autorem tego pomysłu był dr Lyle B. Borst, profesor fizyki na Uniwersytecie Utah, wcześniej zajmujący się projektowaniem reaktorów atomowych. Wsparty przez swoich studentów, opracował on w 1954 r. dokumentację zawierającą dość zaawansowany projekt (wraz ze studium opłacalności jego realizacji) budowy lokomotywy o napędzie atomowym. Co więcej, realności tym pomysłom dodaje fakt, że w przedsięwzięcie to zaangażowała się także organizacja Association od American Railroads, jak również kilka firm z branży kolejowej: General Motors, Commonwealth Edison, Trane, General Electric czy Westinghouse. Ostatecznie zainteresowało się nim pięciu przewoźników, dziewięciu producentów taboru, a także międzynarodowe media.

Na jednym "tankowaniu" - Świat dwa razy

Projekt zakładał stworzenie dwunastoosiowej lokomotywy-monstrum. Według zamysłów projektanta miała ona być w stanie bez uzupełniania paliwa przejechać dystans równy dwukrotności obwodu Ziemi. Planowano, że pojazd o długości ok. 50 m będzie ważył 360 ton. Lokomotywa miała być dwusekcyjna, z miejscem w przednim członie na wzbogacony uran, zawierający znaczną ilość izotopu 235U. Paliwo miało znajdować się w zbiorniku o wymiarach ok. 1 m na 30 cm.

Według projektu, przed promieniowaniem otoczenie zewnętrzne chroniłaby swoista tarcza o grubości ok. 1,5 m, ważąca ok. 200 ton, obudowująca 14-kilogramowy pojemnik na paliwo atomowe. Napędzać ono miało cztery generatory o mocy 7-10 tys. koni mechanicznych. Wyliczenia Borsta wskazywały, że lokomotywa będzie w stanie rozpędzić skład o wadze 5 tys. ton od 0 do ponad 250 km/h w 3 minuty i 32 sekundy. Drugi człon lokomotywy zawierać miał przede wszystkim urządzenia chłodzące.

"Problemy zdrowia - technicznie rozwiązywalne"

Naukowiec zakładał, że koszt budowy jednej lokomotywy o napędzie atomowym wyniesie ok. 1,2 mln dolarów (co w latach 50. XX wieku było kwotą o wiele poważniejszą niż obecnie, ale będącą jedynie dwukrotnością sumy, za jaką skonstruować można było wówczas w USA cztery ciężkie lokomotywy spalinowe). W opracowaniu dr. Borsta wskazywano, że X-12 byłoby w stanie pracować co najmniej przez rok bez konieczności wymiany paliwa. Problemem mógłby być jedynie koszt jego pozyskania. Jak pisał naukowiec: „Analiza ekonomiczna jest niekompletna ze względu na brak kosztów paliwa (m.in. ceny 235U). Jeśli 235U kosztuje mniej niż 7 dolarów za gram, lokomotywa konkurowałaby z obecnymi jednostkami spalinowymi w obecnych średnich warunkach”.

Co jednak z kosztami zewnętrznymi – niebezpieczeństwem skażenia środowiska w wypadku katastrofy kolejowej, zagrożeniem dla osób pracujących codziennie w bezpośrednim pobliżu reaktora na kołach? Naukowiec nie ukrywał, że to wymaga jeszcze badań: „Problemy zdrowia (…) postrzegane są jako technicznie rozwiązywalne, choć szczegółowe rozwiązania nie zostały jeszcze wskazane”.

Projekt stworzenia kolejowego pojazdu o napędzie atomowym był znakiem ówczesnych czasów. Energia atomowa jednocześnie przerażała (ze względu na trwającą zimną wojnę), jak i fascynowała. Ostatecznie projekt X-12 nie został zrealizowany, ale idea lokomotywy atomowej przemawiała do wyobraźni jeszcze długo. Stała się ona nawet elementem popkulturowym – wokół niej osnuta jest akcja m.in. amerykańskiego serialu telewizyjnego „Supertrain” z 1979 r.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Tabor i technika

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Akiem, Newag 24 września 2025

Lokomotywy spalinowe na wynajem

Przetargi

Lokomotywy spalinowe na wynajem

inf. prasowa 08 marca 2018

Lokomotywy 163 CD (fotogaleria)

Fotorelacje

Lokomotywy 163 CD (fotogaleria)

Rynek Kolejowy 28 stycznia 2014

Zobacz również:

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Tabor i technika

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Akiem, Newag 24 września 2025

Lokomotywy spalinowe na wynajem

Przetargi

Lokomotywy spalinowe na wynajem

inf. prasowa 08 marca 2018

Lokomotywy 163 CD (fotogaleria)

Fotorelacje

Lokomotywy 163 CD (fotogaleria)

Rynek Kolejowy 28 stycznia 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij