NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Wyprzedaż majątku PKP Energetyka. Przewoźnicy zdumieni

| Jakub Madrjas 23.02.2017 1,1k

Wyprzedaż majątku PKP Energetyka. Przewoźnicy zdumieni
Fot. Fryc, SM42.pl
Sektor kolejowy jest zaniepokojony informacjami o planach sprzedaży przez sprywatyzowaną PKP Energetyka sieci trakcyjnej na bocznicach. Do ministrów Energii oraz Infrastruktury i Budownictwa napisały w tej sprawie najważniejsze organizacje zrzeszające branżowych pracodawców.
Niepokój kolejarzy, a szczególnie przewoźników, wzbudziły działania spółki PKP Energetyka w zakresie obsługi bocznic kolejowych funkcjonujących przy polskich kopalniach – część z nich jest zelektryfikowana, a sieć trakcyjna należy właśnie do PKP Energetyka. Obecnie jest to podmiot prywatny, którego właścicielem jest fundusz CVC Capital Partners. Spółka postanowiła posiadaną sieć sprzedać.

Firmy proszę o pomoc ministrów

Pod koniec 2016 roku opublikowane zostało ogłoszenie przetargowe PKP Energetyka o zamiarze sprzedaży sieci trakcyjnej na niektórych bocznicach, w tym na bocznicy KWK Brzeszcze, KWK Ziemowit Lędziny, KWK Piast, KWK Dębieńsko, KWK Wesoła Mysłowice. – Jest to o tyle zastanawiające, że bocznice te są w pełni wykorzystywane, a w ciągu doby obsługiwane są pociągi towarowe o masie ok. 3000 ton brutto – czytamy w liście podpisanym przez Railway Business Forum (RBF), Związek Niezależnych Pracodawców Kolejowych, ProKolej oraz Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego. W sprawie interweniują zatem wspólnie wszystkie najważniejsze organizacje zrzeszające pracodawców kolejowych.

„Dla środowiska kolejowego nie jest jasne, jaki podmiot jest lub będzie zainteresowany zakupem tej sieci trakcyjnej. Wydaje nam się, że główny zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK nie ma interesu w przejęciu zarządu nad siecią trakcyjna w sytuacji, gdy jest ona elementem infrastruktury (drogi kolejowej) należącej do innego podmiotu (w tym przypadku kopalni)” – czytamy w liście. Należy wyjaśnić, że przewoźnicy kolejowi nie są uprawnieni do wykonywania funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej, więc nawet w przypadku ich zainteresowania nie mogą przejąć sieci trakcyjnej.

– Dobrze byłoby uzyskać informację czy zgodnie z zapisami umowy sprzedaży PKP Energetyka, podobne problemy jak na bocznicach kopalnianych nie pojawią się w innych miejscach kraju, gdzie sieć nie należy do PLK. Zdajemy sobie sprawę, że kopalnie przeżywają problemy, ale wszystko wskazuje na to, że to one powinny zainwestować w sprawny wywóz swoich produktów. Nie znamy wartości wystawionej na sprzedaż sieci, ale nie sądzę by były to koszty nie do udźwignięcia przez spółki węglowe – mówi Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu RBF.

Sieć może paść łupem złomiarzy?

W związku z tym jedynymi podmiotami, które mogłyby przejąć w zarząd sieć trakcyjną są kopalnie. One też nie są jednak skłonne, by ponosić koszty utrzymania sieci trakcyjnej. W ich interesie leży korzystanie z usług manewrowo-przewozowych i nie ma dla nich znaczenia, czy przewozy te są prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej czy spalinowej. Dlatego przewoźnicy obawiają się, że zainteresowane zakupem sieci będą tylko przedsiębiorstwa handlujące złomem.

To oczywiście problem, bo likwidacja sieci trakcyjnej wymusi zastąpienie lokomotyw elektrycznych ciężkimi lokomotywami spalinowymi. To znacznie podwyższy koszty, skomplikuje przewozy i negatywnie odbije się na środowisku naturalnym.

W prośbie o interwencję skierowanej do Ministra Adamczyka i Ministra Tchórzewskiego przewoźnicy proponują, by sieć trakcyjną przejęli lokalni zarządcy infrastruktury kolejowej. Oczywiście w tym celu musieliby otrzymać finansowe i organizacyjne wsparcie państwa.

Pobierz Wystapienie organizacji branżowych w sprawie sieci trakcyjnej PKP Energetyka.pdf
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5