Partnerzy serwisu:
Biznes

Wyniki finansowe Grupy Stadler Rail w 2012 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
18-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Stadler Rail

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wyniki finansowe Grupy Stadler Rail w 2012 roku
W piątek 14 czerwca 2013 roku Grupa Stadler Rail przedstawiła swoje wyniki finansowe za rok 2012. Pomimo kryzysu gospodarczego w Unii Europejskiej oraz niekorzystnego kursu franka szwajcarskiego, obroty firmy wzrosły w stosunku do roku poprzedniego, osiągając w 2012 roku wartość 2,4 miliarda franków szwajcarskich.

Grupa zatrudniła w 2012 roku  500 nowych pracowników, zwiększając tym samym zatrudnienie do 5 tysięcy osób. Dobre wyniki Stadler zawdzięcza m.in. dużej ilości zamówień pozyskanych w latach 2008-2010. Wartość zamówień otrzymanych w 2012 roku wyniosła 720 milionów franków szwajcarskich – jest ona niższa niż w poprzednich latach, co wiąże się m.in. z odwołaniem lub przesunięciem w czasie wielu przetargów, w których Stadler brał udział. Wśród sukcesów firmy należy wymienić wygraną Stadler Polska w przetargu na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Zamówienie jest realizowane przez zakład w Siedlcach.

Rok 2013 zapowiada się dla Grupy Stadler Rail bardziej obiecująco, co wynika z poprawy sytuacji na rynkach walutowych oraz zmniejszenia zadłużenia krajów europejskich. Wartość zamówień, które firma pozyskała od początku roku, wynosi około 1,5 miliarda franków szwajcarskich. Trudno jest jednak powiedzieć, czy zakłady Grupy Stadler Rail w Szwajcarii, zwłaszcza zaś fabryka w Bussnang, będą mogły w pełni wykorzystywać swoje moce produkcyjne w latach 2015-2016.

Nowe pojazdy Stadler na światowych rynkach

W 2012 roku Grupa Stadler Rail po raz kolejny punktualnie dostarczała na światowe rynki innowacyjne i niezawodne pojazdy szynowe. Wśród najważniejszych osiągnięć firmy w ubiegłym roku warto wymienić:

  • Od września 2012 roku 11 z 28 zamówionych przez BLS piętrowych pojazdów KISS obsługuje połączenia podmiejskie w rejonie Berna w Szwajcarii
  • Firma Stadler dostarczyła pierwszy spalinowy zespół trakcyjny FLIRT do Estonii. Pojazd został wyprodukowany w zakładzie w Siedlcach. Estoński przewoźnik zamówił w sumie 20 pociągów tego typu do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze całego kraju. Stadler realizuje dla Estonii również zamówienie na elektryczne zespoły trakcyjne
  • Nowe zespoły trakcyjne firmy Stadler z powodzeniem jeżdżą także na szwajcarskiej linii Zentralbahn Brünig łączącej Lucernę z Interlaken. Zamówienie obejmowało dostawę 4 siedmioczłonowych oraz 6 trójczłonowych pojazdów
  • Brazylijski przewoźnik towarowy MRS rozpoczął eksploatację najsilniejszych na świecie lokomotyw z napędem na koło zębate. Te 121-tonowe lokomotywy ciągną ładunki 375 ton po torze o nachyleniu 10,4% pomiędzy São Paulo i Santos oraz aż do 750 ton w trakcji podwójnej. Łącznie wyprodukowanych zostało 7 takich lokomotyw

Oprócz powyższych przykładów, w 2012 roku do eksploatacji wprowadzonych zostało jeszcze wiele innych pociągów i tramwajów firmy Stadler. Szwajcarskie fabryki opuściło ponad 190 pociągów, które zostały dostarczone do ponad 10 krajów, a w zakładach w Niemczech wyprodukowano około 100 pojazdów. Siedlecka fabryka dostarczyła w ubiegłym roku 55 pociągów na trzy rynki, w tym 47 pociągów przegubowych GTW na rynek holenderski, 5 zespołów trakcyjnych Flirt dla czeskiego przewoźnika LEO Express oraz 3 pojazdy Flirt dla estońskiego Elektriraudtee.

Zgodnie z planem realizowane jest również zamówienie na 50 pociągów Flirt z opcją na dodatkowe 16 pojazdów dla Norweskich Kolei Państwowych (NSB). Pociągi te mogą osiągać prędkość do 200 km/h. Od 2012 roku przewoźnik odebrał od firmy Stadler 33 pojazdy, które przeszły niezbędne testy pozwalające na obsługę pasażerskich połączeń kolejowych. Wszystkie dostawy odbyły się terminowo.

Trudna sytuacja gospodarcza

Od dziesięcioleci Szwajcaria uważana jest za jeden z najdroższych krajów pod względem kosztów produkcji. Dodatkowo frank szwajcarski znacząco się umocnił, co spowodowało natychmiastowy, relatywny wzrost cen w eksporcie aż o 30%. Ponadto liczba ogłaszanych przetargów oraz kontraktów na rynkach zachodnioeuropejskich, na które Stadler dostarcza swoje pojazdy, spadła z powodu kryzysu zadłużeniowego w Europie.

Aby zapewnić sobie dobre wyniki w trudnych warunkach ekonomicznych, firma Stadler podjęła następujące działania:

  • wdrożenie programu redukcji kosztów
  • outsourcing zakupów do strefy euro
  • inwestowanie w innowacje
  • outsourcing zamówień do zagranicznych spółek działających w ramach Grupy Stadler Rail

Pomimo powyższych działań, trudne warunki ekonomiczne spowodowały, że skonsolidowana marża EBIT firmy spadła w 2012 roku o około 2%.

Nowe segmenty rynku

Krokiem strategicznym mającym na celu wzmocnienie pozycji Grupy Stadler Rail jest wejście w nowe segmenty rynku.

  • W 2012 roku Grupa Stadler Rail po raz pierwszy zdobyła zamówienie na pociągi dla metra. Kontrakt podpisany przez Stadler Pankow z Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obejmuje dostawę dwóch prototypów pojazdów z opcją na kolejne 34 pociągi dla berlińskiego metra
  • Bazując na szybkich pociągach osiągających prędkość 200 km/h, zaprojektowanych dla Norweskich Kolei Państwowych (NSB) i austriackiego przewoźnika Westbahn, które okazały się ogromnym sukcesem, firma Stadler opracowała szybki pociąg rozwijający prędkość do 250 km/h. Pojazd ten został zaoferowany SBB (Szwajcarskim Kolejom Federalnym) w grudniu 2012 roku, w ramach przetargu na nowe pociągi do obsługi połączeń pomiędzy Frankfurtem, Zurychem i Mediolanem na linii NEAT. Wyniki przetargu zostaną ogłoszone w tym roku

Ekspansja na nowe rynki

Kolejnym strategicznym krokiem Grupy jest pozyskiwanie zamówień na nowych rynkach. Podczas gdy sytuacja ekonomiczna w Europie Zachodniej jest trudna, Stadler widzi potencjał w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw. Kraje te mają bogate tradycje kolejowe, a wykorzystywany przez nie tabor wymaga modernizacji. Jednocześnie posiadają one zasoby finansowe na nowe inwestycje. Świetnym przykładem jest warte 350 milionów euro zamówienie złożone w firmie Stadler w lutym 2013 roku przez rosyjskiego przewoźnika Aeroexpress.

Potencjał posiadają także kraje arabskie, zwłaszcza jeśli chodzi o miejskie przewozy pasażerskie. Na bazie rozwiązań wypracowanych dla berlińskiego metra, Stadler będzie oferował na tych rynkach podobne pojazdy.

 

Udany start w austriackim Linz

Nowoczesne centrum serwisowe Grupy Stadler Rail w Linz rozpoczęło działalność pod koniec 2011 roku. W zakładzie serwisowanych jest 7 pociągów KISS austriackiego przewoźnika Westbahn. Prace odbywają się tylko w nocy, aby w ciągu dnia wszystkie pojazdy obsługiwały połączenia. Dzięki temu wskaźnik gotowości technicznej pojazdów KISS w pierwszym roku ich użytkowania wyniósł aż 99,7%, przy przejechanych łącznie 3 milionach kilometrów. Jest to pierwszy przypadek w Europie, kiedy połączenie jest obsługiwane bez rezerwowych pociągów.

Perspektywy na przyszłość

Oprócz przetargu dla SBB, w toku jest jeszcze kilka postępowań przetargowych, w których Stadler bierze udział, zarówno na rodzimym rynku szwajcarskim, jak i za granicą. Dla przykładu firma złożyła ofertę wymiany znacznej części użytkowanej obecnie przez Verkehrsbetrieben Zürich (VBZ) floty tramwajów. Wśród perspektywicznych rynków wymienić można również Azerbejdżan, Kazachstan oraz kraje Wspólnoty Niepodległych Państw. Skutki kryzysu zadłużeniowego w Europie będą z pewnością odczuwalne jeszcze przez jakiś czas, dlatego Stadler podjął kolejne kroki w celu zwiększenia efektywności, redukcji kosztów oraz wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie te działania pozwolą firmie na utrzymanie pozycji lidera na rynku pojazdów szynowych.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Tabor i technika

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Michał Szymajda 02 października 2022

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Tabor i technika

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Michał Szymajda 03 lutego 2021

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Tabor i technika

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Artur Bogdanowicz 10 września 2018

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Tabor i technika

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Michał Szymajda 02 października 2022

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Tabor i technika

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Michał Szymajda 03 lutego 2021

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Tabor i technika

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Artur Bogdanowicz 10 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5