Partnerzy serwisu:
Biznes

Współpraca między Newagiem i Stadlerem początkiem dalszego zacieśniania więzów?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Współpraca między Newagiem i Stadlerem początkiem dalszego zacieśniania więzów?
W polskich mediach od początku 2015 roku pojawiają się informacje o zainteresowaniu przejęciem Newagu przez zagraniczne koncerny. Ostatnim sygnałem są spekulacje odnośnie potencjalnej akwizycji przez Stadler. Szwajcarzy wycofują się z planów ekspansji na rynki WNP i mogą szukać rozwiązania optymalnego pod kątem kosztów produkcji i perspektyw rozwoju w postaci inwestycji w Polsce.

Newag, który wszedł na GPW pod koniec 2013 roku, notuje bardzo dobre wyniki finansowe. Wskaźniki rentowności za I kwartał 2015 roku są na wyższym poziomie niż w analogicznym okresie rok temu, zysk netto został praktycznie podwojony (7,629 mln zł w br versus 3,966 w roku ubiegłym). 2015 rok jest ostatnim, w którym można rozliczać środki pochodzące z funduszy europejskich z perspektywy 2007-2013. Na lata 2014-2020 gotowe są kolejne środki na kolej, transport miejski.

Newag interesujący dla inwestorów

Łącznie w puli będzie można wykorzystać 10 mld euro. Dobre perspektywy rozwoju na własnym rynku czynią z Newag interesującą spółkę dla potencjalnych inwestorów. Dodatkowo jest ona zainteresowana ekspansją zagraniczną, gdzie dopiero stawia pierwsze kroki (kontrakt na Sycylii, chęć remontowania taboru na Ukrainie), w związku z czym pozyskanie silnego zagranicznego inwestora mogłoby stymulować zagraniczny rozwój spółki.

Newag interesujący dla Szwajcarów?

Pomijając spekulacje o chęci sprzedaży udziałów w Newagu przez Zbigniewa Jakubasa (poszukiwanie nowych możliwości inwestycyjnych, większego zaangażowanie w Netię), spółka może być interesującą inwestycją również ze względu na klimat konsolidacyjny jaki panuje wśród największych zachodnich graczy (Siemens, Bombardier, Alstom). Istnieje realna obawa przed konkurencją ze strony chińskiego CRRC, który powstał w wyniku fuzji kilku chińskich spółek na początku czerwca 2015 roku. Według Credit Suisse, Chińczycy z obrotami rzędu 36 mld dolarów będą dysponować największym udziałem w światowym rynku, a swoje oczy skierują na wciąż największy rynek zamówień – Europę. Szwajcarski Stadler wobec aprecjacji franka wobec euro, sankcji wobec Rosji i deprecjacji rubla (dotychczasowy planowany rynek ekspansji Szwajcarów) może szukać przystani dla swoich środków finansowych w Europie Środkowej, a szczególnie ciekawą inwestycją może być stosunkowy nowy gracz na rynku - Newag.

Szwajcarskie media piszą o Newagu

Na polską spółkę zwracają uwagę szwajcarskie media (Tagesanzeiger, Blick), wymieniając ją obok hiszpańskiego Talgo jako obiekt zainteresowania Stadlera. Atutem Newagu w opinii Guido Schättiego, dziennikarza ekonomicznego Blick.ch są ciekawe perspektywy rozwojowe w Polsce i pojawienie się nowosądeckiej spółki na GPW.

Więcej na temat Newagu i możliwości wejścia do firmy zachodniego inwestora przeczytasz na portalu MONITOR


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5