| Rynek Kolejowy ⚫ 01.03.2013 ⚫
113
Jak informuje rzecznik starostwa, Piotr Kaczorek oferta dotycząca Wspólnego biletu powinna funkcjonować także po 31 marca br. na dotychczasowych zasadach tzn. bez żądanej przez ZTM aż 47 % podwyżki. Taka analiza prawna dokumentów wraz ze stanowiskiem starostwa trafiła już do ZTM-u. Poniżej przedstawiany stanowisko starostwa w tej sprawie:
Umowa podpisana w ub.r. miała zapewniać stabilność mieszkańcom i samorządom na kolejne 4 lata. Była uważana przez ZTM za wręcz modelowe rozwiązanie. To była jedyna taka umowa, w której wspólne interesy władz czterech miast powiatu wołomińskiego i mieszkańców korzystających ze „Wspólnego Biletu” w reprezentował starosta Piotr Uściński. Wynegocjowane przez niego warunki były zdecydowanie lepsze niż poprzednie.
Wypowiedzenie nie jest skuteczne
Obustronnie uzgodnione zapisy tej umowy przewidują możliwość jej wypowiedzenia przez ZTM z krótkim 3 miesięcznym terminem, ale wyłącznie przy spełnieniu określonych warunków. Szczegółowa analiza prawna paragrafów Porozumienia wskazuje jednak, iż nie zostały one zachowane. Wypowiedzenie nie jest zatem skuteczne i umowa powinna dalej obowiązywać (tj. po 31 marca br.) na ustalonych wcześniej warunkach. Jednocześnie oznacza to brak 47% podwyżki.
Uzyskaliśmy także opinię prawną wydaną przez warszawską kancelarię, która jednoznacznie potwierdza nasze stanowisko: „Wypowiedzenie Porozumienia dokonane przez Miasto pismem z dnia 20 grudnia 2012r. nie skuteczne jest w świetle postanowień §3 ust. 6 Porozumienia, gdyż stawka ustalona przez KM nie wzrosła w stopniu przekraczającym co najmniej o 20% poziom wynikający ze wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni(…).” Stawka wynosiła 19,20 zł, ma wzrosnąć do 22,90 zł czyli o mniej niż o 20%. Koleje Mazowieckie nie zaprzestały świadczenia usług – zatem odpada ZTM kolejny argument umożliwiający im szybkie zerwanie umowy.
ZTM mógł się spodziewać, że Wołomin nie przyjmie warunków
„Jeżeli już to zastosowanie znajdzie 12 miesięczny okres wypowiedzenia określony w §7 ust. 1 Porozumienia, którego ostatni dzień upłynie z końcem dnia 31 grudnia 2013r.” - brzmi dalej opinia prawna. Wynika z tego, iż nie ma konieczności podpisywania przez nas nowych i tak znacznie droższych porozumień z ZTM, a „Wspólny Bilet” może nadal obowiązywać.
Rozumiejąc sytuację ZTM, który mógł się spodziewać, iż przyjmiemy podyktowane przez ZTM nowe warunki „jako ostateczne” (tak pisał ZTM) i mając na uwadze dobro mieszkańców, jesteśmy skłonni do podjęcia dalszych konkretnych rozmów z ZTM, ale przy uszanowaniu zapisów wspólnie i ciężko wypracowanego Porozumienia z lutego ub.r.
Przypomnijmy, że Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie niespodziewanie wypowiedział nam porozumienie o „Wspólnym Bilecie”. Nowe żądania ZTM to aż 47% podwyżka, czyli w skali roku więcej o 2,1 mln zł.
ZTM: Nie chcemy wojny urzędników
Zarząd Transportu Miejskiego oświadcza, że nie chce wojny urzędników kosztem pasażerów. "Jest otwarty na rozmowy, aby znaleźć rozwiązanie zaakceptowane przez obie strony". Poniżej prezentujemy stanowisko ZTM Warszawa:
Zgodnie z Porozumieniem z 29 lutego 2012 roku, Starostwo Powiatu Wołomińskiego i Zarząd Transportu Miejskiego dopuszczają – w przypadku braku możliwości ustalenia stawki z Kolejami Mazowieckimi za jeden pociągokilometr – wzrost stawki o wskaźnik inflacji za rok poprzedni.
W sytuacji, gdy Koleje Mazowieckie podnoszą stawkę za jeden pociągokilometr o wskaźnik inflacji powiększony co najmniej o 20 proc., a powiat nie wyraża zgody na podwyższenie stawki do zaproponowanej wysokości, Zarząd Transportu Miejskiego ma prawo wypowiedzieć Porozumienie. Zatem, ponieważ zaproponowana przez Koleje Mazowieckie stawka przekroczyła ten wskaźnik, Zarząd Transportu Miejskiego miał podstawy prawne, aby wypowiedzieć Porozumienie.
Argument niezgodny z zapisami umowy
Argument Starostwa Powiatu Wołomińskiego, jakoby Zarząd Transportu Miejskiego mógł wypowiedzieć Porozumienie za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia tylko wtedy, gdyby Koleje Mazowieckie wprowadziły 20-proc. podwyżkę jest niezgodny z jego zapisami.
Dodatkowo, Starostwo Powiatu Wołomińskiego w korespondencji z ZTM, uznało wypowiedzenie przez Zarząd Transportu Miejskiego Porozumienia z 29 lutego 2012 roku i poinformowało, że podjęło kroki prawne w celu wypowiedzenia porozumień Starostwa z gminami Ząbki, Zielonka, Kobyłka i Wołomin.
Niższy udział na wniosek samego starostwa
Wzrost kosztów, jakie Starostwo Powiatu Wołomińskiego miałoby ponosić w ramach Wspólnego Biletu jest związany m.in. z tym, że Zarząd Transportu Miejskiego od lat dąży do ujednolicenia zasad w rozliczeniach ze wszystkimi samorządami. Zgodnie z planami, w przypadku wszystkich samorządów będzie obowiązywał 40 – proc. poziom dofinansowania kosztów funkcjonowania Wspólnego Biletu na terenie samorządów.
To na wniosek Starostwa Wołomińskiego w 2012 r. uzgodniony został jego niższy udział (32 proc.) w dofinansowaniu Wspólnego Biletu. 40-proc. udział w kosztach funkcjonowania Wspólnego Biletu na terenie gmin mają już Ożarów Mazowiecki, Lesznowola i Piaseczno. Gdyby w ubiegłym roku Starostwo podjęło się współfinansowania na odpowiednim poziomie 40 proc. (jak proponował wówczas ZTM) obecna podwyżka wynosiłaby tylko kilka procent i prawdopodobnie Wspólny Bilet na linii wołomińskiej nie byłby zagrożony.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Lotnisko w Radomiu. Port prawie gotowy, Bielan zapowiada rejsy LOT (zdjęcia)
4,8k
Infrastruktura Port lotniczy Warszaw-Radom jest już prawie gotowy. Trwają ostatnie prace i ruszają odbiory, po których zacznie się certyfikacja portu. Ciągle nie wiemy, kto z Radomia będzie latał, ale Adam Bielan (PiS) mówi, że będzie to m.in. PLL LOT oraz niesprecyzowany przewoźnik czarterowy i niskokosztowy.
Metro na Bemowo przyciągnęło pasażerów. Pierwsze statystyki
4k
Pasażer Metro zyskało nowych pasażerów – już w pierwszym tygodniu w linii M2 było ich o ponad 12 proc. więcej niż tydzień wcześniej. Z dwóch nowych stacji metra – Bemowo i Ulrychów przez pierwsze dwa tygodnie od otwarcia skorzystało ponad 230 tys. osób.
Sun Tren - pierwszy prywatny przewoźnik kolejowy w Turcji
381
Tabor i technika Dwa składy sypialne Talgo wydzierżawił hiszpański narodowy operator Renfe prywatnemu operatorowi pociągów turystycznych Sun Tren. Mają być one wykorzystywane do luksusowej oferty podróży między Stambułem a Kapadocją. Sun Tren to zarazem pierwszy prywatny operator kolejowy na tureckich torach.
Lotnisko Chopina: Bardzo dobry czerwiec i świetne półrocze. Rekordowe cargo
612
Biznes W czerwcu bieżącego roku Lotnisko Chopina obsłużyło 1 milion 568 tysięcy pasażerów. To jedna czwarta więcej niż w maju i zaledwie 12 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2019 roku.
Ruszają prace w centrum Bytomia. Zmiany na 13 liniach tramwajowych
2,7k
Zintegrowany transport Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadzi zmiany na 13 liniach tramwajowych. Ruch na nich musi zostać dostosowany do zaplanowanych w Bytomiu prac remontowych. Mimo, że inwestycja będzie prowadzona w jednym mieście, to z modyfikacjami w rozkładach jazdy powinni zapoznać się także pasażerowie z Chorzowa, Gliwic, Katowic, Rudy Śląskiej, Świętochłowic i Zabrza.
Kolejna tura rozmów polsko-ukraińskich bez przełomu dla wywozu zbóż
1,5k
Infrastruktura Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o kolejnej turze rozmów ze stroną ukraińską na temat przewozów kolejowych i drogowych pomiędzy krajami. Przełomu w rozwiązaniu problemu, który wpływa na światowy kryzys żywnościowy wciąż jednak nie widać.
Dworzec kolejowy w Tucholi po modernizacji
922
Infrastruktura Nowoczesność z jednoczesnym zachowaniem zabytkowego charakteru i poszanowaniem upływającego czasu – taki jest XIX-wieczny dworzec kolejowy w Tucholi po rewitalizacji. W piątek (15 lipca) marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, wiceprzewodnicząca sejmiku województwa Agnieszka Kłopotek i radny województwa Jacek Chmarzyński wzięli udział w otwarciu inwestycji. Modernizacja obiektu była możliwa dzięki wsparciu ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Grupa Track Tec na targach RailTech Europe 2022
211
Infrastruktura Grupa Track Tec informuje, że po raz kolejny wzięła udział w RailTech Europe w Jaarbeurs pod Utrechtem, czyli wydarzeniu łączącym tysiące europejskich specjalistów z branży kolejowej. W programie tegorocznej edycji znalazła się m.in. trzydniowa konferencja, w trakcie której omawiano przełomowe dla branży projekty z ostatnich miesięcy, nowe pomysły i innowacje oraz obszary mające duży potencjał inwestycyjny.
Bytom. Ostatni dzień kursowania linii nr 38 i plener fotograficzny
1k
Zintegrowany transport Piątek 22.07.2022 r. będzie ostatnim dniem kursowania linii nr 38 przed przerwą, związaną z gruntowną przebudową ul. Piekarskiej w Bytomiu. Tego dnia Klub Miłośników Transportu Miejskiego we współpracy ze spółką Tramwaje Śląskie organizuje plener fotograficzny. To ostatnia szansa na utrwalenie linii nr 38 w jej dotychczasowej formie.
Warszawa: Będą kolejne priorytety dla tramwajów. Wykonawcy dla większości zadań
737
Zintegrowany transport Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na wdrożenie priorytetów i doposażenie o algorytmy sterowania adaptacyjnego sygnalizacją świetlną na kolejnych przejściach i skrzyżowaniach. Wybrano wykonawców dla czterech z sześciu części zamówienia.
Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >