NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Klub Sympatyków Kolei z Wrocławia odnawia EP05-22 ze wsparciem IPN

| Roman Czubiński 16.01.2021 652

Klub Sympatyków Kolei z Wrocławia odnawia EP05-22 ze wsparciem IPN
fot. KSK Wrocław
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu rozpoczął zewnętrzną renowację lokomotywy EP05-22. Na mocy zawartego 8 listopada porozumienia o współpracy część kosztów remontu i odbudowy poszycia pojazdu pokryje wrocławski oddział Instytutu Pamięci Narodowej. Wynika to z roli lokomotywy jako „świadka historii” – elektrowóz odegrał rolę w czasie robotniczego protestu w Ursusie w roku 1976.
Postępy renowacji można śledzić na bieżąco na facebookowym profilu KSK Wrocław. Przed kilkoma dniami klub informował o rozpoczęciu usuwania zniszczonych fragmentów poszycia i powłok lakierniczych. Choć elektrowóz jest kompletny, na razie prace będą obejmowały tylko remont blacharski i przywrócenie malowania z lat 70. XX wieku. – Oczywiście chcemy doprowadzić finalnie do uruchomienia lokomotywy, natomiast to będzie o wiele bardziej skomplikowana i kosztowna operacja – zastrzegają członkowie organizacji.

Lokomotywa została wyprodukowana w zakładach Skoda w roku 1961. Na stan PKP została przyjęta jako EU05-22. Obecne oznaczenie zyskała po przebudowie i zwiększeniu prędkości maksymalnej do 160 km/h w roku 1973. Choć przez cały okres służby stacjonowała w Warszawie, na początku XXI wieku, po wycofaniu z eksploatacji, ustawiono ją jako pomnik na terenie lokomotywowni Kraków Prokocim, gdzie spędziła następnych kilkanaście lat. Przekazanie pojazdu Klubowi Sympatyków Kolei nastąpiło we wrześniu roku 2019.

Egzemplarz, o którym mowa, zapisał się w historii protestów robotniczych 25 czerwca 1976 r. Gdy strajkujący przeciw drastycznym podwyżkom cen robotnicy zablokowali linię kolejową 1, pierwszym zatrzymanym pociągiem był ekspres „Opolanin”, prowadzony właśnie EP05-22. Po kilku godzinach elektrowóz odczepiono i zepchnięto na odcinek, z którego zdemontowano wcześniej szyny. Choć pod wpływem protestów podwyżki zostały odwołane, uczestnicy strajku byli bici przez milicjantów oraz skazywani w ustawionych procesach przed dyspozycyjnymi wobec władz sądami. Wokół organizacji pomocy dla represjonowanych rozwinęła się opozycja demokratyczna. Odnowienie i wyeksponowanie lokomotywy ma uświetnić obchody 45. rocznicy tych wydarzeń. Należy pamiętać, że dotacja z IPN pokryje tylko część kosztów - resztę pieniędzy KSK zbiera za pośrednictwem portalu zrzutka.pl.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wrocław (1002)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi

Wiecej z regionu:

Wrocław (1002)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5