NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wrócą pociągi regionalne Głogów – Leszno

| Michał Szymajda 06.07.2018 8,7k

Wrócą pociągi regionalne Głogów – Leszno
Pociąg KW przy peronach stacji LesznoFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Po wielu latach, dzięki zaangażowaniu samorządowców i przychylności PKP PLK, uda się reaktywować połączenia regionalne między Głogowem i Lesznem. Może się to stać już w 2019 roku.
O potrzebie reaktywacji przewozów na linii 14 pomiędzy Lesznem a Głogowem mówiło się od lat. Wygląda na to, że zaangażowanie samorządów w końcu przyniesie efekt.

W 2017 roku zrobiono krok milowy w celu porozumienia między miastami na trasie (największe z nich to Głogów – jako lider projektu, Wschowa i Leszno). Po raz pierwszy trzech marszałków, na terenie których leży ten odcinek linii 14, zgodziło się na dofinansowanie przewozów po niej, w przypadku przygotowania linii do uruchomienia autobusów szynowych na niej. Do tego potrzebny był, zdaniem PKP PLK, remont drugiego niezelektryfikowanego odcinka (remont jednego z torów, z myślą o przewozach towarowych, został już wykonany). Od tej pory zaczęły się rozmowy o konkretach.

Zrzutka samorządów na remont i pozytywna reakcja PLK

– Osiągnęliśmy porozumienie dotyczące tego, że Gmina Miejska Głogów przeznaczy na remont linii 2,5 mln zł z budżetu, a sąsiednie miasto Wschowa 0,5 mln. Dążyliśmy do tego, żeby także Leszno partycypowało w projekcie, niestety to miasto jest teraz mocno zaangażowane finansowo w przebudowę układu drogowego i inwestycje okołodworcowe, w związku z modernizacją magistrali E59. Nie może nas więc wspomóc w w tym momencie. W tym decydującym momencie niezwykle miło zaskoczyło nas PKP PLK, które wyszło z inicjatywą, że dorzuci brakującą kwotę – powiedział Arkadiusz Rojewski z biura ds. właścicielskich i przedsiębiorczości Urzędu Miejskiego w Głogowie, który pilotuje projekt (do PKP PLK wysłaliśmy pytania o szczegóły inwestycji).

PKP PLK ma dorzucić 8 mln zł. Cała suma – 11 mln ma poprawić warunki prowadzenia ruchu na linii w taki sposób, aby możliwy był przejazd pociągiem między Lesznem a Głogowem w 55 minut. Głogów ma nadzieję, że wykonawcę koniecznych prac wkrótce uda się rozstrzygnąć i pociągi po linii pojadą w III lub IV kwartale 2019 roku.

Na razie 6 par pociągów

Oczywiście, pociągi na trasie, których ma być 6 w obie strony, trzeba będzie dofinansować. Solidarnie zrobią to marszałkowie. To oni wspólnie zastanowią się także, który z przewoźników będzie obsługiwał trasę: czy będą to Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie, czy może Przewozy Regionalne, lub może jeszcze inny podmiot. Licząc na pozytywne zakończenie walki o autobus szynowy między Głogowem a Lesznem, UM Głogów wystosował już listy do marszałków trzech województw z prośbą o zagwarantowanie potrzebnych kwot na ich uruchomienie w roku 2019. Trzymamy kciuki.

Więcej na temat tego odcinka linii 14 i walki o powrót pociągów pisaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5