NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Wraca pomysł odbudowy drugiego toru między Strzelinem a Kamieńcem Ząbkowickim

| Michał Szymajda 17.11.2020 185

Wraca pomysł odbudowy drugiego toru między Strzelinem a Kamieńcem Ząbkowickim
Stacja kolejowa w Bardzie ŚląskimFot. ms, rynek-kolejowy archiwum
Grupa posłów z Dolnego Śląska: Michał Jaros, Grzegorz Schetyna oraz Monika Wielichowska, zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem o szansę odbudowy drugiego toru na części linii kolejowej 276 z Wrocławia do Międzylesia.
Drugiego toru na linii 276 łączącej Wrocław z Republiką Czeską nie ma od 1945 roku między Strzelinem a Kamieńcem Ząbkowickim. Został on zrabowany przez Armię Czerwoną.

Od wielu lat postuluje się przywrócenie drugiego toru na trasie linii kolejowej nr 276 (C-E 59) na odcinku Strzelin-Kamieniec Ząbkowicki. Było to przedmiotem wielu zapytań i interpelacji poselskich. O modernizację w tym zakresie starają się również samorządowcy. Inwestycja ta jest szczególnie ważna, ponieważ w znacznym stopniu wpływa na poprawę atrakcyjności połączeń kolejowych, a w konsekwencji na zwiększenie zainteresowania korzystaniem z komunikacji zbiorowej – piszą posłowie i pytają o szansę odbudowy toru w najbliższych latach.
Ministerstwo odpowiada, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego, który realizowany będzie do 2023 roku, nie są prowadzone nawet prace przygotowawcze w zakresie budowy drugiego toru na odcinku Strzelin - Kamieniec Ząbkowicki. To może się jednak zmienić.

– W ramach prac (…) związanych z przygotowaniem listy projektów kolejowych na nową perspektywę finansową 2021 – 2027, rozważany jest do realizacji projekt pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie”. (…) PKP PLK, w ramach wstępnych założeń, które będą uszczegóławiane na etapie studium wykonalności, zakłada stworzenie dwutorowego ciągu na całej długości linii kolejowej nr 276 – napisał wiceminister Andrzej Bittel. Przypomina jednocześnie, że obecnie nie jest znana kwota dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe oraz nie są znane zasady przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach kolejnej perspektywy finansowej. Nie bez znaczenia w tym wszystkim jest jednak pozytywna opinia resortu o projekcie.

Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie odnosi się do odbudowy drugiego toru na trasie linii kolejowej nr 276 na odcinku Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki. – Linia kolejowa nr 276 Wrocław Główny - Międzylesie stanowi bezpośrednie połączenie stolicy województwa dolnośląskiego z Kamieńcem Ząbkowickim, Kłodzkiem oraz przejściem granicznym w Międzylesiu. Ponadto linia na odcinku Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko jest wskazywana jako element szprychy kolejowej nr 8 mającej stanowić połączenie tego regionu z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym – dodał Bittel.

Czy odbudowę drugiego toru na linii 276 uda się przeprowadzić do 2027 roku? Będzie to trudne, zważywszy, że wskazany odcinek wymaga opracowania pełnej dokumentacji przygotowawczej, tj. pełnego studium wykonalności, określającego optymalny zakres prac oraz przyszłe parametry linii kolejowej. Dopiero później ma przyjść czas na projektowanie i budowę.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP PLK (6419)
(587)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKP PLK (6419)
(587)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5