fot. Przemysław JezierskiPociąg Nanning - Hanoi w 2011 roku obsługiwany składem kolei wietnamskich DSVN
Po ponad pięciu latach przerwy zostaje przywrócone kolejowe połączenie Chin i Wietnamu. 25 maja 2025 r. wznowiono kursowanie pociągu pasażerskiego, łączącego chińskie miasto Nanning ze stolicą Wietnamu – Hanoi. Wietnam pozostawał odcięty od międzynarodowych połączeń pasażerskich od początku pandemii COVID-19, czyli od 2020 r.
Dwie szerokości toru, jeden pociąg
W Chinach i w Wietnamie występują różne szerokości toru, dlatego oba kraje, choć posiadają kolejowe przejścia graniczne, od zawsze miały ograniczone możliwości w kształtowaniu oferty pociągów międzynarodowych. Od lat w rozkładzie jazdy figurował tylko jeden pociąg sypialny, zapewniający w miarę dogodne połączenie z Nanning do Hanoi. W stolicy Wietnamu pasażerowie mieli możliwość przesiadki na pociągi do Sajgonu, z kolei do Nanning można było dotrzeć koleją dużych prędkości z Pekinu. Dawniej pasażerowie korzystający z pociągu Nanning – Hanoi byli skazani na przesiadkę ze składu chińskiego na wietnamski na granicy obu państw, jednak w ostatnich latach przed wybuchem pandemii na odcinku wietnamskim wykorzystywano splot torów 1435 i 1000 mm, dzięki czemu chiński skład dowoził pasażerów bezpośrednio do Hanoi.
Po wielu latach przerwy pociąg powrócił praktycznie w niezmienionej formie i ponownie zapewnia bezpośrednie połączenie z Nanning do Hanoi.
395 kilometrów w 12 godzin
Pociąg relacji Nanning – Hanoi kursuje codziennie i jest obsługiwany wagonami kolei Chińskich CRH. W zestawieniu znajdują się tylko wagony sypialne z przedziałami czteroosobowymi. Przejazd 395-kilometrową trasą trwa 12 godzin.
Ze stacji początkowej Nanning skład oznaczony numerem T8701 wyrusza o 18:10. Po niecałych 4 godzinach dociera do chińskiej stacji granicznej Pingxiang, gdzie ma 40-minutowy postój. Przejazd przez granicę trwa 40 minut. Wtedy zmienia się strefa czasowa i numer pociągu z chińskiego T8701 na wietnamski MR2. Na wietnamskiej stacji granicznej Dong Dang zaplanowano długi, przeszło półtoragodzinny postój od 23:22 do 1 w nocy. W tym czasie wszyscy pasażerowie muszą opuścić skład, zabierając swój bagaż, i udać się na stację, gdzie jest przeprowadzana odprawa paszportowo-celna.
Przejazd wietnamskim odcinkiem trasy od Dong Dang do Hanoi zajmuje nieco ponad 5 godzin. Pociąg kończy bieg o 5:20 na stacji Hanoi Gia Lam, zlokalizowanej na przedmieściach Hanoi. Na tej stacji kończy się splot torów 1435/1000 mm, dlatego skład korzystający z toru o standardowym rozstawie 1435 mm nie może dowieźć pasażerów do głównej stacji, oddalonej o 6 km. W drogę powrotną pociąg MR1 wyrusza ze stacji Hanoi Gia Lam o 21:20 i kończy bieg w Nanning następnego dnia o 10:10 jako pociąg T8702.
Bilet na przejazd w całej relacji wraz z miejscówką na wagon sypialny kosztuje 248 juanów chińskich lub 750000 dongów wietnamskich, czyli około 130 zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.