Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Województwo opolskie zaskoczone planem zamknięcia linii do Zawadzkiego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
28-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Województwo opolskie zaskoczone planem zamknięcia linii do Zawadzkiego
- Na tej trasie kursuje 18 pociągów „Regio”, z których korzysta blisko 2 tys. pasażerów. Dlatego wyłączenie z eksploatacji odcinka linii kolejowej Fosowskie - Zawadzkie jest dużym zaskoczeniem - komentuje plany PKP PLK Urząd Marszałkowski województwa Opolskiego.

– Zamykanie czynnych i eksploatowanych linii kolejowych, na których realizowane są przewozy pasażerskie, a często również towarowe jest w naszej ocenie nieuzasadnione nie tylko z perspektywy władz regionu, mieszkańców, przewoźnika kolejowego, ale przede wszystkim z pozycji zarządcy infrastruktury, który stale uzyskuje przychody z tytułu opłat za dostęp do torów, a w przypadku rozwoju tego transportu ma wystarczające podstawy biznesowe, aby taką linię kolejową utrzymać – mówi Violetta Łuszczewska z opolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

– Poza tym, temat likwidacji linii kolejowych jest niezwykle drażliwy społecznie, gdyż wprost i niejako "na zawsze" ogranicza korzystanie z publicznego transportu zbiorowego, a także wzmacnia procesy degradacji miejscowości położonych w jej pobliżu. Dlatego też podejmowanie takich decyzji przez PKP Polskie Linie Kolejowe bez wcześniejszych informacji i konsultacji w tym zakresie z punktu widzenia samorządu województwa jest nieodpowiednie – zaznaczają opolscy urzędnicy. – Ponadto, funkcjonowanie linii kolejowych na terenie województwa opolskiego jest bardzo ważne przede wszystkim ze względu na spójność systemu transportowego, którego kolej stanowi podstawowy fundament – dodają.

Opolski urząd marszałkowski przesłał też stanowisko dotyczące poszczególnych linii, na których PKP PLK chce zawiesić ruch:

Linia Fosowskie – Tarnowskie Góry, pełni ważną rolę, w szczególności na odcinku Fosowskie – Zawadzkie w ruchu regionalnym łącząc dwa miasta Zawadzkie i Kolonowskie ze stolicą województwa. Obecnie na trasie kursuje 18 pociągów „Regio”, z których korzysta blisko 2 tys. pasażerów i jako organizator publicznego transportu zbiorowego nie zamierzamy ograniczać przewozów tym bardziej, że od grudnia br. (po modernizacji odcinka Opole - Fosowskie) na całej trasie Opole - Zawadzkie pociągi będą mogły kursować z prędkością 100 km/h. Dodatkowo dworzec kolejowy w Zawadzkim stanowi lokalne centrum przesiadkowe publicznego transportu zbiorowego, gdzie komunikowane są pociągi z autobusami. Na pozostałym odcinku Zawadzkie – Tarnowskie Góry prowadzony jest ruch towarowy. Dlatego wyłączenie z eksploatacji ww. odcinka linii kolejowej jest dużym zaskoczeniem, gdyż ma ona duże znaczenie dla społeczności lokalnej i przemysłu (zakłady przemysłowe m.in.: Walcownia Rur Andrzej Sp. z o.o., KOLTRAM Sp. z o.o. czy IZOSTAL S.A.).

Na linii Strzelce Opolskie – Kluczbork przez Fosowskie obecnie nie jest prowadzony ruch pociągów i w najbliższym czasie nie ma planów przywrócenia kolejowych przewozów pasażerskich.

- Samorząd Województwa Opolskiego nie był informowany przez zarządcę infrastruktury o planach wyłączenia z eksploatacji linii Fosowskie - Tarnowskie Góry – zapewnia Violetta Ruszczewska. - Nie rozważamy przejęcia przez Samorząd Województwa Opolskiego linii kolejowych - dodaje.

- Ostatnio odbyliśmy konstruktywne spotkanie ze ścisłym kierownictwem PKP PLK SA, na którym ustaliliśmy wspólnie priorytety w utrzymaniu i remontach najważniejszych ciągów kolejowych w regionie i poważnie rozważamy dofinansowanie projektów odtworzeniowych PKP PLK SA w nowej perspektywie finansowej UE. Dobry klimat tych rozmów pozwala nam sądzić, że nie dojdzie w regionie do wyłączenia z eksploatacji linii kolejowych istotnych dla samorządu - organizatora przewozów. W naszej ocenie najkorzystniejszym rozwiązaniem dla organizatorów i przewoźników jest pozostawienie obecnego modelu zarządzania liniami kolejowymi w Polsce przez PKP Polskie Linie Kolejowe – mówią opolscy urzędnicy.


Czytaj też:

PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły w połowie lutego listę linii kolejowych, które mają być wyłączone z eksploatacji w grudniu 2013 r. Znalazło się na niej 90 odcinków o łącznej długości 2 tys. km. Pełny wykaz odcinków, po których już wkrótce nie będą jeździć pociągi, można znaleźć tutaj.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ostatnie prace na Protezie Koniecpolskiej

Infrastruktura

Ostatnie prace na Protezie Koniecpolskiej

dw, Rynek Kolejowy 30 października 2015

Zmiany w rozkładzie jazdy na linii Opole - Zawadzkie

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy na linii Opole - Zawadzkie

Przewozy Regionalne 26 marca 2013

Kolejna klapa. Do Zawadzkiego też nie wróciły pociągi

Infrastruktura

Zawadzkie: Pociągi mają wrócić w poniedziałek

Infrastruktura

Zawadzkie: Pociągi mają wrócić w poniedziałek

jm, Rynek Kolejowy 14 sierpnia 2014

Pociągi pasażerskie wróciły na trasę Zawadzkie - Fosowskie – Opole

Pasażer

CTL i Unitor B z kontraktem na modernizację w Opolu

Przetargi

CTL i Unitor B z kontraktem na modernizację w Opolu

kch, Rynek Kolejowy 02 września 2014

Zobacz również:

Ostatnie prace na Protezie Koniecpolskiej

Infrastruktura

Ostatnie prace na Protezie Koniecpolskiej

dw, Rynek Kolejowy 30 października 2015

Zmiany w rozkładzie jazdy na linii Opole - Zawadzkie

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy na linii Opole - Zawadzkie

Przewozy Regionalne 26 marca 2013

Kolejna klapa. Do Zawadzkiego też nie wróciły pociągi

Infrastruktura

Zawadzkie: Pociągi mają wrócić w poniedziałek

Infrastruktura

Zawadzkie: Pociągi mają wrócić w poniedziałek

jm, Rynek Kolejowy 14 sierpnia 2014

Pociągi pasażerskie wróciły na trasę Zawadzkie - Fosowskie – Opole

Pasażer

CTL i Unitor B z kontraktem na modernizację w Opolu

Przetargi

CTL i Unitor B z kontraktem na modernizację w Opolu

kch, Rynek Kolejowy 02 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5