Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Województwo lubelskie na zakupach. Cztery EZT na horyzoncie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
10-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-04-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Województwo lubelskie na zakupach. Cztery EZT na horyzoncie
fot. Michał Szymajda
Samorząd województwa lubelskiego ogłosił przetarg na dostawę 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Maksymalna długość pojazdów i liczba miejsc siedzących w specyfikacji warunków zamówienia wskazują, że będą to pojazdy czteroczłonowe w przypadku zastosowania wózków Jacobsa lub trójczłonowe w przypadku klasycznego układu wózków.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ostatnich, samorząd województwa lubelskiego rozważa utworzenie własnego przewoźnika kolejowego w reakcji na trudną kondycję, w jakiej znajduje się Polregio, które od lat w zasadzie nie realizuje inwestycji taborowych, a w kilku regionach ma ogromne problemy z realizacją rozkładu jazdy. W tym celu ogłoszony został przetarg na opracowanie strategii biznesowej dla nowego podmiotu wraz z analizą historycznych, aktualnych i prognozowanych uwarunkowań ekonomiczno-finansowych, prawnych i rynkowych. Krótko później samorządowe władze regionu ogłosiły pierwszy od kilku lat przetarg na dostawę nowego taboru kolejowego.

Przypomnijmy, że samorząd województwa lubelskiego dysponuje dziś 9 dwuczłonowymi jednostkami elektrycznymi Impuls 2 serii EN98A oraz 11 dwuczłonowymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi – 8 jednostkami serii SA134 i 3 serii SA103, a także 5 zmodernizowanymi trójczłonowymi EN57AL i 2 autobusami szynowymi SA107. W ostatniej kolejności zamówiono Impulsy 2, które zostały dostarczone w 2021 roku. Tym razem lubelski samorząd postanowił zakupić znacznie bardziej pojemne pojazdy elektryczne. Nie będzie ich jednak wiele, bo zaledwie 4 sztuki. Co więcej, w przetargu niestety nie przewidziano prawa opcji.

Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, nowe jednostki mają pomieścić co najmniej 180 osób na miejscach siedzących przy długości nieprzekraczającej 82 metrów. Oznacza to, że będą to najprawdopodobniej jednostki czteroczłonowe w przypadku zastosowania wózków Jacobsa bądź pojazdy trójczłonowe, jeżeli miałby zostać zastosowany klasyczny układ wózków. Alternatywa, jak się wydaje, jest realna, ponieważ w przetargu dopuszczono różne warianty układów osi, a jeden z polskich producentów, coraz bardziej aktywny w przetargach na dostawę nowych zespołów trakcyjnych H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, oferuje platformę o nazwie Plus, właśnie z klasycznym układem wózków.

Pozostałe parametry techniczne zawarte w OPZ nie wymagają od standardowych oczekiwań, jakie formułuje się współcześnie w odniesieniu do elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi połączeń regionalnych. Z kronikarskiego obowiązku wskazać należy, że ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 160 km/h, natomiast wartość przyspieszenia rozruchu w zakresie prędkości 0-40 km/h ma zawrzeć się w przedziale 0,8-1,2 m/s2. W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się miejsce dla 2 osób z niepełnosprawnością, poruszających się na wózkach inwalidzkich. Zaplanowano także 8 miejsc do przewozu rowerów – co istotne, w pozycji poziomej, a nie pionowej, co powinno ucieszyć rowerzystów.

Nie zabraknie także klimatyzacji, pokładowego internetu bezprzewodowego, czy gniazdek elektrycznych i USB, jak również defibrylatora AED. Zamawiający oczekuje ponadto, że w pojazdach zabudowane zostaną systemy monitoringu wizyjnego i zliczania liczby pasażerów. W odniesieniu do drzwi zawarto wymóg, aby było ich nie mniej niż 6 sztuk na cały bok pojazdu i nie mniej niż 1 sztuka na bok każdego członu rozrządczego. Trwałość konstrukcji ma umożliwić eksploatację pojazdów przez co najmniej 30 lat. Termin dostawy zaledwie 4 jednostek jest dość odległy – lubelski samorząd przewiduje, że zostaną one dostarczone do końca października 2029 roku.

Oferty w przetargu będzie można składać do 14 maja bieżącego roku do godziny 9:00, natomiast ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Zamawiający przewidział aż cztery kryteria oceny ofert, jednakże głównym będzie cena – z tego tytułu będzie można uzyskać maksymalnie 70% punktów. Do 15% punktów będzie mogło zostać przyznanych z uwagi na okres gwarancji, przy czym minimalny okres, będący warunkiem ważności oferty, wynosi 36 miesięcy, zaś maksymalną liczbę punktów będzie można uzyskać za wydłużenie go do 72 miesięcy. Kolejnych 10% punktów przewidziano za przekazanie dokumentacji konstrukcyjnej pojazdu zamawiającemu. Ponadto do 5% punktów będzie można uzyskać za umożliwienie rekonfiguracji układu miejsc siedzących bez potrzeby wprowadzania zmian konstrukcji w celu zapewnienia możliwości przewozu kolejnych 8 rowerów.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij