Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień przedstawił zawarty Kontrakt Terytorialny. To dokument uzgadniany zarówno z samorządami, jak i rządem.
Kontrakt Terytorialny zawiera listę najważniejszych przedsięwzięć, zarówno dla rozwoju województwa łódzkiego, ale także i Polski. W połączeniu z RPO i krajowymi programami operacyjnymi będzie jednym z narzędzi realizacji strategii województwa do 2020 r.
Zgodnie ze Stanowiskiem Negocjacyjnym Województwa Łódzkiego zaproponowano inwestycje warte w sumie około 27 mld zł w sześciu obszarów tematycznych: innowacyjna gospodarka regionalna, gospodarka niskoemisyjna w miastach, walory naturalne i dziedzictwo kulturowe, transport, dostęp do usług, rewitalizacja. Z ogólnej liczby 84 inwestycji w ramach Kontraktu Terytorialnego, 69 zaproponowano do sfinansowania z poziomu krajowego, 15 natomiast z poziomu regionalnego.
Na liście znalazły się także projekty kolejowe:
-
Budowa multimodalnych węzłów komunikacyjnych oraz budowa lub przebudowa przystanków kolejowych na trasach ŁKA – etap II
-
Integracja publicznego transportu zbiorowego z Łódzką Koleją Aglomeracyjną
-
Budowa linii kolejowej Bełchatów – Wieluń z bocznicą do Złoczewa (etap I) i rewitalizacja linii Bełchatów – Piotrków Trybunalski
-
Wykorzystanie potencjału skrzyżowania kolejowych szlaków komunikacyjnych nr 131 i 14 oraz drogi ekspresowej S8 w celu budowy Portu Multimodalnego – centrum logistycznego w Zduńskiej Woli - Karsznicach
-
Baza logistyczna, przeładunkowa i park przemysłowy dla obsługi połączenia Łódź Olechów – Chengdu
-
Budowa linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do linii CE20 w śladzie projektowanej linii KDP „Y”
-
Budowa linii kolejowej w tunelu od stacji Łódź Fabryczna do linii nr 15
-
Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odc. Łódź Kaliska – Zduńska Wola oraz na odc. Zduńska Wola – Ostrów Wlkp.
-
Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odc. Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno
-
Modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź – Tomaszów Maz. – Opoczno
Zapraszamy na Kongres Kolejowy 2014, który po raz pierwszy gości w Łodzi. To miasto, które od dłuższego czasu imponuje skalą i wielkością inwestycji w transport szynowy, udowadniające, że jest on niezbędny dla rozwoju nowoczesnych metropolii. Podczas tegorocznej edycji poruszone zostaną następujące tematy:
-
Ile kolei w Polsce, ile UE na kolei?
-
Kolej wobec unijnej perspektywy budżetowej 2014+. Podsumowanie doświadczeń i drogowskazy na nową perspektywę
-
Jednolity rynek kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce
-
Polska infrastruktura kolejowa – wielki projekt modernizacyjny
-
Rewitalizacja terenów pokolejowych
-
Czy pasażerowie doczekają jednolitego systemu informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów?

Więcej o Kongresie Kolejowym 2014