Partnerzy serwisu:
Biznes

Wieści zza Oceanu: Wojna handlowa na torach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-10-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wieści zza Oceanu: Wojna handlowa na torach
Fot. Kabelleger / David Gubler, CC BY-SA 4.0
Korespondent „Rynku Kolejowego” z USA Piotr Kumelowski tym razem pisze m. in. o „kolejowych” aspektach wojnych handlowej USA–Chiny, problemach General Electric i wzroście wartości przewoźników kolejowych.

W początkach sierpnia obie izby amerykańskiego kongresu uzgodniły tekst poprawki do budżetu tutejszego ministerstwa transportu (Department of Transportation) blokującej na 12 miesięcy partycypacje chińskich firm lub firm z chińskimi udziałami w przetargach na tabor pasażerski, jeśli tutejsza strona zamawiająca miałaby korzystać z funduszy federalnych.

Natomiast niepokoje kolejarzy związane z wczesnymi zapowiedziami prezydenta Trumpa o konieczności korekt w systemie tzw. “wolnego handlu NAFTA” okazały się nieuzasadnione: ogłoszone 1 października szczegóły osiągniętych porozumień z Meksykiem i Kanadą, które nie zmieniają radykalnie warunków międzynarodowego handlu, spowodowały zwyżki giełdowych notowań wszystkich kolejowych przewoźników, a ich branżowe stowarzyszenie AAR pochwaliło osiągnięty kompromis.

Zaczną stawiać na tory?

W poprzedniej korespondencji wspomniałem, że branżowe stowarzyszenie północnoamerykańskich kolei AAR wystosowało list-petycję do burmistrzów znaczniejszych amerykańskich miast, zwracając uwagę na konieczność brania pod uwagę dostępu do sieci dróg żelaznych w planistycznych pracach zagospodarowania przestrzennego. W odpowiedzi aglomeracja bostońska wysupłała 1,5 mln dolarów na “poprawce dostępności bocznic”, wkrótce stan Nowy Jork zadeklarował 19 mln na podobny cel, zaś w połowie lipca burmistrz Nowego Jorku poparł długofalowy, miejski plan wartości 100 mln dolarów rewitalizacji portowej oraz kolejowej infrastruktury cargo, ogromnie zaniedbanej w ostatnim półwieczu. Wciąż to skromniutkie sumy w porównaniu do miliardów wydawanych na coraz bardziej zatłoczoną sieć drogową, ale może temat zostanie podchwycony?

Problemy General Electric

W grudniu 2017 roku sygnalizowaliśmy, że potężny konglomerat przemysłowy General Electric może sprzedać wydział produkcji lokomotyw spalinowych z zakładami w Pensylwanii i Teksasie. Od grudnia sytuacja pogorszyła się: wyprzedaż kolejnych wydziałów nie zmieniła negatywnego sentymentu Wall Street i kurs akcji GE wynoszący dwa lata temu ok. 35 dolarów dryfuje w kierunku 10 dolarów. Do tego 1 października nastąpiła nagła zmiana szefa General Electric.

Czyżby GE jakie znamy miało podzielić los równie sławnego konglomeratu Westinghouse Electric z pensylwańskiego Pittsburga? Przypomnijmy: Westinghouse działający od 1892 roku miał profil produkcyjny bardzo zbliżony do GE. W roku 1990, na skutek błędnych decyzji pożyczkowych Westinghouse Credit Corporation, które przyniosły miliardowe straty – konglomerat znalazł się nad przepaścią. Jako wyjście- “ucieczkę do przodu” nowy zarząd, na fali fascynacji “przyszłościową ekonomia usług” wobec “staroświeckiej wytwórczości”, wydal ok. 15 mld dolarów (!) na przejecie sieci telewizyjnej CBS oraz inwestycje w sferze mediów. Transakcje te spłacano wyprzedając jeden po drugim wydziały produkcyjne - kolejno Siemensowi, British Nuclear Fuels, Toshibie. Dziś po tym gigancie amerykańskiej wytwórczości pozostały bardzo nikle ślady
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Port Kłajpeda. Chiny chcą kontrolować Litwę

Infrastruktura

Port Kłajpeda. Chiny chcą kontrolować Litwę

Magdalena Romanowska 08 grudnia 2019

Pierwsza nowoczesna lokomotywa GE TE33AC już na Ukrainie

Tabor i technika

Pierwsza lokomotywa GE dla Kolei Ukraińskich wyrusza ze Stanów

Tabor i technika

Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE

Tabor i technika

Co słychać na kolei w USA?

Infrastruktura

Co słychać na kolei w USA?

Piotr Kumelowski 19 listopada 2017

Zobacz również:

Port Kłajpeda. Chiny chcą kontrolować Litwę

Infrastruktura

Port Kłajpeda. Chiny chcą kontrolować Litwę

Magdalena Romanowska 08 grudnia 2019

Pierwsza nowoczesna lokomotywa GE TE33AC już na Ukrainie

Tabor i technika

Pierwsza lokomotywa GE dla Kolei Ukraińskich wyrusza ze Stanów

Tabor i technika

Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE

Tabor i technika

Co słychać na kolei w USA?

Infrastruktura

Co słychać na kolei w USA?

Piotr Kumelowski 19 listopada 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5