Przy okazji oświadczenia PKP Intercity, w którym przewoźnik tłumaczy powody nieskorzystania z możliwości dokupienia 10 ezt Dart, dowiedzieliśmy się, gdzie pojadą nowe i zmodernizowane wagony, które spółka będzie wprowadzać do swojego parku taborowego od 2018 roku.
Nowa strategia taborowa PKP Intercity zakłada modernizację 455 wagonów i zakup 55 nowych. Dodatkowo przewoźnik kupi 40 lokomotyw, z których 30 będzie elektrycznych a 10 spalinowo-elektrycznych. 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h. Na razie trwają przetargi na modernizację części wagonów oraz modernizację lokomotyw EU/EP07. Zakupu
kolejnych ezt przewoźnik nie przewiduje. O tym, gdzie pojedzie odnowiony tabor, dowiedzieliśmy się właśnie z informacji prasowej PKP Intercity.
Zyska Pomorze, Wielkopolska, Warmia i Mazury oraz PodlasieBeneficjentami projektów modernizacyjnych będą m.in. pasażerowie podróżujący na trasach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn (Białystok), gdzie w zasadzie zmodernizowane i nowe wagony w ogóle się nie pojawiają, a standardem są stare wagony typu 111A i 112A. Zmodernizowane wagony pojawią się także w relacjach z Zielonej Góry (i Wrocławia) przez Poznań do Gdyni i Olsztyna. Po zakończeniu
elektryfikacji odcinka Korsze – Ełk, PKP Intercity tak wytrasuje relację pociągów, że z Olsztyna pojadą one dalej w niektórych pociągach do Białegostoku przez Ełk.
Nowocześniej na południu i wschodzie Polski, lepiej w Gorzowie, Szczecinie, Bydgoszczy i na E20Wagony po modernizacji pojawią się także na Nadodrzance, czyli na trasie Szczecin – Zielona Góra Wrocław i dalej pojedziemy nimi do Kielc i Lublina. Z wykorzystaniem nowego zelektryfikowanego odcinka pomiędzy Rzeszowem a Lublinem PKP Intercity uruchomi za kilka lat pociągi, których atutem będą także zmodernizowany tabor. Przewoźnik zestawi ze zmodernizowanych wagonów składy w relacji Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz (w niektórych relacjach do Gorzowa Wielkopolskiego).
PKP Intercity chciałoby, aby wagony po naprawie pojawiły się także na trasach z Lublina i Białegostoku, przez Warszawę do Poznania i dalej do Szczecina lub Gorzów Wielkopolski/Zielonej Góra. Na tych relacjach obecnie sytuacja jest dość przyzwoita, gdyż część pociągów TLK kursuje tu z wagonami z przedziałami sześciomiejscowymi.
Co z nowymi wagonami?Nowe wagony, które zamierza kupić przewoźnik prawdopodobnie w całości zostaną przeznaczone do obsługi pociągów komercyjnych uruchamianych przez spółkę, co wcześniej zapowiedział już Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. – Chcemy zagwarantować pasażerom bardzo dobry standard podróży, który pozwoli nam zatrzymać u siebie pasażerów, jeśli ewentualnie pojawi się konkurencja – mówił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” kilka miesięcy temu. PKP Intercity chce kupić je za własne pieniądze, bez udziału dotacji z UE.
Paradoksalnie, to, że nowe wagony pojadą w pociągach EIC, jest dobrą informacją także dla pasażerów pociągów TLK. Wciąż nowoczesne, klimatyzowane wagony z pociągów EIC przejdą bowiem do tańszych pociągów, co pozwoli zmniejszyć liczbę pociągów TLK na rzecz IC. Docelowo kategoria IC całkowicie zastąpi TLK.