Podjęciem uchwały w sprawie „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2013 r. z perspektywą 2015” zajmie się podczas poniedziałkowego posiedzenia rząd. Program określa najważniejsze projekty inwestycyjne jakie mają zostać zrealizowane na sieci kolejowej w obecnej perspektywie finansowej.
Przyjęty w maju przez Ministerstwo Infrastruktury program obejmuje jedynie infrastrukturę kolejową zarządzaną przez PKP PLK. Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych (WPIK) obejmuje 110 projektów, które zostały podzielone na trzy grupy. W pierwszej znalazły się projekty budowy nowej infrastruktury kolejowej, w następnym zadnia modernizacyjne, zaś w grupie trzeciej inwestycje o charakterze odtworzeniowo-rewitalizacyjnym.
Celem nadrzędnym WPIK jest uzyskanie poziomu jakości usług świadczonych przez PLK – zarządcę narodowej, publicznej infrastruktury kolejowej, w pełni dostosowanego do oczekiwań i potrzeb przewoźników oraz ich klientów.
Program obejmuje 110 projektów, na co w latach 2011–2013 ma zostać wydane niemal 21, 5 mld zł; z czego 10,3 mld zł pokryte zostanie ze środków Unii Europejskiej; 7,8 mld zł z publicznych środków krajowych oraz 3,3 mld zł ze środków własnych PLK i innych środków prywatnych.
Realizacja programu to 89 zadań obejmujących prace na 2 284 km linii, na wykonanie których potrzebne są środki w wysokości 20,9 mld zł. Prace przygotowawcze, to 21 projektów na 2 312 km linii kolejowych, których koszt wyniesie 504 mln zł.
Wśród bezpośrednich efektów realizacji programu wymienia się m.in. zakończenie do roku 2013 prac przygotowawczych do budowy pierwszej w Polsce linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, co ma umożliwić rozpoczęcie budowy już w roku 2014.
WPIK określa również podstawowe zagrożenia. Jako najistotniejsze ryzyko określa „ryzyko polityczne, które tworzy konglomerat powiązań zmian prawa ze zmianami ogólnej sytuacji społecznej i ekonomicznej”.
Z Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych można zapoznać się tutaj.