NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Wielkopolska zleci naprawę główną SA105

| Kasper Fiszer 05.10.2018 3,4k

Wielkopolska zleci naprawę główną SA105
Szynobus SA105-001fot. Lichen99, lic. CC BY-SA 3.0
Samorząd województwa wielkopolskiego zleci niebawem naprawę poziomu P5 jednego z szynobusów rodziny RegioTramp wyprodukowanego 16 lat temu przez praktycznie niedziałające już Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Władze regionu zapewniają też, że nadal zainteresowane są reaktywacją linii Leszno – Głogów. Tam najmniejsze autobusy szynowe nie będą kursować.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w ostatnim czasie zmienił nieco przydział swoich szynobusów z rodziny RegioTramp. Powiększeniu uległa tym samym flota eksploatowana przez własną spółkę samorządu – Koleje Wielkopolskie, która rozpoczęła eksploatację pojazdów użytkowanych wcześniej przez Przewozy Regionalne (Polregio). Wojewódzki przewoźnik od niedawna ponownie użytkuje pojazdy serii SA105 produkcji ZNTK Poznań.

SA105 będą wykorzystywane w węźle Leszno

– Spalinowe pojazdy kolejowe SA105-001 i SA105-002 stanowiące własność województwa zostały 8 maja tego roku przekazane przewoźnikowi Koleje Wielkopolskie – potwierdza Henryk Szczefanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Zmiana użytkownika wynika ze zwiększonych potrzeb taborowych spółki Koleje Wielkopolskie w zakresie pojazdów spalinowych – tłumaczy.

Zapowiada także, że jeden z delegowanych właśnie do KW szynobusów będzie w najbliższym czasie poddawany remontowi. – Na przełomie 2018 i 2019 r. planowane jest wykonanie czynności piątego poziomu utrzymania (naprawy głównej) autobusu szynowego SA105-001 – mówi. Docelowo pojazd będzie kursował głównie na liniach Leszno – Wolsztyn – Zbąszynek i Leszno – Ostrów Wielkopolski.

Wznowienie przewozów do Wschowy uzależnione od remontu infrastruktury

Wśród tras, na których eksploatowane mają być szynobusy serii SA105, przedstawiciel samorządu nie wymienia odcinka linii kolejowej nr 14 Leszno – Wschowa – Głogów. Zapewnia przy tym jednak, że plany wznowienia tam pasażerskiego ruchu kolejowego, o których pisaliśmy na naszych łamach w lipcu, pozostają aktualne. – Ostateczna decyzja w tej sprawie uzależniona jest od realizacji przez zarządcę infrastruktury prac mających na celu zagwarantowanie oczekiwanych standardów technicznych przedmiotowego odcinka wraz z infrastrukturą do obsługi ruchu pasażerskiego – zaznacza przy tym Henryk Szczefanowicz.

Dwa autobusy szynowe serii SA105 obsługują lokalne linie w Wielkopolsce od 1 sierpnia 2002 r. Wówczas niewielkie szynobusy wyruszyły na trasy Poznań – Wągrowiec i Poznań – Grodzisk Wielkopolski. 1 czerwca 2011 r. egzemplarz oznaczony numerem 001 trafił do Kolei Wielkopolskich, jednak w 2015 r. przekazano go ponownie Przewozom Regionalnym. Wówczas zakładano, że dzierżawa pojazdu przez PR potrwa pięć lat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5