Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Więcej KISS-ów na Słowacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
12-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Stadler

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Więcej KISS-ów na Słowacji
fot. Stadler
Železničná spoločnosť Slovensko, czyli słowackie koleje państwowe, postanowiły wykorzystać prawo opcji w umowie ze Stadlerem na dostawę od 2 do 4 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS, decydując się tym samym na realizację całego zamówienia. Piętrowe pociągi od zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2026 roku będą obsługiwały relację z Bratysławy do Żyliny.

W tym roku w kwietniu Železničná spoločnosť Slovensko, czyli słowackie koleje państwowe, zawarły umowę ze Stadlerem na dostawę 2 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS z opcją na rozszerzenie zamówienia o kolejne 2 pojazdy. Inwestycja uzyskała wsparcie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Nowoczesne piętrowe składy od rozkładu jazdy 2026/2027 mają zostać skierowane do obsługi relacji Bratysława – Żylina przez Trnawę, Trenczyn i Púchov. Dodajmy, że ZSSK eksploatują już 4 sztuki sześcioczłonowych KISS-ów. Od ubiegłego roku obsługują one połączenia regionalne na trasach Bratysława – Nové Zámky oraz Bratislava – Trnawa – Trenczyn – Púchov.

W dniu 11 września Stadler poinformował, że ZSSK wykorzystało prawo opcji (tym samym wartość całego zamówienia sięgnie ok. 100 mln euro), dlatego od rozkładu jazdy 2026/2027 eksploatowanych będzie łącznie 8 sztuk KISS-ów. Podobnie jak już dostarczone pojazdy, kolejne 4 piętrowe pociągi również będą złożone z 6 członów. Na pokładzie znajdzie się łącznie 582 stałych miejsc siedzących, zarówno w 2. klasie, jak i w 1. klasie, a także 29 siedzeń składanych. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 160 km/h, co pozwoli na pełna wykorzystanie parametrów infrastruktury – trasa z Bratysławy do Żyliny jest jedyną magistralą kolejową na Słowacji, gdzie taka prędkość szlakowa obowiązuje na przeważającej części.

– Bardzo się cieszę, że projekt zakupu nowoczesnych jednostek elektrycznych KISS został rozszerzony w ramach prawa opcji. Modernizacja kolejowego transportu pasażerskiego jest integralną częścią naszej wizji przyjaznej dla środowiska, zintegrowanej mobilności, rozwijanej mając na względzie przyszłe wyzwania. Finansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności to dobry instrument, pozwalający na bezpośrednie wykorzystanie środków unijnych z korzyścią dla codziennego funkcjonowania ludzi – komentuje cytowana w komunikacie prasowym Denisa Žiláková, sekretarz stanu w słowackim resorcie transportu. Jak wskazuje Stadler, KISS-y zapewnią zarówno wszelkie oczekiwane przez współczesnego pasażera funkcjonalności, jak i wysoką efektywność energetyczną. Ich atutem w porównaniu ze starszymi składami jest także niska podłoga.

Produkcja wszystkich KISS-ów w ramach kontraktu zostanie zrealizowana w polskim zakładzie produkcyjnym w Siedlcach. Każdy z pojazdów będzie wyposażony w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2 oraz krajowego systemu Mirel VZ1. Pociągi będą liczyły blisko 156 metrów długości. Dodajmy, że KISS-y to zespoły trakcyjne, w których każdy człon jest osadzony na dwóch wózkach dwuosiowych. Ich nadwozie jest wykonane z aluminium, co przekłada się na wyraźną redukcję masy, a to z kolei zapewnia wspomnianą wcześniej wysoką efektywność energetyczną. Stadler, inaczej niż Alstom i Siemens, które wprowadziły w ostatnich latach na rynek częściowo piętrowe zespoły trakcyjne (takie jak Coradia Max, które wybrało PKP Intercity w przetargu na dostawę 42 pociągów z opcją na 30 kolejnych), stawia konsekwentnie na w całości piętrowe składy.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij