Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ważne rozporządzenie wreszcie opublikowane. Skorzysta tylko PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ważne rozporządzenie wreszcie opublikowane. Skorzysta tylko PKP Intercity
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Niemal miesiąc trwała publikacja w Dzienniku Ustaw rozporządzenia, umożliwiającego jazdę z prędkością 160 km/h z jednym maszynistą nawet bez systemu ETCS. Skorzysta na tym na razie wyłącznie PKP Intercity.

Jak już pisaliśmy, próby zmiany rozporządzenia, które podnosi prędkość maksymalną pociągów niewyposażonych w system ERTMS/ETCS ze 130 do 160 km/h trwały latami. Dotąd możliwe to było tylko, gdy w kabinie siedziało dwóch maszynistów – mimo braku naukowych dowodów na to, że podnosi to bezpieczeństwo. 

W końcu dnia 20 października 2023 Minister infrastruktury podpisał stosowne rozporządzenie; zostało ono jednak opublikowane w dzienniku ustaw dopiero 14 listopada. Wchodzi ono w życie w ciągu 14 dni, a więc 28 listopada. 

PKP Intercity podniesie, czy obniży prędkość?


Brak postępów nad pracami przez dwa lata oznacza jednak, że bardzo trudno będzie wykorzystać efekty jeszcze w tym roku – założenia do nowego rozkładu jazdy są bowiem przyjmowane na początku roku. – PKP Intercity przygotowuje nowe instrukcje wdrażające zapisy rozporządzenia, umożliwiającego prowadzenie pociągów z prędkością powyżej 130 km/h bez drugiego maszynisty. Przewoźnik będzie starał się wprowadzić je do stosowania w najszybszym z możliwych terminów. To wszystko, co przekazało nam biuro prasowe tego przewoźnika.

Członek zarządu przewoźnika Tomasz Gontarz dodał na twitterze, że zmiana poprawi punktualność PKP Intercity nawet o 5 procent. Zapowiedział również złożenie do PKP PLK wniosku o podniesienie prędkości konkretnych pociągów – nie otrzymaliśmy jednak informacji ani od przewoźnika, ani od zarządcy infrastruktury na temat harmonogramu zmian ani wykazu pociągów. Według naszych informacji, w tym samym czasie PKP Intercity przesłało do PKP PLK wykaz pociągów, w których trzeba... obniżyć prędkość ze względu na braki taborowe.

Przewoźnicy regionalni raczej nie skorzystają

Z efektów rozporządzenia na razie nie będą korzystać przewoźnicy regionalni. Część z nich, jak Koleje Dolnośląskie już teraz wykorzystuje jazdę z jednym maszynistą, dzięki posiadaniu taboru wyposażonego w system ERTCS/ETCS – przynajmniej przy jeździe na liniach, które są wyposażone w warstwę przytorową tego systemu (Wrocław - Legnica).

Inni, jak Koleje Mazowieckie czy Wielkopolskie, będą analizować możliwość zmian. – Rozważamy podniesienie prędkości dla pociągów przyspieszonych (tych, które jeszcze nie kursują z V=160km/h), które są obsługiwane nowoczesnymi pojazdami, czyli przystosowanymi do jazdy z V=160km/h – mówi Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich. Jak zwraca uwagę Marcel Klinowski, członek zarządu Polregio, takie prędkości mają zastosowanie wyłącznie w połączeniach przyspieszonych; zamawiane na ogół przez marszałków województw pociągi osobowe zatrzymują się zbyt często, by móc się rozpędzić do prędkości 160 km/h na wystarczająco długi czas. Dlatego zmiana, przynajmniej do czasu wprowadzenia większej liczby pociągów regionalnych typu Sprinter, poprawi głównie sytuację PKP Intercity.
  
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tańsze bilety Interrail - Black Friday z PKP Intercity

Pasażer

Tańsze bilety Interrail - Black Friday z PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 17 listopada 2023

Strajk w Niemczech. Pociągi PKP IC dojadą tylko do Rzepina

Pasażer

Prace GDDKiA utrudnią ruch kolejowy na CMK

Infrastruktura

Prace GDDKiA utrudnią ruch kolejowy na CMK

Jakub Madrjas 18 listopada 2023

EC Danubius. Nowy pociąg z Wrocławia i Krakowa do Wiednia

Pasażer

Atrapa bomby przy moście w Tczewie. Skąd się wzięła?

Pasażer

Zobacz również:

Tańsze bilety Interrail - Black Friday z PKP Intercity

Pasażer

Tańsze bilety Interrail - Black Friday z PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 17 listopada 2023

Strajk w Niemczech. Pociągi PKP IC dojadą tylko do Rzepina

Pasażer

Prace GDDKiA utrudnią ruch kolejowy na CMK

Infrastruktura

Prace GDDKiA utrudnią ruch kolejowy na CMK

Jakub Madrjas 18 listopada 2023

EC Danubius. Nowy pociąg z Wrocławia i Krakowa do Wiednia

Pasażer

Atrapa bomby przy moście w Tczewie. Skąd się wzięła?

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5