Linia kolejowa łącząca Pilzno z Czeskimi Budziejowicami pod samym Pilznem jest jednotorowa na blisko 32-kilometrowym fragmencie do miasta Nepomuk. Czeski zarządca infrastruktury kolejowej przymierza się do jej modernizacji, obejmującej budowę drugiego toru i korektę przebiegu. W tym celu ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w oparciu o metodykę BIM.
Licząca ok. 136 kilometrów długości linia kolejowa Pilzno – Czeskie Budziejowice jest jedną z najważniejszych tras w południowo-zachodniej części Czech. Odgrywa ona istotną rolę zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Jej aktualne parametry eksploatacyjne nie są jednak zbyt wygórowane. Prędkość szlakowa nie przekracza 100 km/h, przez co pokonanie całej relacji pociągiem dalekobieżnym zajmuje 1 godzinę i 50-53 minuty. W rejonie samego Pilzna, liczącego blisko 186 tys. mieszkańców, poważnym problemem jest także ograniczona przepustowość. Blisko 32-kilometrowy odcinek łączący posterunek odgałęźny Plzeň-Koterov ze stacją kolejową w Nepomuku jest bowiem jednotorowy.
Správa železnic, czyli czeski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, przymierza się jednak do kompleksowej modernizacji rzeczonego fragmentu. W tym celu ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w oparciu o metodykę BIM wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Opracowanie obejmie również dwutorowy fragment Nepomuk – Horažďovice předměstí. Łączna długość linii kolejowej objętej opracowaniem wynosi nieco ponad 55 kilometrów. SŽ zakłada, że przeznaczy na zaprojektowanie inwestycji nie więcej niż 229 mln CZK, co przy aktualnych kursach walut odpowiada ok. 39 mln zł. Wartość nakładów inwestycyjnych na realizację prac, które zgodnie z obowiązującym harmonogramem powinny zostać wykonane w latach 2027-2030, szacuje się obecnie na 14,1 mld CZK, czyli ok. 2,4 mld zł.
mat. pras. SŽ
Założony przez SŽ planowany zakres prac jest bardzo szeroki. Na odcinku Plzeň-Koterov – Nepomuk na całej długości dobudowany zostanie drugi tor. Cały fragment z Pilzna do stacji kolejowej Horažďovice předměstí czeka także korekta przebiegu – linia kolejowa powstanie w nowym śladzie na łącznie 1200 metrach długości, co będzie oznaczało także jej nieznaczne wydłużenie, tj. o 100 metrów. Efektem inwestycji będzie podwyższenie maksymalnej prędkości szlakowej do 160 km/h dla składów z wychylnym nadwoziem oraz do 140 km/h dla pozostałych pociągów pasażerskich, a także zapewnienie możliwości przejazdu pociągów towarowych o długości do 740 metrów. Czas przejazdu ulegnie skróceniu o 10-12 minut.
Część przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn zostanie zastąpiona bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Na odcinku Nepomuk – Horažďovice předměstí, na którym prędkość szlakowa wyniesie 130 km/h, zaplanowano likwidację przystanku osobowego Velký Bor i jednocześnie wybudowanie w pobliżu p.o. Horažďovická Lhota. Stacja kolejowa Ždírec u Plzně zostanie z kolei przebudowana na przystanek osobowy. SŽ w ramach inwestycji zaplanowała także modernizację infrastruktury dworcowej. Perony na przystankach osobowych mają liczyć 120 metrów długości (zmieszczą się na nich zatem jednostki elektryczne RegioPanter w wariancie czteroczłonowym bądź dwuskład pojazdów dwuczłonowych) z możliwością wydłużenia do 150 metrów, natomiast ich wysokość wyniesie 55 centymetrów.
Kolejne prace na trasie z Pilzna do Czeskich Budziejowic będą realizowane w kolejnej dekadzie. SŽ planuje m.in. modernizację odcinków Horažďovice předměstí – Strakonice – Protivín w latach 2033-2035 oraz Protivín – Czeskie Budziejowice (wraz z budową drugiego toru) w latach 2030-2033. Na obydwu odcinkach maksymalna prędkość szlakowa dla pociągów pasażerskich wyniesie aż 200 km/h, choć odcinek Horažďovice předměstí – Strakonice ma pozostać jednotorowy. Tak ambitny zakres prac może zaskakiwać, mając na względzie fakt, iż obecnie pociągi dalekobieżne linii R11 pomiędzy Pilznem a Czeskimi Budziejowicami kursują w takcie 120-minutowym.