Partnerzy serwisu:
Biznes

Warsewicz: Nowy tabor priorytetem działań PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
01-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Czesław Warsewicz, 1 czerwca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Warsewicz: Nowy tabor priorytetem działań PKP Intercity
– Dla rozwoju spółki PKP Intercity w najbliższym czasie podniesienie jakości eksploatowanego taboru jest rzeczą bezspornie konieczną. Brak inwestycji taborowych w ostatnich dwóch latach bardzo źle wpłynął na jakość świadczonych usług przewozowych spółki – żeby się o tym przekonać, wystarczy pojechać jakimkolwiek pociągiem – uważa Czesław Warsewicz, były prezes PKP Intercity, doradca prezydenta Pracodawców RP

Z szumnie zapowiadanych inwestycji taborowych na Euro 2012 zakupiono jedynie – do tego jeszcze w 2008 roku – 10 nowych lokomotyw oraz 17 nowych wagonów

Do skutecznej realizacji właściwej polityki taborowej potrzebne jest ustalenie jasnych priorytetów wraz z zabezpieczeniem źródeł finansowania. Jednym słowem zbudowanie wiarygodnej długofalowej strategii spółki. Poprawa jakości taboru w pierwszej kolejności powinna dotyczyć aktualnego stanu, ponieważ obecny standard przewozów jest dalece niesatysfakcjonujący. Dzisiaj częstą sytuacją jest realizowanie przewozów dalekobieżnych EZT-ami (czyli tzw. „ED-tkami”) czy niewystarczająca liczba wagonów w składach pociągowych, pozbawionych zresztą klimatyzacji. I to jest właśnie najpoważniejszy problem do rozwiązania przez spółkę w przededniu sezonu wakacyjnego i przyszłorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Ogłoszony przetarg na zakup 20 składów zespolonych w lipcu 2007 zakładał pierwsze dostawy tych pociągów właśnie w roku 2011. Dlatego – gdyby harmonogram zakupu został zrealizowany prawidłowo – to dziś byśmy pewnie świętowali wjazd na polskie tory pierwszych tego typu składów, co oczywiście znamienicie poprawiłoby sytuację taborową spółki, a kibice na EURO 2012 podróżowaliby komfortowymi składami. Założenia finansowe tego projektu były następujące: do 37% finansowania miało pochodzić z UE, a reszta środków z podwyższenia kapitału spółki poprzez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Z uwagi na planowany dalekobieżny charakter połączeń pomiędzy największymi ośrodkami miejskimi w Polsce usługa miała być realizowana na zasadzie komercyjnej.

Powyższe założenia zostały jednak istotnie zmienione. Ustalono, że do 50% środków ma pochodzić z finansowania obcego (kredyty, papiery dłużne itp.), natomiast reszta – ze środków UE. Jednakże warunkiem otrzymania środków unijnych jest realizowanie przewozów na zasadzie usługi o charakterze publicznym (public service contract). Mówiąc innymi słowy, realizowana usługa najnowocześniejszymi zakupionymi składami musi być deficytowa i objęta dopłatą przez budżet państwa. Sprowadza się to do zastąpienia dzisiejszych rentownych połączeń na trasie E-65 czy E-20 nierentownymi połączeniami realizowanymi składami Pendolino. Z uwagi na trwałość projektu, czyli przynajmniej 20 lat, budżet państwa będzie musiał do tych połączeń dopłacać ok. 100-150 mln zł rocznie, co daje w okresie trwałości projektu dodatkowe zapotrzebowanie na środki finansowe z budżetu państwa kwotę około 2-3 mld zł. Ponadto zlecenie takiej usługi spółce PKP Intercity posiada wiele zagrożeń prawnych w zakresie kontraktowania.

Reasumując: otrzymanie dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 200 mln EUR (około 800 mln PLN) będzie niosło ze sobą wydatki z budżetu Polski rzędu ok. 2-3 mld PLN. Z powyższych względów, zanim podpisana umowa na zakup 20 składów Pendolino – która jest z punktu widzenia prawnego umową warunkową – stanie się umową bezwarunkową, należałoby przeprowadzić rzetelną i całościową analizę opłacalności takiej transakcji.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w chwili obecnej podjęcie wszelkich działań wspierających poprawę sytuacji taborowej jest szalenie pożądane i konieczne.


Czytaj też:

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Biznes

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Czesław Warsewicz, Rynek Kolejowy, 16 lutego 2010 16 lutego 2010

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Biznes

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Fundacja Republikańsa, 20 grudnia 2010 20 grudnia 2010

Pracodawcy RP: Kolej sama sobie zaciska pętlę na szyi

Biznes

Pracodawcy RP: Kolej sama sobie zaciska pętlę na szyi

Pracodawcy RP, 18 marca 2011 18 marca 2011

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Biznes

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Czesław Warsewicz, 29 czerwca 2011 29 czerwca 2011

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Biznes

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Czesław Warsewicz, Rynek Kolejowy, 16 lutego 2010 16 lutego 2010

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Biznes

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Fundacja Republikańsa, 20 grudnia 2010 20 grudnia 2010

Pracodawcy RP: Kolej sama sobie zaciska pętlę na szyi

Biznes

Pracodawcy RP: Kolej sama sobie zaciska pętlę na szyi

Pracodawcy RP, 18 marca 2011 18 marca 2011

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Biznes

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Czesław Warsewicz, 29 czerwca 2011 29 czerwca 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5