Partnerzy serwisu:
Biznes

Pracodawcy RP: Kolej sama sobie zaciska pętlę na szyi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
18-03-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Pracodawcy RP, 18 marca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pracodawcy RP: Kolej sama sobie zaciska pętlę na szyi
Marcowa korekta rozkładu jazdy PKP znacznie pogorszyła ofertę przewoźnika - zmniejszona liczba połączeń, wydłużenie czasu przejazdów oraz przede wszystkim podwyżki cen biletów Intercity w połowie lutego spowodują obniżenie konkurencyjności przewozów kolejowych w Polsce. Zdaniem Pracodawców RP takie działanie to zakładanie sobie pętli na szyję. Pogarszanie oferty przewozowej będzie bowiem skutkować mniejszymi przewozami, a co za tym idzie - mniejszymi wpływami dla przewoźników.

– Rozkład jazdy jest kluczem do osiągnięcia sukcesu przez przewozowych operatorów. Można powiedzieć, że to serce kolejowego biznesu. To od niego zależy generowanie przychodów dla przewoźników. Im lepiej przygotowany – czyli korzystniejszy dla podróżnych, tym generuje wyższe przychody – mówi doradca Prezydenta Pracodawców RP, były Prezes Zarządu PKP Intercity, Czesław Warsewicz.

Potwierdzają to badania Międzynarodowego Związku Kolei (UIC). Wynika z nich, że rozkład jazdy aż w 19 proc. wpływa na decyzje komunikacyjne pasażerów - jeżeli jest dobrze opracowany, to podnosi konkurencyjność transportu kolejowego zachęcając do większego zainteresowania podróżą tym środkiem lokomocji.

Tymczasem wydaje się, że PKP Intercity zależy na tym, by tracić klientów, a nie ich zyskiwać. A najbardziej widać to po marcowej korekcie rozkładu jazdy. Firma uruchomiła bowiem tylko 432 pociągi - o 54 mniej niż przed korektą, a trasy 38 pociągów zostały skrócone. W zamian wprowadzono cztery nowe składy, a wydłużono relację dwunastu. Łącznie w przypadku 92 pociągów oferta uległa pogorszeniu, poprawa jedynie w przypadku 16. Tymczasem jeszcze w roku 2008 PKP IC uruchamiało 545 pociągów.

Najwięcej na tej korekcie tracą miejscowości peryferyjne, nie będące „wiodącymi obszarami wzrostu”. Przykładowo - Bydgoszcz po marcowej korekcie utraciła nie tylko połączenia w kierunku Szczecina, ale również TLK w kierunku Warszawy/Lublina, otrzymując w to miejsce pociąg IR Brda. Zwiększenie liczby pociągów z Warszawy przez Toruń w kierunku Trójmiasta jest wynikiem remontu E65, należy zatem oczekiwać, że po zakończeniu tej inwestycji połączenia z rejonu Bydgoszczy/Torunia ulegną dalszemu zmniejszeniu. EIC Tatry do Zakopanego kursuje tylko w weekend, a Krynicę pozbawiono codziennego połączenia z Warszawą. Ponadto w przypadku głównych szlaków komunikacyjnych pociągi Intercity wydłużyły czasy jazdy o około 10-15 minut.

W rozkładzie PR po marcowej korekcie brak jest atrakcyjnego połączenia Warszawy z Rzeszowem (IR WOŚP). Bardzo dużo pociągów IR kursuje tylko w wybrane dni tygodnia, co znacznie zniekształca czytelność oferty. W przypadku segmentu REGIO, pomiędzy Gliwicami a Bytomiem kursują tylko trzy pary pociągów regionalnych.

Z tej analizy wynika jasno, że marcowa korekta znacznie pogorszyła ofertę dla podróżnego. - Może to truizm, ale na kolei trzeba ją powtarzać jak mantrę, że kolej jest dla podróżnego. A tego trudno dopatrzeć się w ostatniej korekcie rozkładu jazdy – mówi Czesław Warsewicz.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Biznes

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Czesław Warsewicz, Rynek Kolejowy, 16 lutego 2010 16 lutego 2010

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Biznes

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Fundacja Republikańsa, 20 grudnia 2010 20 grudnia 2010

Warsewicz: Nowy tabor priorytetem działań PKP Intercity

Biznes

Warsewicz: Nowy tabor priorytetem działań PKP Intercity

Czesław Warsewicz, 1 czerwca 2011 01 czerwca 2011

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Biznes

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Czesław Warsewicz, 29 czerwca 2011 29 czerwca 2011

Trybunał Sprawiedliwości: Przepis PZP niezgodny z prawem UE

Biznes

Zobacz również:

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Biznes

Warsewicz: Konieczna szybka restrukturyzacja

Czesław Warsewicz, Rynek Kolejowy, 16 lutego 2010 16 lutego 2010

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Biznes

Warsewicz: Trzeba powołać komitety sterujące i zarządzać przez misję

Fundacja Republikańsa, 20 grudnia 2010 20 grudnia 2010

Warsewicz: Nowy tabor priorytetem działań PKP Intercity

Biznes

Warsewicz: Nowy tabor priorytetem działań PKP Intercity

Czesław Warsewicz, 1 czerwca 2011 01 czerwca 2011

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Biznes

Dlaczego jesteśmy skazani na ciągły chaos na kolei?

Czesław Warsewicz, 29 czerwca 2011 29 czerwca 2011

Trybunał Sprawiedliwości: Przepis PZP niezgodny z prawem UE

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5