Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Warmińsko-mazurskie w planach rządowych dotyczących rozwoju kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Warmińsko-mazurskie w planach rządowych dotyczących rozwoju kolei
fot. jar (2017)Kadr ze stacji Węgorzewo
Położony w północno-wschodniej części kraju region od dziesiątków lat traci kolejne kilometry sieci kolejowej. Koncepcja komponentu kolejowego CPK zakłada budowę jednej linii kolejowej. Natomiast program Kolej+ pomija region, mimo że kilka tras kwalifikowałoby się do remontu lub odbudowy.

Województwo warmińsko-mazurskie jest czwartym w kraju regionem pod względem powierzchni. Historycznie istniała tam bogata sieć kolejowa – zasadniczo do większości miast docierają lub docierały linie kolejowe. Jednak od dziesiątków lat region traci kolejne kilometry „dróg żelaznych”. Proces likwidacji ruchu kolejowego postępował również w XXI w. „Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025” odnotowuje „znaczący spadek długości linii eksploatowanych z 1509 km w 1999 r. do 1238 w roku 2011”.

Efektem jest gęstość sieci kolejowej niższa od średniej krajowej (5,1 km na 100 km2 powierzchni w regionie względem 6,5 km „średniej krajowej”). Na części czynnych linii kolejowych zawieszono prowadzenie ruchu kolejowego, wprowadzając prędkość dopuszczalną V=0 km/h. Są to odcinki linii nr 41 Ełk – Gołdap, nr 229 Czerwonka - Ełk, nr 254 Tropy – Braniewo (Kolej Nadzalewowa). Obecnie realizowany Krajowy Program Kolejowy nie zakłada realizacji inwestycji skutkującej przywróceniem przejezdności na żadnej z wymienionych tras.

Nowa linia do CPK

Uchwalona przez rząd „Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” zakłada m.in. rozbudowę sieci kolejowej o niespełna tysiąc kilometrów. Wśród planowanych przedsięwzięć znalazła się linia Ostrołęka – Pisz – Giżycko o długości 122 km, stanowiąca fragment połączenia z Warszawą. Ostatnie doniesienia „Rynku Lotniczego” wskazują na zmianę planowanego przebiegu trasy – zakłada się połączenie Łomży z Piszem. Zatem znaczna część nowej linii kolejowej (stanowiącej fragment „szprychy” nr 3) i tak ma przebiegać w południowo-wschodniej części regionu.

W tym miejscu należy zauważyć, że istniała linia kolejowa z Giżycka przez Orzysz do Pisza. Dalej na południe trasa biegła w kierunku Łomży. Tory jednak kończyły się w miejscowości Kolno – nie ukończono budowy linii do wymienionego miasta położonego nad Narwią. Infrastruktura ta została jednak zlikwidowana już w I połowie XX w., głównie zaraz po II wojnie światowej.

Bez programu „Kolej+”

Natomiast żadnej inwestycji w regionie nie zaproponowano w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, opracowanym przez Ministerstwo Infrastruktury. Jest to o tyle zaskakujące, że do kilku miast powiatowych lub liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców doprowadzone są linie koleje, z których część jest zlikwidowanych lub nieeksploatowanych. Do takich miast należą Gołdap, Lidzbark Warmiński, Olecko i Węgorzewo. Wykonanie odbudowy lub remontów infrastruktury pozwoliłoby odzyskać bezpośredni lub z przesiadką na stacjach węzłowych dojazd koleją do wojewódzkiego Olsztyna.

Program Kolej Plus ma jednak charakter otwarty. Możliwe jest dołączenie do niego, pod warunkiem jednak zaangażowania samorządu wojewódzkiego. Ze strony posłów i radnych wojewódzkich pojawiły się propozycje odbudowy kilku połączeń z pomocą Kolei Plus. Dotyczyły one tras Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto, Kętrzyn – Węgorzewo oraz wspomnianej Kolei Nadzalewowej, czyli ciągu Elbląg – Tolkmicko – Frombork – Braniewo. W przypadku pierwszego z wymienionych odcinków sejmik województwa odrzucił propozycję odbudowy połączenia. Więcej o propozycjach odcinków do Programu Kolej Plus można przeczytać tutaj i tutaj.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

CPK publikuje strategie biznesową i zrównoważonego rozwoju

Prawo i polityka

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

CPK publikuje strategie biznesową i zrównoważonego rozwoju

Prawo i polityka

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij