Partnerzy serwisu:
Biznes

Warmia i Mazury: Samorząd twierdzi, że przetarg był w porządku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
09-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Warmia i Mazury: Samorząd twierdzi, że przetarg był w porządku
Otrzymaliśmy stanowisku Województwa Warmińsko-Mazurskiego na temat warunków przetargu na przewozy kolejowe w 2015 r. Władze województwa twierdzą, że pretensje do zasad przetargu nie mają uzasadnienia. Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi na kilka kluczowych pytań związanych z przetargiem.

Przypomnijmy, iż kilka dni temu władze woj. warmińsko-mazurskiego podpisały umowę z Przewozami Regionalnymi na usługi przewozowe w 2015 r. Jest to efekt rozstrzygnięcia przetargu, którego sposób przeprowadzenia należy uznać za mocno kontrowersyjny. W SIWZ zapisano bowiem, że realizacja przewozów ma się odbywać na liniach zelektryfikowanych taborem o napędzie elektrycznym i na liniach niezelektryfikowanych taborem o napędzie spalinowym. Zapis ten de facto wyeliminował z przetargu Arrivę RP, która realizuje przewozy w sąsiednim woj. kujawsko-pomorskim, a dysponuje przede wszystkim taborem spalinowym, który od kilku miesięcy użytkuje także na liniach zelektryfikowanych.

W tym kontekście, zapisy przetargowe są o tyle dyskusyjne, że Przewozy Regionalne od kilku lat całkowicie zelektryfikowany odcinek Olsztyn-Elbląg obsługiwały m.in. autobusami szynowymi. Do tego, gdyby literalnie czytać warunki przetargu, to należałoby podzielić relację pociągów Olsztyn-Korsze-Ełk na dwie części: Olsztyn-Korsze (odcinek zelektryfikowany) i Korsze-Ełk (niezelektryfikowany). W SIWZ nie ma bowiem konkretnej adnotacji, iż dopuszcza się obsługę taborem spalinowym odcinków częściowo zelektryfikowanych.

Do Ełku bez przesiadki

– Aby zapewnić oczekiwaną przez podróżnych komunikację w relacji Olsztyn-Korsze-Ełk-Olsztyn operator wykorzystuje tabor, który nie powoduje konieczności przesiadania się na stacji Korsze – czytamy w oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Należy domniemywać (choć nie zostało to napisane wprost), że samorząd wojewódzki dopuszcza zatem możliwość użytkowania taboru spalinowego na całej trasie Olsztyn-Korsze-Ełk także w 2015 r.

Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi na pytanie, jak to się ma do zapisów SIWZ. Czym innym jest bowiem – zgodne z logiką i komfortem pasażerów – utrzymanie pełnej relacji Olsztyn-Ełk bez konieczności dokonywania przesiadek w Korszach, a czym innym jest naginanie warunków umowy, w zależności od tego, kto jest jej realizatorem.

Co z Elblągiem? Nie wiadomo

Tak samo, nie uzyskaliśmy odpowiedzi, jak będzie wyglądała w 2015 r. obsługa odcinka Olsztyn-Elbląg. W poprzednich latach znaczna część pociągów na tej trasie była obsługiwana – przez Przewozy Regionalne – autobusami szynowymi. I wówczas nikomu nie przeszkadzało, że tabor spalinowy kursuje po liniach zelektryfikowanych. Problem ten pojawił się dopiero wówczas, gdy – teoretycznie – taborem spalinowym na trasę do Elbląga mógł wjechać ktoś inny.

W oświadczeniu czytamy natomiast, że „wyłonienie jednego operatora do wykonywania usług przewozowych na liniach zelektryfikowanych oraz niezelektryfikowanych w ocenie organizatora jest uzasadnione ze względu na potencjalnie niższy deficyt. Organizator nie umieścił w SIWZ ograniczeń dla operatorów dysponujących odpowiednim taborem”.

Władze Arrivy twierdzą, że przypadek z Warmii i Mazur pokazuje, że konkurencja na rynku przewozów pasażerskich w Polsce nie istnieje. Do naszego artykułu odniosły się też władze Przewozów Regionalnych, oświadczając, że ich zdaniem konkurencja jest jak najbardziej dobra dla pasażerów.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5