NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wagony pocztowe raczej nie wrócą

| Michał Szymajda 28.10.2021 7,7k

Wagony pocztowe raczej nie wrócą
Wagon pocztowy na stacji w Olsztynie Fot. M. Szymajda
Poseł Michał Wypij, w interpelacji do Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwrócił uwagę na możliwość ponownego wykorzystania pociągów do wożenia przesyłek pocztowych, tym bardziej że większość placówek pocztowych Poczty Polskiej w dużych polskich miastach ma swoje siedziby blisko dworców kolejowych.
Poseł Wypij zauważa potencjalnie korzystną dla sprawy atmosferę, stwierdzając zgodnie z prawdą, że obecnie zarówno Polskie Koleje Państwowe SA, które są właścicielem przewoźnika PKP Intercity, jak również Poczta Polska, znajdują się w nadzorze właścicielskim Ministra Aktywów Państwowych.

– Czy […] spółki będą podejmowały działania, aby wykorzystać potencjał przewozowy kolei poprzez transportowanie przesyłek pocztowych pociągami dalekobieżnymi? Jakie to będą działania? Jaki będzie ich harmonogram? – pyta Wypij i zwraca się do ministerstwa, aby w przypadku negatywnego stanowiska właściwie je uzasadniono.

Z ramienia ministerstwa na pytania posła odpowiadał Maciej Małecki, sekretarz stanu w resorcie aktywów państwowych. Zwrócił się on z prośbą o odpowiednie wyjaśnienia zarówno do PKP SA, jak i do Poczty Polskiej.

– Z informacji uzyskanych od PKP SA wynika, że obecnie duża część przewozów pasażerskich, zwłaszcza pomiędzy największymi miastami, jest wykonywana przy wykorzystaniu pociągowych składów zespolonych, których konstrukcja uniemożliwia przewożenie i wymianę na dużą skalę ładunku, w tym przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych, szczególnie w sytuacji, gdy większość postojów na stacjach trwa do kilku minut – napisał Małecki. Zauważa jednak, że w większości pociągów dalekobieżnych możliwe jest nadawanie niewielkich przesyłek konduktorskich. To jednak zupełnie inna skala przewozów.

– W opinii PKP SA, brak możliwości sprawnego przeładunku paczek na pociągi pasażerskie oraz krótki czas postoju składów, uniemożliwiają obecnie sprawną wymianę ładunków na większą skalę, pomiędzy węzłami operatorów pocztowych a koleją. Jednocześnie PKP SA nie wyklucza możliwości stworzenie warunków dla realizacji tego typu bądź podobnych usług w przyszłości, jeżeli będzie na takie usługi określone zapotrzebowanie – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Natomiast z informacji uzyskanych od Poczty Polskiej wynika, że korzysta ona obecnie z sieci logistycznej (…) zlokalizowanych przede wszystkim w pobliżu głównych dróg. – Jednocześnie w ramach usługi Pocztex Kurier Krajowy, Poczta Polska wykorzystuje także połączenia kolejowe, w zakresie przemieszczania pilnych przesyłek, umożliwiając ich doręczenie w dniu nadania. Polskie Koleje Państwowe oraz Poczta Polska pozostają w bieżącym kontakcie, w zakresie projektu Same Day Delivery (nadanie i doręczenie przesyłki tego samego dnia) i w tym obszarze obie strony dostrzegają potencjał do współpracy – poinformowało ministerstwo.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5