Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wagony EN Chopin do Monachium bez pasażerów [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Chociaż trudno sobie to wyobrazić, pierwszy pociąg EN Chopin z Warszawy do Monachium nie zabrał w tej relacji ani jednego pasażera. Trudno, żeby było inaczej, skoro PKP Intercity, które ten pociąg uruchamia, nie sprzedaje na niego biletów. Napisać, że sytuacja ta jest kuriozalna, to jak nic nie napisać.

Od wielu dni opisujemy na łamach „Rynku Kolejowego” problemy z zakupem biletów na bardzo oczekiwane nocne połączenie kolejowe Warszawa – Monachium. Jak się okazuje, brak możliwości integracji austriackiego i polskiego systemu sprzedaży doprowadził właśnie do kuriozalnej sytuacji, gdy PKP Intercity uruchomiło pociąg, pomimo, że nie było w stanie sprzedawać biletów w międzynarodowej relacji. Mówiąc prościej – w Polsce, ani w kasach, ani przez intercity.pl czy aplikację, nie sprzedaje się żadnych biletów do stacji gdzie zatrzymuje się EN Chopin poza granicami Polski.

Bezprzedziałowym do Monachium przez noc?

Jak udało nam się stwierdzić 9 grudnia na stacji Warszawa Centralna - aż pięć wagonów EN Chopin łączy Polskę z Monachium (pozostałe jadą do Pragi albo do Budapesztu). Jak łatwo się domyślić, niemal nie było w nich pasażerów (chyba, że w relacji krajowej), nikt nie jechał do Monachium. PKP Intercity oświadczyło zaś, że robi wszystko, aby sprzedaż uruchomić chociaż na pociąg wyjeżdżający z Warszawy 10 grudnia. Do godziny 15:30 10 grudnia ta sztuka się nie udała.



Nasze zainteresowanie wzbudziło zestawienie części pociągu do Monachium. Dwa z nich są sypialne, a pozostałe trzy to wagony drugiej klasy, w tym tylko jeden przedziałowy klasy 1, zdeklasowany do 2 kl. Bezprzedziałowe wagony dotąd kursowały głównie w czasie dnia w składzie do Berlina, gdzie dobrze się sprawdzały. Natomiast w EN Chopin, jeśli pasażerowie będą w końcu w stanie kupić bilet, zostaną pozbawieniu (z wyjątkiem jednego wagonu) snu w lepiej wyciszonych i intymnych przedziałach, przez całą noc także będzie ich męczyć oświetlenie wagonu.

Dziwne ceny i trudność z zakupami nawet na OBB

Sprzedaż na pociąg, zarówno na miejsca siedzące, jak i leżące, uruchomiona została w pełni dopiero 8 grudnia na stronie Kolei Austriackich. Cennik połączeń jest dynamiczny, do tego stopnia, że miejsce w przedziale sypialnym może być tańsze niż na miejsce siedzące. Miejsce w trzyosobowym przedziale z łóżkiem może kosztować 79 euro, albo nawet 224 euro! Niezwykle wysokie są ceny za przedział jednoosobowy. W systemie znaleźliśmy takie miejsce nawet za 560 euro, co jest kwotą kuriozalną, bowiem łóżka we własnych pociągach Nightjet OeBB, o wyższym komforcie, np. na trasie Wiedeń – Hamburg, potrafi być dwa razy tańszy. Najtańsze bilety na miejsce w wagonie z miejscami do siedzenia kosztują 54 euro, znaleźliśmy jednak również takie za 152 euro! Podkreślmy to jeszcze raz: te bilety są dostępne wyłącznie przez portal Kolei Austriackich (bilety zakupione tam są respektowane przez polskich konduktorów).

Jak na złość, zazwyczaj intuicyjna strona internetowa Kolei Austriackich dzieli pulę biletów na miejsca leżące i siedzące na dwa pociągi EN i IC (tak jakby były to osobne składy – w rzeczywistości to oczywiście jeden pociąg). Trudno się w ogóle zorientować jak bilet aktualnie kupujemy (aż do momentu zakupu biletu na miejsce siedzące system nie informuje właściwie jakie miejsce kupujemy!). To sprawia, że ta platforma, nie dość, że sprzedaje bardzo drogie bilety, to jeszcze jest trudna w obsłudze.
Biletów na pociąg nie sprzedają obecnie także Niemcy (chociaż było to możliwe przez chwilę).  Również Czesi mają problem z pociągami z i do Austrii. Biletów na część pociągów nie sprzedają także oni. Winę za kłopoty w systemie sprzedaży wzięły na siebie Koleje Austriackie.

To jeszcze nie koniec problemów, bowiem PKP Intercity w żadnych kanałach sprzedaży nie jest w stanie wydawać biletów także na inne pociągi z Austrii przez Czechy do Polski. Oto ich lista.




Aktualizacja: Bilety wreszcie są w kasach

O godzinie 17:52 10 grudnia PKP Intercity poinformowało, że zakup biletów na pociąg EN Chopin jest możliwy w kasach biletowych. Poniżej treść maila z biura prasowego spółki.

– W związku z udostępnieniem nam sprzedaży przez Koleje Austriackie, zakup biletów na pociąg Chopin, łączący Warszawę i Monachium, jest już możliwy. Zakupu można dokonywać w kasach biletowych, bilety w cenach promocyjnych dostępne są także na stronie intercity.pl. Wkrótce będzie możliwość zakupu biletów za pośrednictwem naszej aplikacji mobilnej – napisał Cezary Nowak. Dodaje też kontekst sprawy.

– Rezerwacja miejsc w wagonach bezpośrednich Warszawa – Monachium – Warszawa w obie strony udostępniana jest przez system rezerwacji kolei austriackich. Brak możliwości zakupu biletów na pociąg Chopin, jadący do Monachium, wynikał z problemów związanych z dostarczeniem danych taryfowych przez koleje austriackie. Systemy sprzedaży PKP Intercity były i są przygotowane do wydawania biletów, gdy tylko sprzedaż została odblokowana przez przewoźnika austriackiego – napisał rzecznik prasowy
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5