PKP PLK planują całkowite, 8-dniowe zamknięcie Warszawy Centralnej, w celu zabudowy trapezu rozjazdowego i urządzeń SRK, zwiększających przepustowość stacji. O ile działania te są niezbędne, o tyle PLK powinna informować o zamknięciu najważniejszej stacji w kraju w znacznie lepszy sposób, z myślą o pasażerach.
PKP PLK poinformowały właśnie o zbliżającej się kolejnej korekcie rozkładu jazdy, obowiązującej od 26 października do połowy grudnia bieżącego roku. Dokładny wykaz planowanych zmian zarządca infrastruktury
przedstawił tutaj. W trakcie obowiązywania nowej korekty zaplanowano również… zamknięcie Warszawy Centralnej przez okres 8 dni - od 8 do 16 listopada.
PLK informowała
już o tym w połowie września, jednak zarządca infrastruktury przekazał informacje o kilkudniowym zamknięciu jednej z najważniejszych, jeśli nie najważniejszej, stacji kolejowej w kraju w informacji prasowej dotyczącej budowy nowych, bardzo potrzebnych rozjazdów.
Zabudowa tzw. trapezu rozjazdowego ma znacznie zwiększyć przepustowość stacji i pozwolić na odprawianie z niej większej liczby pociągów, co, jak wskazuje PKP PLK, będzie niezbędne w trakcie przebudowy stacji Warszawa Wschodnia. Przypomnijmy, że przetarg na to ogromne zadanie ruszył kilka tygodni temu.
Zabudowa niezbędnych rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym, warta około 6,5 mln złotych brutto, wymusi omijanie Centralnej przez pociągi - zarówno dalekobieżne jak i podmiejskie, regionalne i aglomeracyjne.
Jak informuje PKP PLK, wybrane składy pojadą przez Warszawę Gdańską oraz Warszawę Śródmieście. Zarządca infrastruktury wymienia przy tym pociągi Intercity do i z Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni oraz Olsztyna. Intercity przewidziało zatrzymania handlowe na tych stacjach.
– Pociągi jadące z kierunku zachodniego zakończą bieg na stacji Warszawa Główna, m.in. pociągi Polregio, ŁKA, SKM (S3) z i do Warszawy Lotniska Chopina, Żyrardowa i Skierniewic oraz Płocka.
Pociągi z kierunku wschodniego będą kończyć trasę na stacji Warszawa Wschodnia, m.in. z i do Terespola, Gdyni (rozpoczynające i kończące bieg w Warszawie), Koleje Mazowieckie z i do Modlina, Szybka Kolej Miejska z i do Legionowa (S3) oraz Koleje Mazowieckie z i do Siedlec i Łukowa – informuje nas Zespół Prasowy PKP PLK.
Jak na razie spółka nie odpowiedziała na nasze pytania o to, dlaczego tak ważna informacja jest przykrywana informacjami o budowie rozjazdów, czy też wrzucana do jednego worka z resztą rozkładowych zmian, jakie wejdą w życie pod koniec października, a także o to, czy budowa rozjazdów oraz urządzeń SRK wymaga 8-dniowego zamknięcia całej Warszawy Centralnej.
AktualizacjaW odpowiedzi na nasze pytania PKP PLK podkreśliły, że spółka nie ukrywa informacji o zamknięciu Warszawy Centralnej, czego dowodem ma być wysłanie komunikatu w tej sprawie w połowie września bieżącego roku. Jak już jednak podkreślaliśmy, wspomniany komunikat skupia się w dużej mierze na ... rozjazdach i poprawie przepustowości stacji, a nie na samym fakcie jej zamknięcia, który z perspektywy pasażera wydaje się być najciekawszy. Zdaniem spółki informacja o zamknięciu Centralnej spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów, które informowały zarówno o zwiększeniu przepustowości stacji jak i o jej tymczasowym zamknięciu.
PLK podkreśla też, że zarządca infrastruktury zdaje sobie sprawę z istotności tematu, dlatego PLK planują "jeszcze wielokrotnie przypominać" o tym fakcie. Przykładem tego ma być jednozdaniowa wspominka o tym fakcie w niedawnym komunikacie o październikowej korekcie rozkładu jazdy.
– Zapewniam, że nie są to nasze ostatnie działania informacyjne w tej sprawie. W październiku przewidujemy kolejne, nie tylko w Internecie, lecz również w przestrzeni publicznej. Na stacjach i przystankach warszawskiego węzła kolejowego pojawią się materiały informacyjne. Planujemy także wspólne działania komunikacyjne z PKP Intercity i PKP S.A. – dodała Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP PLK.