NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

W 90 minut do Lublina. Kolejne umowy na modernizację „siódemki” podpisane

| Jakub Madrjas 05.06.2017 3,5k

W 90 minut do Lublina. Kolejne umowy na modernizację „siódemki” podpisane
Fot. PKP PLK
Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś umowę z konsorcjum Budimeksu na modernizację odcinka Otwock – Pilawa za prawie pół miliarda złotych. Zleciły również projektowanie kolejnych prac, pomiędzy Warszawą Wschodnią a Otwockiem.
Podpisana dziś umowa z konsorcjum Budimex–Ferrovial Agroman za 479,8 mln jest trzecią i ostatnią z zasadniczych umów na modernizację linii numer 7 między podwarszawskim Otwockiem a Lublinem. W poniedziałek 29 maja odbyło się podpisanie dwóch wcześniejszych umów. – W tym roku zawarliśmy umowy warte ponad 9 miliardów, a w najbliższych dniach przekroczymy 10 miliardów; będzie to już połowa planu na ten rok – powiedział dziennikarzom prezes PLK Ireneusz Merchel, podkreślając, że wartość tych umów jest średnio o 20 procent niższa od kosztorysów.

– Cieszę się, że podpisaliśmy dzisiaj trzecią umowę na modernizację „siódemki”. Przebudowa tej jednej z najważniejszych tras kolejowych udowadnia jak bardzo przyśpieszyły inwestycje zawarte w Krajowym Programie Kolejowym –powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Zamknięcie linii w przyszłym roku

Jak poinformował Merchel, całodobowe zamknięcie odcinka Pilawa – Otwock planowane jest na okres od grudnia 2018 do grudnia 2019 roku. Harmonogram robót przedstawi wykonawca. Prezes PLK podkreślił, że najważniejszą częścią zamówienia jest dobudowa drugiego toru na 26-kilometrowym odcinku pomiędzy Otwockiem a Pilawą. 

W ramach prac zmodernizowanych zostanie też istniejące 26 kilometrów torów wraz z siecią trakcyjną. Wymienionych będzie 87 rozjazdów, a na 12 przejazdach kolejowo-drogowych wymienione zostaną urządzenia. Na trasie wybudowanych będzie 5 nowych przejść podziemnych dla pieszych oraz 2 nowe skrzyżowania bezkolizyjne dla samochodów. Pozostałe istniejące wiadukty kolejowe zostaną przebudowane.

Jak już informowaliśmy, to nie komplet umów na modernizację linii nr 7. Po dokonanym na początku ubiegłego roku podziale przetargu nie udało się jeszcze rozstrzygnąć postępowań na mniejsze części zamówienia dotyczące obiektów kubaturowych. Jak wyjaśnia członek zarządu PLK Arnold Bresch, zarządca skonsultował tę część postępowania z Urzędem Zamówień Publicznych i poprawi ogłoszenie o zamówieniu. Natomiast bardzo duża część zamówienia na budowę systemu sterowania ruchem zostanie rozstrzygnięta w najbliższym czasie. Te zawirowania mają jednak pozostać bez wpływu na realizację prac torowych.

Zaprojektują trzeci tor do Otwocka

Podczas tego samego spotkania, przedstawiciele PKP PLK podpisali również kolejną umowę – z firmą MGGP z Tarnowa na zaprojektowanie modernizacji linii nr 7 z Warszawy Wschodniej do Otwocka. W ramach planowanej w przyszłości inwestycji powstanie m.in. trzeci tor, który pozwoli poprawić przepustowość tej linii. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Za wykonanie projektu i przygotowanie materiałów przetargowych MGGP otrzyma 7 896 600 złotych. – Bardzo istotne jest to, że wchodzimy na tym odcinku w tkankę miejską. Trzeba dokładnie sprawdzić zaproponowane w studium lokalizacje przejść dla pieszych, ponieważ pociągi na linii trzytorowej będą jeździć szybciej i z większą częstotliwością – podkreślali zarówno Andrzej Bittel, jak i Ireneusz Merchel.

Czas przejazdu 90 minut – wiemy skąd dokąd


Prace na odcinku Warszawa Wschodnia – Otwock domkną cały projekt modernizacji linii nr 7 do Lublina. Po modernizacji czas przejazdu ma wynieść 90 minut. Jak poinformował „Rynek Kolejowy” Ireneusz Merchel, jest to szacowany czas przejazdu pomiędzy Warszawą Centralną a stacją Lublin z jednym postojem na stacji Warszawa Wschodnia. – Oczywiście, przewoźnicy mogą zadecydować o dodaniu postojów na stacjach pośrednich; wtedy czas przejazdu będzie trochę dłuższy – wyjaśnił prezes.

W ramach projektu na odcinku Lublin – Otwock zmodernizowanych zostanie 355 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej; 77 peronów na 34 stacjach i przystankach i 71 obiektów inżynieryjnych. Powstaną trzy nowe Lokalne Centra Sterowania: w Pilawie, Dęblinie i Lublinie, 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z 16 windami. Wmontowane zostaną 383 nowe rozjazdy, a 68 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie zmodernizowanych. Jak poinformowali „Rynek Kolejowy” przedstawiciele PKP PLK, prędkość 160 km/h, po uwzględnieniu geometrii linii, będzie mogła zostać osiągnięta na około 80-procentach tego odcinka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5