Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna UTK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

UTK

Data publikacji:
27-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna UTK
Fot. UTK
Prawie 100 osób, zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie uczestniczyło w V edycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej „Transport Kolejowy 2022 Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość” organizowanej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Uczestniczący w konferencji pracownicy nauki, studenci, doktoranci oraz uczniowie szkół średnich wysłuchali 15 referatów w sesji plenarnej i plakatowej.

Wykład inauguracyjny „Kolej i transport intermodalny – szansa na neutralność klimatyczną” wygłosił dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Jednym z omawianych zagadnień był Nowy Jedwabny Szlak. Koszt przewozu koleją kontenera na tej trasie jest o kilkanaście procent większy, niż transport morski, ale czas potrzebny na dotarcie towaru koleją jest ponad dwukrotnie krótszy. Kolej pozwala na realizację planu redukcji gazów cieplarnianych emitowanych przez transport. Za 8 lat jako kraj członkowski Unii Europejskiej powinniśmy zredukować emisję pochodzącą z transportu o 55%, a w roku 2050 wyeliminować ją całkowicie.

Podczas konferencji przedstawiono kilkanaście referatów dotyczących zagadnień związanych z branżą kolejową. Część historyczną ukazano w wystąpieniu poświęconym ruchowi kolejowemu oraz zabezpieczeniom na liniach lokalnych i kolejach dojazdowych dawnej PKP. Znaczna część referatów była związana z zagadnieniami ekologicznymi na kolei: panele fotowoltaiczne do zasilania wagonów pasażerskich, analiza ekonomiczna zastosowania tramwajów dwusystemowych czy użycie trakcji wodorowej jako napędu przyszłości.

Sprawy bezpieczeństwa na kolei omówiono w wystąpieniach poruszających tematykę ETCS, ETCS Limited Supervision oraz proponowane zmiany na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez modernizację sygnalizatora drogowego. Zagadnienia związane z technologią omówiono w prezentacjach dotyczących systemów pomiarowych hałasu i stanu torowisk, wykorzystania kompozytów jako alternatywnego materiału konstrukcyjnego, odporności systemów transportu szynowego i zasadności zastosowania w Polsce wagonów w wychylnym nadwoziem.

– To już piąta edycja konferencji organizowanej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W pięciu edycjach wzięło udział już 300 osób, a z obecną edycją wygłoszonych będzie ponad 100 referatów. Wielu uczestników po skończeniu nauki zatrudniło się w branży kolejowej, również w Urzędzie Transportu Kolejowego – powiedział otwierając spotkanie dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty za udział w konferencji. Wyróżnienie Komitetu Naukowego za referat sesji plenarnej otrzymali:

Martyna Tomaszewska z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu za pracę „System pomiarowy do potrzeb funkcjonowania torowiska”;

Marcin Słowiński z Politechniki Poznańskiej za pracę „Kompozyty typu CFRP jako alternatywny materiał konstrukcyjny komponentów pojazdów szynowych”;

Dominika Trzcińska z Politechniki Warszawskiej za pracę „Propozycja podwyższenia bezpieczeństwa poprzez projekt zabudowy systemu ETCS poziom 1 w trybie Limited Supervision w oparciu o linie kolejową nr 208”.

Wyróżnienie Prezesa UTK otrzymali Nikodem Wiśniewski, Szymon Szczęśniak, Janusz Gołaszewski z Zespołu Szkół Logistycznych nr 12 we Wrocławiu za pracę „Ruch pociągów oraz urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego na liniach lokalnych i kolejach dojazdowych dawnej sieci PKP - wczoraj, dziś oraz perspektywy na przyszłość”.

W Komitecie naukowym konferencji znaleźli się: dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dr hab. Zbigniew Tucholski, prof. PAN z Polskiej Akademii Nauk (Przewodniczący Komitetu Naukowego), dr hab. inż. Jakub Młyńczak, prof. P.Ś. z Politechniki Śląskiej (Zastępca Przewodniczącego Komitetu Naukowego, który przewodniczył obradom), prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz z Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu, dr inż. Wojciech Gamon z Politechniki Śląskiej, dr hab. inż. Jerzy Wojciechowski, prof. UTH Rad. z Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu, dr inż. Marzena Graboń - Chałupczak z Akademii WSB, dr inż. Aleksander Drzewiecki z Kolei Śląskich, dr hab. inż. Grzegorz Zając, prof. P.K. z Politechniki Krakowskiej, dr inż. Paweł Rolek z Instytutu Transportu Kolejowego, dr hab. inż. Artur Kierzkowski, prof. PWr z Politechniki Wrocławskiej, dr Jan Siudecki z Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Zbigniew Kędra z Politechniki Gdańskiej, dr inż. Tomasz Kuminek z Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Andrzej Kochan z Politechniki Warszawskiej oraz mgr Ewa Bartosińska z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij