W dniu 12 września Urząd Transportu Kolejowego we wszystkich oddziałach terenowych przeprowadził nadzwyczajne czynności monitorująco-sprawdzające w formie jazd inspekcyjnych w pociągach pasażerskich i towarowych. Znaleziono aż 102 nieprawidłowości.
Jak informuje UTK, ogółem wykonano 76 kontrole, w tym 49 w pociągach pasażerskich i 27 w pociągach towarowych. Stwierdzono 102 nieprawidłowości, w tym 21 u pasażerskich przewoźników kolejowych, 29 u towarowych przewoźników kolejowych i 52 u zarządcy infrastruktury. Nieprawidłowości miały różny charakter. Maszyniści nie mieli na przykład aktualnego WOS, ze względu na brak poprawki, obowiązującej od 11 września.
Jednak najwięcej uwag było do zarządcy infrastruktury PKP PLK, gdzie znowu przeważała jazda na sygnał zastępczy, niedziałające sygnalizatory, a najczęściej - obecność zarośli wchodzących w skrajnię, które nawet uniemożliwiały zobaczenie wskazań semafora.
W przewozach pasażerskich UTK najczęściej sprawdzał Przewozy Regionalne - 18 razy, gdzie znalazł 11 nieprawidłowości, oraz PKP Intercity - 12 razy (i tylko 2 nieprawidłowości). Na 2 kontrole w Arrivie znaleziono aż 5 nieprawidłowości. Dotyczyły one organizacji komunikacji zastępczej, w tym nieprawidłowego oznakowania jej. Na drugim biegunie znalazło się PKP SKM - 1 nieprawidłowość w sześciu kontrolach, i Koleje Dolnośląskie - 2 nieprawidłowości w 8 kontrolach.
W przewozach towarowych 12 kontroli w PKP Cargo przyniosło 15 nieprawidłowości, a 7 w Lotos Kolej - 7 nieprawidłowości. Cztery nieprawidłowości stwierdzono podczas jedynej kontroli w Orlen Kontrans. Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości u DB Schenker Rail Polska (2 kontrole), w Kolejach Mazowieckich (3 kontrole), w CTL (2 kontrole, po 1 w Express i Logistics), a także w Rail Polska oraz Koltarze (po 1 kontroli)