Partnerzy serwisu:
Pasażer

374 miliony pasażerów w pociągach w 2023 roku. Najlepszy wynik od 1999 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
374 miliony pasażerów w pociągach w 2023 roku. Najlepszy wynik od 1999 roku
fot. M. SzymajdaRegionalne pociągi w Bydgoszczy Głównej
W 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 374,4 mln osób. To wzrost o 9,4% w porównaniu z 2022 r. Jest to również najwyższa liczba pasażerów w Polsce po 1999 r. Gorzej jest natomiast w przewozach towarowych. Masa obsłużonych pociągami ładunków wyniosła 231,7 mln ton i była niższa o prawie 6,8% w porównaniu z rokiem wcześniej. Mniejsze spadki dotyczyły pracy przewozowej, która wyniosła 61,6 mld tonokilometrów, co jest drugim najwyższym wynikiem na przestrzeni ostatniej dekady.

W 2023 r. kolej przewiozła ponad 374,4 mln pasażerów. W porównaniu z 2022 r. to wynik wyższy o 32,2 mln (+9,4%). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1999 r. (395,2 mln osób, według danych GUS). Rok później było już gorzej, głównie z uwagi na masowe cięcia regionalnych połączeń pasażerskich na wiosnę 2000 roku w całym kraju.



– Praca przewozowa wyniosła prawie 25,9 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost o 2,1 mld pasażerokilometrów (+8,8%) w ciągu roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która przekroczyła wartość 191,3 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 5,2 mln pociagokilometrów (2,8%). Wartości pracy przewozowej i eksploatacyjnej są rekordowe od czasu prowadzenia statystyk przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Średnia długość podroży pasażera kolei w 2023 r. wyniosła 69,1 km, czyli nieznacznie mniej niż w 2022 r. (o 0,4 km) – podał UTK.



– Tak dobre wyniki ostatnich lat to sygnał, że kolejowe przewozy pasażerskie wracają na właściwe tory. Rosnąca świadomość potrzeby korzystania z ekologicznych środków transportu, rosnące koszty paliw i korzystne oferty przewoźników – to z pewnością sprawia, że podróż pociągiem zyskuje np. wobec dojazdu samochodem. Jednocześnie potencjał większego wykorzystania kolei jest jeszcze znaczny. Dlatego potrzebne jest dalsze zwiększanie zakresu i jakości usług kolejowych. Rozwój kolei należy postrzegać również w kontekście obszarów do których obecnie pociągiem nie można dojechać – powiedział dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.



Grudniowy wynik rokuje na 2024 rok

W ostatnim miesiącu 2023 r. z usług kolei skorzystało prawie 31,4 mln pasażerów. W zestawieniu z rokiem wcześniej to wynik wyższy o ponad 2,3 mln osób (+8%). To zarazem najwyższa wartość osiągnięta w tym miesiącu od 2012 r. W grudniu 2023 r. zrealizowana praca przewozowa osiągnęła poziom ponad 2,1 mld pasażerokilometrów. Oznacza to wzrost o 0,2 mld pasażerokilometrów (+9,4%) w porównaniu do grudnia rok wcześniej. Wartość pracy eksploatacyjnej ukształtowała się na poziomie prawie 16,5 mln pociągokilometrów, czyli o 0,7 mln więcej (+4,6%) w porównaniu do grudnia 2022 r.

Średnia odległość jaką pasażer kolei pokonał w grudniu pociągiem wyniosła 67,7 km. Ten wynik jest wyższy od tego z grudnia 2022 r. o niecały kilometr. Zgodnie z tendencją sezonową grudzień pod względem liczby pasażerów był nieznacznie słabszy niż listopad – o ponad 1 mln osób (-3,2%). Natomiast pozostałe parametry w zestawieniu miesiąc do miesiąca osiągnęły wyższe wartości. Praca przewozowa była o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów wyższa (+5,5%), w przypadku pracy eksploatacyjnej był to wzrost o 0,6 mln pociągokilometrów (+3,9%). Średnia odległość przejazdu w grudniu była o prawie 7 km dłuższa niż w listopadzie 2023 r.

Przewozy towarów na kolei słabsze w 2023 roku

W 2023 r. kolej przewiozła prawie 231,7 mln ton towarów, co oznacza, że w porównaniu z 2022 r. ich masa była niższa o 16,9 mln ton (-6,8%). Mniejszy spadek rok do roku odnotowały wyniki pracy przewozowej, która wyniosła 61,6 mld tonokilometrów – o 0,9 mld tonokilometrów mniej (-1,4%) niż przed rokiem. Pomimo spadków, łączna wielkość pracy przewozowej z 2023 r. to i tak drugi najwyższy wynik na przestrzeni ostatniej dekady.



Pociągi towarowe wykonały pracę eksploatacyjną na poziomie prawie 84,4 mln pociagokilometrów. To mniej o 2,7 mln (-3,1%) niż w 2022 r. Średnia odległość przewozu 1 tony wyniosła prawie 266 km, 2 czyli o ponad 14 km więcej niż w 2022 r. Jest to zarazem najwyższa wartość średniej odległości na przestrzeni ostatnich 10 lat.

– Słabsze wyniki w transporcie towarów koleją to efekt szerokich następstw wydarzeń związanych z sytuacją w Ukrainie. W tych niepewnych czasach przewagę uzyskają przewoźnicy, którzy w odpowiedni sposób zdywersyfikują swoją działalność o nowe kierunki i strukturę dostaw – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Grudzień 2023 na kolei towarowej



W grudniu 2023 r. masa towarów obsłużona przez pociągi towarowe przekroczyła wartość 17,7 mln ton, co w zestawieniu rok do roku oznacza o 1,2 mln ton mniej (-6,5%). Praca przewozowa w wysokości ponad 4,6 mld tonokilometrów dała wynik niższy o 0,3 mld (-6,4%) od tego sprzed roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 6,3 mln pociągokilometrów, to o 0,5 mln pociągokilometrów mniej (-7,1%) niż w grudniu 2022 r. Średnia odległości przewozu jednej tony ładunku, w grudniu 2023 r.
wyniosła 260,3 km, czyli o 0,3 km więcej niż rok wcześniej.



Grudzień w zestawieniu miesiąc do miesiąca był słabszy o 2,3 mln ton (-11,5%) pod względem masy obsłużonych ładunków. W przypadku pracy przewozowej był to spadek o prawie 0,6 mld tonokilometrów (-11,4%). W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej było to o 0,8 mln pociagokilometrów mniej (-11%).

Podsumowanie funkcjonowania kolei w roku 2023 w dokumencie PDF można pobrać tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo z ekspansją na zachód i spadkiem w przewozach towarów

Biznes

LTG Cargo z ekspansją na zachód i spadkiem w przewozach towarów

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2024

Arriva ma rekord przewozów w Kujawsko-Pomorskiem i plany ekspansji

Prawo i polityka

ŁKA: Trzy łódzkie dworce na podium wg liczby pasażerów

Pasażer

Zobacz również:

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

Tabor i technika

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

inf. pras UTK 25 stycznia 2024

Spadają przewozy węgla na kolei

Biznes

Spadają przewozy węgla na kolei

inf. pras UTK 12 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo z ekspansją na zachód i spadkiem w przewozach towarów

Biznes

LTG Cargo z ekspansją na zachód i spadkiem w przewozach towarów

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2024

Arriva ma rekord przewozów w Kujawsko-Pomorskiem i plany ekspansji

Prawo i polityka

ŁKA: Trzy łódzkie dworce na podium wg liczby pasażerów

Pasażer

Zobacz również:

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

Tabor i technika

UTK skontrolowało pociągi pasażerskie. Jakie efekty?

inf. pras UTK 25 stycznia 2024

Spadają przewozy węgla na kolei

Biznes

Spadają przewozy węgla na kolei

inf. pras UTK 12 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5